Polskie firmy tracą miliony na palaczach. Niektórzy "przepalają" nawet miesiąc

Problem palenia papierosów w miejscu pracy do niedawna był bagatelizowany przez polskich pracodawców. Teraz coraz więcej firm pomaga pracownikom wyjść z nałogu.

Grzegorz Juszczyk, szef Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego - Państwowego Zakładu Higieny, podkreśla, że przerwy na papierosa mogą skumulować się do 22 dni w roku, czyli blisko jednego miesiąca pracy. Juszczyk zauważa, że są badania, które pokazują, iż palacze przebywają na zwolnieniach lekarskich średnio 2,7 dnia dłużej niż osoby niepalące.

Z kolei badania zrealizowane w ramach programu "Firma wolna od tytoniu" w około 2,5 tys. przedsiębiorstw pokazały, że ponad 90 proc. respondentów uważa, iż firma powinna zrobić wszystko, by chronić niepalących przed biernym paleniem, a około 70 proc., że zakaz palenia nie jest przejawem dyskryminacji. Ponad połowa badanych uznała, że palenie to osobista sprawa pracownika.

Reklama

- To, czy ktoś pali, to jego sprawa. Jednak palenie w miejscu pracy nie jest już sprawą prywatną - podkreśla Andrzej Malinowski, prezydent Pracodawców RP. - Dlaczego? Jak zawsze chodzi o pieniądze: przerwy na papierosa to marnowanie czasu przeznaczonego na pracę - dodaje.

Z badań Work Service wynika, że 24 procent Polaków codziennie pali w miejscu pracy. Średnio wypalają 9 papierosów, robiąc sobie przerwy w pracy. Ten czas kosztuje pracodawców około 30 milionów złotych dziennie. W skali roku to 8 miliardów złotych.

Zachęcać czy zakazywać?

Są pracodawcy, którzy stosują zakazy i obostrzenia, np. zakazują palenia na terenie firmy, obniżają pensje lub wyliczają czas pracy do odpracowania. Coraz częściej jednak pracodawcy pomagają pracownikom wyjść z nałogu poprzez system zachęt.

Przykładem jest firma Tauron, która zorganizowała kampanię zachęcającą pracowników do rzucenia palenia. W ramach akcji odbyły się prelekcje dotyczące uzależnienia od tytoniu. Uczestnicy dowiedzieli się również, gdzie powinni szukać pomocy w rzucaniu nałogu. W trakcie wykładów prowadzone były również badania tlenku węgla w wydychanym powietrzu. Cel akcji jest prosty - poprawa zdrowia pracowników. Ma w tym pomóc uświadamianie szkodliwości czynnego i biernego palenia tytoniu. (...)

Innym przykładem jest Promotech z Białegostoku. Od samego początku, czyli od 29 lat, Zbigniew Gołąbiewski, właściciel zakładu, wyzwala pracowników z nałogu. Kiedyś sam był nałogowym palaczem, czego konsekwencją była poważna operacja płuc. Teraz stara się zachęcić innych do zerwania z nałogiem i promuje tę myśl w zakładzie - i to skutecznie. Na 280 osób zatrudnionych w białostockim Promotechu i w jego oddziale śląskim nie pali 94 proc.

Ci, którzy zadeklarowali, że całkowicie zrywają z nałogiem, dostają co miesiąc dodatek do wynagrodzenia w wysokości 100 zł. Pozostali po 20 zł miesięcznie, ale są zobligowani do powstrzymywania się od palenia w czasie pracy. Ci, którzy w ogóle nie zamierzają rozstawać się z nałogiem, nie dostają nic.

Programy antynikotynowe

Na wdrożenie programu antynikotynowego we współpracy z Kliniką Rzucania Palenia Allena Carra zdecydowała się firma Alstom Power. W pierwszej kolejności przeprowadzono w firmie kampanię informacyjną. Drugim etapem była zakończona sukcesem sesja pilotażowa. Pozwoliła ona na pozyskanie wśród pracowników osób, które rzuciły bez problemu palenie i stały się naturalnymi ambasadorami projektu wśród swoich palących kolegów. Trzecim etapem było przeprowadzenie właściwych seminariów. Skuteczność projektu wyniosła 78 proc. Z  88 uczestników zaledwie 6 osób wróciło do palenia przed upływem 3 miesięcy. (...)

Korzyści z podejmowania działań antynikotynowych w miejscu pracy są obopólne. Uwolniony od nałogu pracownik cieszy się lepszym zdrowiem i samopoczuciem, poprawia się jego efektywność i zdolność koncentracji. Z kolei pracodawca zyskuje lojalność i zaufanie pracowników oraz szansę na poprawę przepływu komunikacji oraz wizerunku. Być może właśnie dlatego firmy przestają być obojętne wobec nałogu pracowników.

Justyna Koc

7 czerwca 2019

Więcej informacji na www.pulshr.pl

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »