Bonusy do wynagrodzenia - jak wykorzystują je pracownicy i co robią po godzinach?

Rynek pracy jest dziś nastawiony na pracowników. Aby utrzymać dobre relacje i podnieść wydajność ich pracy, coraz więcej firm decyduje się na przyznawanie benefitów i pozagotówkowych form wynagrodzenia. W jaki sposób pracownicy korzystają z bonusów? Kiedy rzeczywiście działają one motywująco?

Dobry pracownik jest dla firmy na wagę złota. Wiedzą o tym zwłaszcza specjaliści od rekrutacji, którzy codziennie przebijają się przez dziesiątki, a nawet setki aplikacji i CV. Jeśli więc uda się w końcu znaleźć „perełkę”, należy zadbać, aby pracownik chciał pozostać w firmie jak najdłużej i pracować jak najwydajniej. Pomogą w tym między innymi atrakcyjne bonusy do wynagrodzenia.

Bonusy do wynagrodzenia – czy warto je przyznawać?

Pierwszym skojarzeniem z hasłem „bonus od firmy” dla większości pracowników jest zapewne premia gotówkowa. Wysokość pensji i premii to oczywiście jedne z najsilniej działających czynników motywacyjnych. Tzw. „benefity” nie są konieczne, jednak coraz więcej firm decyduje się na ich wprowadzenie. I nie chodzi tu tylko i wyłącznie o jednorazową zachętę dla pracownika. Okazuje się bowiem, że przysłowiowa metoda marchewki przynosi długotrwałe, wymierne korzyści dla obu stron.

Reklama

- Bonusy są sposobem na budowanie długotrwałych relacji pomiędzy pracownikiem i pracodawcą. Nie tylko poprawiają atmosferę pracy i zwiększają efektywność, ale przede wszystkim dają nagrodzonemu sygnał, że pracodawca traktuje go indywidualnie i podmiotowo, a także rozumie jego potrzeby, także te niezwiązane z pracą – przekonuje Izabela Foltyn, ekspert serwisu Praca Tarnowskie Góry.

Pozagotówkowe bonusy od firm – co może nimi być?

Najczęściej spotykane bonusy od firm to przede wszystkim pakiety prywatnej opieki medycznej, dodatkowe ubezpieczenia (również dla członków rodziny), a także karnety na siłownię, fitness lub basen. Coraz więcej pracodawców oferuje dopłaty do edukacji: kursów, szkoleń, studiów podyplomowych i zajęć z języka. Należą one do bonusów, które najszybciej przynoszą korzyści dla obu stron – podnoszenie kwalifikacji pracowników bezpośrednio wpływa na poprawę jakości ich pracy.

Popularne benefity to również kupony żywnościowe i bony towarowe oraz służbowe laptopy czy telefony. Te ostatnie bywają jednak przyjmowane przez pracowników sceptycznie – są bowiem traktowane jako narzędzie pracy, a nie jak nagroda motywacyjna i kojarzą się z obowiązkami, a nie z przyjemnością.

Integracja na wakacjach, paintball i… badania genetyczne

Bonusy od firm to już nie tylko pakiety opieki medycznej czy dofinansowania do szkoleń. Firmy są w tej kwestii coraz bardziej pomysłowe. Wiele z nich oferuje np. dopłaty do wakacji i wycieczki integracyjne. Bonusem za najlepsze wyniki bywają zagraniczne wyjazdy, także do egzotycznych miejsc (na Sri Lankę lub do Singapuru). W ramach bonusów od firmy pracownicy mogą po godzinach spędzić czas na paintballu, torze gokartowym lub na firmowej siłowni i basenie przeznaczonym tylko do ich dyspozycji.

Wiele firm organizuje też konkursy z atrakcyjnymi nagrodami lub imprezy integracyjne z tańcami i karaoke. Pracodawcy coraz częściej dbają także o prywatne potrzeby pracowników – np. dopłacają do opieki nad dziećmi podczas wyjazdów służbowych. Niektóre dobrze sytuowane firmy proponują swoim pracownikom darmowe badania genetyczne w ramach profilaktyki chorób nowotworowych. Bonusem może być właściwie wszystko – co tylko mieści się w zasięgu możliwości firmy i jest oceniane jako atrakcyjne z perspektywy wynagrodzonego.

Jak wynagradzają wielkie firmy?

Przykłady zawarte w publikacji „Skuteczne strategie wynagrodzeń” pokazują, że wielkie firmy i koncerny znajdują coraz atrakcyjniejsze sposoby wynagradzania. Np. firma BOP (dawny Orlen) dofinansowuje pracownikom zakup biletów na mecze piłkarskie, a także daje zatrudnionym możliwość korzystania ze specjalnego boiska sportowego. Marka organizuje też maratony biegowe z atrakcyjnymi nagrodami, w których mogą brać udział pracownicy. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Olsztynie urządza dla pracowników zawody sportowe o Puchar Prezesa, posiada również własną drużynę piłkarską i klub wędkarski. Bank Zachodni WBK funduje „zielone szkoły” dzieciom pracowników, a koncern IKEA zapewnia kompleksową opiekę medyczną, także z rozszerzonym pakietem usług.

Bonusy od firm: motywacja czy nietrafiony prezent?

Z benefitem od firmy jest jak z prezentem pod choinkę – cieszy (i motywuje!), o ile jest dobrze dobrany do preferencji osoby obdarowanej. Karnety na paintball lub impreza na torze gokartowym zdecydowanie bardziej przypadnie do gustu panom niż paniom i osobom młodszym niż starszym. Z dofinansowania do opieki nad dziećmi ucieszą się głównie młode mamy, ale z pewnością dla wielu osób benefit ten będzie całkowicie bezużyteczny. Dlatego przy wybieraniu form wynagrodzenia bonusowego firma powinna kierować się przede wszystkim specyfiką własnej działalności i dostosowywaniem bonusów do potrzeb grupy zawodowej, do której mają one być kierowane.

Niektóre firmy idą tu o krok dalej i wykorzystują podejście personalne, dobierając bonusy także do charakteru i zainteresowań osoby, która ma być nimi wynagrodzona. Oczywiście nie sposób dokładnie poznać upodobań i oczekiwań każdego z pracowników (zwłaszcza w wielkich firmach, które składają się często z kilkuset, a nawet kilku tysięcy osób zatrudnionych). I na to jednak znajda się sposoby. Wiele firm oferuje pakiety socjalne do określonej kwoty, w ramach której pracownik sam wybiera sobie, czy woli otrzymać karnet sportowy, dofinansowanie nauki angielskiego, czy może dodatkowe ubezpieczenie dla członków rodziny. Możliwość wyboru dodatkowo sprawia, że pracownik czuje się doceniony o wiele bardziej niż w sytuacji, gdy zostałby potraktowany rutynowo. Przy przyznawaniu benefitów warto więc porzucić zasadę: „każdemu to samo”, a postawić na przysłowiowe „każdemu wg potrzeb”.

materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »