Ucieczka od etatów

Trzy miliony Polaków jest zainteresowanych założeniem własnej firmy – tak szacuje Tax Care na podstawie przeprowadzonego w maju tego roku badania „Indeks przedsiębiorczości”. Co czwarty Polak zatrudniony na etacie deklaruje, że w ciągu dwóch lat założy firmę. Ale o pracy na swoim myślimy jeszcze częściej, bo przyznaje się do tego co drugi badany mężczyzna i co trzecia badana kobieta. Nic dziwnego – jak wynika z badania, przedsiębiorcy to najbardziej usatysfakcjonowana grupa pracujących.

Według ekspertów Tax Care, boom na przedsiębiorczość to m.in. efekt rozczarowania Polaków pracą na etatach. Zaledwie co czwarty zatrudniony w oparciu o umowę o pracę jest zadowolony ze swojej sytuacji zawodowej. Tymczasem sporą satysfakcję ze swojej pracy czerpie co drugi właściciel firmy. Być może po części właśnie dlatego działalność gospodarcza przyciąga etatowców - co czwarta z nich deklaruje, że w ciągu najbliższych 24 miesięcy otworzy własną firmę.

- Można przypuszczać, że w ciągu najbliższych dwóch lat pracodawcy w Polsce znajdą się w jeszcze trudniejszej sytuacji niż obecnie, jeśli faktycznie tak duża grupa osób zdecyduje się zrealizować swoje przedsiębiorcze plany. Już teraz liczba zarejestrowanych jednoosobowych firm w Polsce przekracza trzy miliony. Choć nie wszystkie z nich utrzymują się na rynku, to dane statystyczne świadczą o imponującej chęci do pracy na własny rachunek. Taki stan rzeczy i deklaracje nie powinny dziwić - własna firma co prawda stanowi duże wyzwanie i wymaga "przedsiębiorczego" zestawu określonych cech charakteru, ale jednocześnie przynosi dużą satysfakcję. Co więcej, dziś - przede wszystkim dzięki technologii - biznes prowadzi się po prostu łatwiej i szybciej niż kilkanaście lat temu - mówi Adam Głos, prezes Tax Care.

Reklama

Młodzi kowale własnego losu

Wyniki badania Tax Care sugerują, że przedsiębiorczość młodych ludzi opiera się głównie na entuzjazmie i silnej wierze we własne możliwości. Największe oczekiwania wobec faktu posiadania własnej firmy widać właśnie wśród osób w wieku poniżej 30. roku życia. Młodsi częściej niż osoby z przedziału 31-45 uważają, że osiągnięcie sukcesu biznesowego zależy głównie od nich samych. Tymczasem dla rynku pracy i powodzenia własnej firmy cenniejsze wydają się być cechy częściej występujące u osób starszych. Na przykład te w wieku 31+ częściej zauważają zmiany na rynku i zapobiegają ich negatywnym skutkom niż osoby poniżej 30. Z kolei jeszcze starsi: w wieku 46+ częściej niż osoby młodsze zachęcają innych, aby myśleli nieszablonowo przy rozwiązywaniu problemów biznesowych.

Biznes w wielkim mieście z pierwiastkiem męskim

Przedsiębiorczości sprzyja bycie mężczyzną i zamieszkiwanie w dużym mieście. Z podsumowań odpowiedzi na pytania, wynika, że mężczyźni są w niektórych aspektach bardziej przedsiębiorczy niż kobiety: częściej podejmują działania przedsiębiorcze w obszarze związanym z podejmowaniem decyzji i koncentracją na przyszytych efektach swojej pracy.

Deklarują też większy refleks w szybkim podejmowaniu decyzji nawet w sytuacji, kiedy nie są pewni jej rezultatów. Większa grupa panów niż pań myśli też o wprowadzaniu ulepszeń w swoich miejscach pracy i ustalając krótkoterminowe cele biznesowe, częściej wybiega w przyszłość. Jednak pomimo męskiego charakteru biznesu, przyciąga on również kobiety i to niemałą grupę - co trzecia badana kobieta deklaruje, że w ciągu najbliższych dwóch lat rozpocznie własną działalność gospodarczą. Wśród mężczyzn odsetek ten jest nieco wyższy - deklaracje otwarcia swojej firmy składa co drugi badany. Osoby prowadzące działalność gospodarczą w dużych miastach są częściej niż osoby z małych miejscowości zadowolone z pracy, mają więcej pomysłów na rozwiązywanie problemów, częściej też wprowadzają swoje pomysły w życie i koncentrują się na budowaniu przynależności do zespołu.

Pokolenie kreatywnych wojowników?

- Wyniki Indeksu przedsiębiorczości prognozują boom na zakładanie firm przez Polaków, ale pokazują też, że przedsiębiorcze osoby potrzebują lepszego przygotowania do "działania na swoim". Dużego znaczenia nabiera rozwinięcie rynku usług dla mikrofirm oraz przygotowanie pracodawców do lepszej współpracy z samozatrudnionymi, bo wygląda na to, że jeszcze częściej niż obecnie mogą mieć z nimi do czynienia - mówi Marek Sikorski, szef departamentu marketingu Tax Care.

Czy stajemy się społeczeństwem przedsiębiorców? Badanie Tax Care pokazuje, że wzrost liczby przedsiębiorców w Polsce może oznaczać częstsze występowanie cech wykazywanych przez te osoby. Z badania wynika, że właściciele firm są bardziej pewni siebie, więcej tworzą i są lepiej zorientowani na cel. Przedsiębiorcy są też odporniejsi na długotrwały stres i częściej deklarują umiejętność podejmowania decyzji pod presją czasu. Za to pracujący na etatach potrafią lepiej zadbać o relacje.

Badanie "Indeks Przedsiębiorczości Tax Care" zostało przeprowadzone metodą CAWI w maju 2018 r. na grupie 308 ankietowanych. Charakterystyczne przedsiębiorcze cechy zostały stworzone w oparciu o odpowiedzi na 40 pytań związanych z podejściembadanych do określonych wyzwań w pracy na etacie lub we własnej firmie.
Opr. KM

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »