Praca za kółkiem w Holandii

Sobota, 5 listopada 2011 (06:00)

Masz uprawnienia do kierowania autobusami? Wolałbyś jeździć po lepszych drogach niż polskie? Nie zastanawiaj się zbyt długo - Holendrzy potrzebują kierowców.

Zdjęcie

Standardowa pensja kierowcy w Holandii wynosi 1,5-2 tys. euro (6,6-8,7 tys. zł) netto miesięcznie /© Panthermedia
Standardowa pensja kierowcy w Holandii wynosi 1,5-2 tys. euro (6,6-8,7 tys. zł) netto miesięcznie
/© Panthermedia
W kraju tulipanów ciągle brakuje kierowców busów i autobusów. Większość osób zatrudnionych w tym zawodzie to pracownicy w wieku przedemerytalnym, którzy szybko odchodzą na zasłużony odpoczynek. W związku z tym pojawiają się trudności ze znalezieniem zastępstwa. A zapotrzebowanie na kierowców rośnie, ponieważ oprócz takich przewoźników, jak Connexion, Arriva, Veolia Transport, rozwijają się mniejsze firmy transportowe.

Problemy z reputacją

Samodzielnie o posadę kierowcy nie jest łatwo. W niderlandzkich mediach dość często można znaleźć informacje o tym, że Polacy byli sprawcami wypadku drogowego. Holendrów bardzo irytuje polska brawura w prowadzeniu pojazdów. W wypadkowych statystykach przodują kierowcy polskich busów, wożący pracowników na odcinku Polska-Holandia. W dodatku holenderskie prawo dopuszcza możliwość prowadzenia samochodu nawet po spożyciu alkoholu (oczywiście ze stosownymi ograniczeniami). Nasi rodacy niestety skrzętnie z tego korzystają, często nie znając przy tym umiaru. To również obniża naszą drogową reputację na tyle znacząco, że trudno nam znaleźć pracę kierowcy na własną rękę. W takiej sytuacji z pomocą przychodzą agencje rekrutacyjne.

Wysoka poprzeczka

Oczywiście podstawą do ubiegania się o pracę za kółkiem jest odpowiednie prawo jazdy, czyli kategorii D. Może być polskie - na początku będzie respektowane, jednak po ok. pół roku należy je wymienić na holenderskie. Pracodawcy wymagają również "prawka" kategorii B - na samochód osobowy. Poza prawem jazdy należy wylegitymować się udokumentowanym doświadczeniem zawodowym - im dłuższe, tym lepiej. Ważny jest również wiek kierowcy - trzeba mieć ukończone 21 lat.

Znajomość języka holenderskiego zawsze jest dużym atutem, bez niej o pracę będzie znacznie trudniej.

Cytat

Holenderskie prawo dopuszcza możliwość prowadzenia samochodu nawet po spożyciu alkoholu (oczywiście ze stosownymi ograniczeniami)
Pracodawcy zwracają też uwagę na cechy osobowościowe kandydatów. Trzeba wykazać się uprzejmością, spokojem, odpowiedzialnością. Kierowca musi umieć radzić sobie z szeregiem problemów, które mogą wystąpić na pokładzie autobusu.

Nieodzowna będzie też znajomość podstaw wiedzy technicznej z zakresu budowy pojazdu. Ważna jest też dobra znajomość zasad pierwszej pomocy i umiejętność jej udzielania w nagłych wypadkach.

Praca za kółkiem wymaga zaangażowania, koncentracji i dbałości o bezpieczeństwo pasażerów.

Poza tym praca kierowcy autobusu nie jest normowana czasowo, czyli obowiązki pełni się zarówno w dzień, jak i w nocy, a także w dni świąteczne oraz wolne od pracy. Oczywiście wszystko odbywa się na podstawie przygotowanego grafiku. Pracuje się ok. czterdziestu godzin tygodniowo plus ewentualne nadgodziny.

Przed przystąpieniem do jazdy pracownik odbywa specjalne szkolenia i zdaje testy.

Cytat

Holendrów bardzo irytuje polska brawura w prowadzeniu pojazdów

Jak szukać?

Mimo utrudnień, z którymi łatwo się zetknąć, warto spróbować poszukać pracy bez pośredników. W tym celu należy odwiedzić strony internetowe holenderskich przewoźników. Nawet jeśli aktualnie nie ma ofert, zawsze można wysłać zgłoszenie i poczekać. Poza tym sporo ogłoszeń o pracy (nie tylko dla kierowców) można znaleźć na portalu Nationale Vacaturebank. Gdy poszukiwania na własną rękę zakończą się fiaskiem, można skierować kroki do agencji rekrutacyjnych.

Anna Dąbrowska

Szukasz pracy? Przejrzyj oferty w serwisie Praca INTERIA.PL

Artykuł pochodzi z kategorii: Kategoria główna

POLECANE zwiń