Stres w pracy - nie warto!

Poniedziałek, 26 grudnia 2011 (06:00)

Sytuacje stresowe mogą dopaść każdego. Gdy nie da się ich uniknąć, trzeba spróbować zneutralizować ich destrukcyjny wpływ. Jak? Metodami naturalnymi lub uczestnicząc w szkoleniach czy e-kursach. W końcu zarządzania stresem można się po prostu nauczyć.

Zdjęcie

Sytuacje stresowe mogą dopaść każdego /© Panthermedia
Sytuacje stresowe mogą dopaść każdego
/© Panthermedia
Każda osoba inaczej odczuwa niepokój i napięcie, inny rodzaj i inna siła bodźca wywołuje u niej stres. Nieopanowane nerwy stają się przyczyną obniżonej wydajności, zmniejszają kreatywność i negatywnie wpływają na zadowolenie z wykonywanej pracy. Jak się z tym uporać?

Pomocne Pomodoro

- Przede wszystkim należy ustalić, co wywołuje stres. Jeżeli jest związany z pracą, należy przeanalizować dotychczasowy sposób wykonywania obowiązków służbowych. W sytuacji gdy wielokrotnie nie jesteśmy w stanie na czas zrealizować danego zadania, należy popracować nad umiejętnością zarządzania czasem - tłumaczy Urszula Rosińska, trener z internetowego serwisu edukacyjnego.

Reklama

Określenie priorytetów pozwoli nie tylko na realizację zadań i oszczędność czasu, ale także zwiększy wydajność i jakość wykonywanej pracy - to technika zwana Pomodoro. Wystarczy sporządzić listę zadań do wykonania i ustawić czasomierz na 25 minut. W tym czasie koncentrujemy się wyłącznie na jednej czynności i intensywnie pracujemy. Nie przerywamy sobie i nie pozwalamy na to innym.

Gdy czas minie, robimy sobie obowiązkową, pięciominutową przerwę, w czasie której możemy sprawdzić pocztę, porozmawiać przez telefon czy przygotować herbatę. Po tym czasie od nowa ustawiamy timer na 25 minut. Po zakończonym czwartym Pomodoro należy zrobić sobie dłuższą przerwę trwającą 20-30 minut. Ten prosty sposób ułatwia skupienie, zwiększa koncentrację, wydajność i motywuje, bo każdy chce wykonać zadanie przed upływem czasu.

- Jeżeli musimy uporać się z dużą ilością obowiązków, zastanówmy się, czy części z nich nie mogą wykonać inne osoby. Dotyczy to zwłaszcza pracodawców i osób koordynujących pracę wielu ludzi, którzy często mają problem z delegowaniem zadań - dodaje w odpowiedzi Włodzimierz Rosiński, ekspert rynku pracy.

Zjedz stres

Również sposób odżywiana jest niezwykle istotny w walce ze stresem. Warto jeść produkty bogate w złożone węglowodany, takie jak: pełnoziarniste pieczywo, makarony czy płatki. Wpływają one na wydzielanie serotoniny, hormonu o działaniu przeciwdepresyjnym i uspokajającym.

Poziom stresu obniży również magnez, obecny m.in. w szpinaku, soi, łososiu i czekoladzie o dużej zawartości kakao. Trzeba również spożywać dużo produktów bogatych w witaminę B (np. fasola czy bób), witaminę C (np. owoce cytrusowe) oraz witaminę E, obecną w orzechach, ziarnach słonecznika czy migdałach.

Mimo że wiele osób nie wyobraża sobie dnia bez kawy, to jednak warto zastąpić ją zieloną herbatą, która działa pobudzająco i nie wypłukuje magnezu z organizmu.

Bo nauka to potęgi klucz

Jeżeli naturalne metody zawodzą, na pomoc przychodzą specjaliści. Ponieważ zarządzania stresem - jak wielu innych umiejętności - można się po prostu nauczyć. Do dyspozycji pozostają trenerzy oferujący szkolenia tradycyjne. Można także wybrać tańszą i szybszą metodę, jaką jest udział w profesjonalnych kursach online w nowym systemie e-learningu. Szczególnie że dzięki dofinansowaniu unijnemu za tego typu kursy przyjdzie zapłacić nie więcej niż 20-30 proc. ceny.

E-szkolenie może nauczyć, w jaki sposób zmniejszyć nerwy związane z ogromem pracy. Jak nauczyć się organizacji, zarządzania czasem i systematyczności. Jak wykonywać zadania zgodnie z wcześniej ustalonym harmonogramem, kontrolować postępy i jednocześnie minimalizować stres dzięki pewności, że wszystko zostanie przygotowane i zrealizowane w odpowiednim czasie.

Z kursu (np. online) dowiemy się także, że nie należy zobowiązywać się do wykonania nowych zadań, jeżeli trudność sprawia nam wywiązanie się z bieżących. Dlaczego? Ponieważ mniejsza liczba obowiązków pozwoli na ukończenie ich w terminie i nie wpłynie na jakość pracy. Nauczymy się także komunikacji, ponieważ warto rozmawiać ze współpracownikami, którzy mają podobny zakres pracy. Mogą doradzić, jak uporać się z konkretnym problemem, a nawet pomóc w jego rozwiązaniu.

Włodzimierz Rosiński, trener

Źródło: www.netAkademia.pl (projekt współfinansowany ze środków unijnych)

Artykuł pochodzi z kategorii: Kategoria główna

Więcej na temat:Po prostu | stres | praca | nerwy | kursy | szkolenia
POLECANE zwiń