O 70 proc. więcej Ukraińców korzysta z usług polskich banków

Jak wynika z "Barometru Imigracji Zarobkowej", w II połowie 2018 r. liczba Ukraińców korzystających z usług polskich banków wzrosła aż o 70 proc. w porównaniu do I połowy roku. Eksperci Personnel Service wskazują, że to konsekwencja rozwoju oferty usług dostosowanych do potrzeb naszych sąsiadów ze Wschodu.

- Szeroka dostępność usług przeznaczonych specjalnie dla Ukraińców to jedna z naszych przewag w rywalizacji o pracowników na europejskim rynku. Wciąż podstawą pozostaje internet i telefon, dzięki którym obcokrajowcy mogą pozostawać w kontakcie z bliskimi. Jednak coraz chętniej sięgają także po kolejne usługi, przygotowane specjalnie z myślą o nich. Na przykład banki zatrudniają ukraińskojęzycznych konsultantów i tworzą reklamy w tym języku - komentuje Krzysztof Inglot, prezes zarządu Personnel Service, ekspert rynku pracy.

Reklama

- Większe zainteresowanie ich usługami to także efekt zmiany nastawienia Ukraińców do pracy w Polsce. Do niedawna nasi wschodni sąsiedzi przyjeżdżali nad Wisłę, żeby szybko zarobić i wyjechać do siebie. Dziś, pomimo dużej rotacji wymuszonej przez prawo, wiążą swoją zawodową oraz finansową przyszłość z naszym krajem i chętnie do nas wracają  – dodaje.

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2018

Branża finansowa dostrzegła w pracujących w Polsce Ukraińcach duży potencjał biznesowy i postanowiła zagospodarować tę niszę.

Większa dostępność usług przeznaczonych specjalnie dla nich i oferta w języku ukraińskim sprawia, że coraz bardziej przekonują się do przekazów pieniężnych i bankowości.

Jeszcze w I połowie 2018 r. do korzystania z usług polskich banków przyznawało się 12,8 proc. W II połowie 2018 r. było to już 22 proc., czyli o 70 proc. więcej.

Jeśli chodzi o przekazy pieniężne, to liczba korzystających z nich Ukraińców się podwoiła – wzrosła z 13 do 26 proc. Tempo wzrostu dobrze widać także w liczbach bezwzględnych. Jak podaje NBP, w ciągu trzech kwartałów ubiegłego roku na Ukrainę przekazano z Polski 9,9 mld złotych, czyli o 13 proc. więcej rok do roku.

Podobnie jak pół roku temu, Ukraińcy najchętniej korzystają z usług polskich telefonii komórkowych – wskazało tak 3 na 4 ankietowanych. Obserwujemy również stałe, wysokie  zapotrzebowanie na internet – w II połowie 2018 r. kupiła go połowa respondentów. Jednocześnie coraz mniejszym zainteresowaniem wśród pracowników ze Wschodu cieszy się telewizja, za którą płaci nieco mniej osób – spadek z 32 do 28 proc.

Na ubezpieczenie w Polsce decyduje się niemal co dziesiąty pracownik z Ukrainy (9 proc.). Ten element jest nisko w hierarchii potrzeb pracujących w naszym kraju cudzoziemców. Natomiast więcej z nich jest zainteresowanych opieką medyczną. Korzysta z niej co 10. pracownik, podczas gdy pół roku temu było to jedynie 6 proc.


INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »