Prestiż pracodawcy ważniejszy niż wynagrodzenie

Młodzi ludzie wybierając staż kierują się przede wszystkim prestiżem firmy, do której aplikują, i szansą na stałe zatrudnienie. Jedynie 8 proc. studentów zwraca uwagę na wysokość wynagrodzenia, a jeszcze mniej, bo tylko 3 proc., bierze pod uwagę opinie znajomych. To wnioski z raportu "Rynek pracy 2.0" przygotowanego przez firmę doradczą PwC oraz Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami.

Z badania przeprowadzonego na próbie ponad 600 polskich studentów i ponad 300 pracodawców na potrzeby raportu "Rynek pracy 2.0" wynika, że prestiż pracodawcy (38 proc. respondentów) i szansa na stałe zatrudnienie (38 proc.) są kluczowe przy podejmowaniu przez studentów decyzji o wyborze stażu. Stanowisko to potwierdzają także sami pracodawcy, choć znacznie bardziej cenią prestiż firmy (42 proc. badanych). W opinii 13 proc. pracodawców ważna przy wyborze stażu jest opinia znajomych, jednak tylko 3 proc. młodych jest tego samego zdania. Z kolei wysokość wynagrodzenia została wskazana przez 6 proc. studentów i 8 proc. pracodawców.

Reklama

Wynagrodzenie, którego oczekują studenci za odbyty staż, nie potwierdzają opinii o roszczeniowości pokolenia millenialsów. 30 proc. respondentów wskazało na przedział 1000 - 1500 zł, a 33 proc. 1500 - 2000 zł. Pracodawcy również wskazali na te dwa przedziały wynagrodzeń - odpowiednio 34 proc. i 27 proc.. Jedynie 5 proc. studentów byłaby gotowa podjąć praktykę bez wynagrodzenia.

- Do 2020 roku co drugi pracownik na świecie będzie przedstawicielem Pokolenia Y. W PwC w Polsce już teraz ponad 60 proc. pracowników to millenialsi. Są to ludzie niezwykle ambitni, pewni siebie, umiejący stawiać sobie krótko- i długoterminowe cele i nieustannie dążący do rozwoju. Nasz najnowszy raport potwierdza te opinie - myślą tak o sobie nie tylko sami studenci, ale także pracodawcy - mówi Adam Krasoń, prezes zarządu PwC w Polsce.

Ponad połowa przebadanych studentów (52 proc.) zdecydowanie woli odbywać staż lub praktykę w trakcie roku akademickiego, a nie wakacji. Tego samego oczekują zresztą sami pracodawcy (53 proc.). Co ciekawe, aż 20 proc. pracodawców deklaruje, że studenci mogliby podjąć u nich pracę zaraz po skończeniu studiów, bez konieczności odbywania praktyk lub staży w trakcie nauki.

Prawie połowa millenialsów (48 proc.), którzy wzięli udział w badaniu, wskazuje, że staż powinien trwać do 3 miesięcy, a 40 proc. respondentów oczekuje stażu od 3 do 6 miesięcy. Podobne opinie wyrażają także pracodawcy - wg 55 proc. z nich optymalna długość stażu to 3-6 miesięcy.

Dane zebrane w raporcie "Rynek pracy 2.0" potwierdzają także, że młode pokolenie jest bardzo ambitne i nastawione na rozwój. Na pytanie o swoje atuty studenci wskazali: chęć rozwoju (91 proc.), wielozadaniowość (70 proc.) oraz odwagę w podejmowaniu nowych wyzwań (69 proc.). Pracodawcy zwrócili uwagę na takie same mocne strony millenialsów, dodatkowo doceniając doskonałą znajomość nowych technologii. (29 proc. respondentów).

- Przeprowadzone przez nas badanie pokazuje bardzo wyraźnie, że pracodawcy coraz lepiej rozumieją potrzeby młodego pokolenia. Dostrzegają i doceniają mocne strony millenialsów, dzięki którym mogą lepiej dostosować się do zachodzących zmian w otoczeniu biznesowym, bo przecież Pokolenie Y to nie tylko pracownicy, ale również klienci - mówi Ewa Zmysłowska, dyrektor działu kapitału ludzkiego w PwC.

Staże i praktyki wysokiej jakości

Polscy pracodawcy coraz bardziej dbają o to, by praktyki i staże, które oferują, były wysokiej jakości i odpowiadały rzeczywistym potrzebom studentów. Staż czy praktyka powinien być unormowany i prowadzony według określonego wcześniej harmonogramu. Ważne jest szczegółowe przygotowanie programu praktyk i przeprowadzenie odpowiedniej rekrutacji. Zawarcie umowy pomiędzy pracodawcą a stażystą jest również bardzo istotną kwestią. Kolejne elementy wyróżniające staż wysokiej jakości to jego walor edukacyjny (rozwój zawodowy studentów), zapewnienie opieki i mentoringu w trakcie trwania stażu lub praktyki, odpowiednie wynagrodzenie, a także podsumowanie całego programu po jego zakończeniu.

- Zasady i normy realizacji  wysokiej jakości staży i praktyk określone w Polskich Ramach Jakości Staży i Praktyk są zbieżne z wynikami badania oczekiwań studentów, co może tylko cieszyć. Rynek wysokich jakościowo ofert staży i praktyk powoli staje się faktem i jest dowodem coraz większej dojrzałości obu stron - studentów i pracodawców, którzy nie chcą marnować cennego czasu na przypadkową i nieprzemyślaną współpracę - podsumowuje Piotr Palikowski, prezes zarządu Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami.

Źródło: PwC

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »