Zagraniczne prawo jazdy dla kierowcy zawodowego

W Polsce kierowca zawodowy zarabia średnio 10-15 zł na godzinę, w Niemczech - nawet 10-15 euro. Aby móc pracować za granicą w tym zawodzie, trzeba jednak spełniać określone wymagania. Oto kilka wskazówek.

Piotr z Wrocławia przez pięć lat był kierowcą TIR-a w Polsce. Praca była ciężka, drogowa rzeczywistość przygnębiająca, a zarobki wcale nie tak wysokie, jak oczekiwał. Ponieważ potrafi dogadać się po niemiecku, a do tego jeździł w trasy po całej Europie, za namową znajomego kierowcy z Berlina szybko wyrobił odpowiednie dokumenty i zatrudnił się w firmie z siedzibą tuż za naszą zachodnią granicą. Teraz zarabia prawie cztery razy więcej, wykonując tę samą pracę.

Do wymiany

Piotr i tak musiałby wymienić prawo jazdy na nowe do 10 września tego roku (tak stanowią przepisy). Osoby, które zrobiły prawo jazdy w latach 2006-2009 mają czas na wymianę dokumentów do 10 września 2014 roku. Nowy dokument zastąpi kilkanaście różnych rodzajów dokumentów uprawniających dotychczas do jazdy samochodami ciężarowymi na terenie Unii Europejskiej. Obecnie każdy europejski kierowca zawodowy będzie miał w prawie jazdy wbity numer zaczynający się od "95" - dla pracodawcy to znak, że może on zgodnie z prawem jeździć po drogach Unii Europejskiej.

Reklama

Szkolenie co 5 lat

Jak uzyskać taki dokument? Najpierw musimy przejść okresowe szkolenie, które od tej pory trzeba będzie powtarzać co 5 lat. Na trwającym około 35 godzin kursie dowiemy się, jak bezpiecznie jeździć, jak udzielić pierwszej pomocy, jak przewozić drewno, materiały szybko psujące się, elektronikę i inne towary. Szkolenie można ukończyć np. w tydzień albo uczęszczać na kurs weekendowy, a nawet robić e-kurs, ograniczający konieczność pojawiania się w szkole jazdy do minimum. Kursy odbywają się w każdym mieście wojewódzkim i kosztują od 380 zł do 1,2 tys. zł. Równolegle z kursem trzeba przejść badanie lekarskie i psychologiczne, które kosztuje około 150-300 zł. Z kolei wydanie nowego prawa jazdy to wydatek 100 zł.

To się opłaca

Według danych TÜV Rheinland, ponad połowa niemieckich firm spedycyjnych cierpiała w ciągu ostatnich lat na niedobór kierowców chętnych do pracy na potężnych samochodach ciężarowych. Praca jest ciężka, a od kiedy młodzi ludzie idący do Bundeswehry nie mogą zrobić kursu na samochody ciężarowe za darmo, niewielu garnie się, by wyłożyć na takie szkolenie pieniądze z własnej kieszeni. Ciężka praca zniechęca też kierowców z Belgii, Francji czy Holandii - warto się rozejrzeć za ofertami pochodzącymi z tamtejszych firm.

Zarobki kierowców TIR



Niemcy
1,6-2,8 tys. euro*

Anglia
1,8-2,8 tys. funtów

Holandia
2-2,8 tys. euro

Polska
2,5-4,5 tys. zł

* Zarobki miesięczne netto

Aby móc jeździć na TIR-ach...

...w Holandii, trzeba przejść badanie lekarskie. Adresy placówek, które się tym zajmują, znajdziesz na stronie www.arbo.startpagina.nl. Dokumentację medyczną trzeba wysłać do biura szkolenia kierowców (CBR) w Eindhove wraz z dotychczasowym dokumentem. Wymiana prawa jazdy trwa około 3 tygodni.

...w Anglii, trzeba wyrobić brytyjskie prawo jazdy w ciągu roku od zamieszkania w kraju - w przeciwnym razie trzeba robić cały kurs na prawo jazdy od początku. Aby to zrobić, na poczcie trzeba wypełnić formularze D1 i D100 i wysłać na adres biura wydającego licencje dla kierowców (DVLA), właściwego dla miejsca zamieszkania, razem z dotychczasowym prawem jazdy.

...w Niemczech, trzeba wymienić prawo jazdy kategorii C na niemieckie w ciągu 185 dni od stałego zamieszkania w Niemczech. Zanim przystąpimy do wymiany, niemiecka policja kryminalna ma prawo sprawdzić autentyczność starego prawa jazdy - trwa to około 2-3 tygodni. Nowy dokument kosztuje 55 euro. Prawo jazdy można odebrać w Bundesdruckerei w Berlinie. Wymiana prawa jazdy trwa do 4 tygodni.

...w Irlandii, trzeba złożyć formularz D401 w Motor Taxation Office i dołączyć do niego wystawione przez lekarza zaświadczenie o możliwości prowadzenia ciężarówki. Wymiana prawa jazdy kosztuje 55 euro i trwa miesiąc.

Sonia Grodek

Praca za granicą
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »