Najlepiej zarabiający sportowcy Zimowych Igrzysk Olimpijskich 2010

W lutym zeszłego roku producent napojów energetycznych Red Bull za pół miliona dolarów wybudował halfpipe dla Shauna White'a w Silverton w stanie Kolorado - miejscu tak odległym, że sportowca dowozi tam helikopter. To właśnie tam White wymyślił najniebezpieczniejszą sztuczkę w swoim repertuarze - podwójnego McTwista 1260 - ewolucję, w trakcie której zawodnik wybija się w powietrze po jednej stronie ośnieżonej rampy i dwa razy obraca się głową w dół, wykonując jednocześnie trzy i pół obrotu i trzymając deskę ręką.

To pomogło mu zdobyć złoto na styczniowych Winter X Games w Aspen w stanie Kolorado i ugruntowało jego status supergwiazdy sportów ekstremalnych. Do jego portfela trafiła wygrana w wysokości 40 tys. dolarów. To jednak drobiazg w porównaniu z kwotami, jakie dostaje od sponsorów. W zeszłym roku 23-letni White zainkasował 7,5 mln dolarów od takich firm, jak producent sprzętu snowboardowego Burton, Red Bull, Target, producent gogli Oakley, producent gier Ubisoft oraz AT&T. Stał się dzięki temu najlepiej zarabiającym sportowcem, który wystąpił na Zimowych Igrzyskach Olimpijskich 2010 w Vancouver.

Reklama

Na zdjęciach: Najlepiej zarabiający sportowcy Zimowych Igrzysk Olimpijskich 2010

Najbardziej zaciekłe rywalizacje olimpijskie

Ile kosztuje wychowanie zimowego olimpijczyka

10 olimpijczyków, których warto obserwować

Olimpijki z najlepszymi wynikami

Ten zaszczyt przypadł również w udziale Kim Yu-Na z Korei Południowej, która swoje rekordowe wygrane zgarnia za umiejętności aerodynamiczne, z tym że na łyżwach. W zeszłym roku dzięki potrójnej kombinacji skoków wygrała mistrzostwa świata, Grand Prix w łyżwiarstwie figurowym oraz Mistrzostwa Czterech Kontynentów. Zarobiła na tym niemal 150 tys. dolarów. 19-latka stała się również marketingową maskotką swojego kraju, gdzie skasowała 7,5 mln dolarów od sponsorów, wśród których są między innymi Hyundai Motor, Kookmin Bank, Nike, Procter & Gamble. Firmowany jej nazwiskiem telefon "Yu-Na Haptic", wprowadzony na rynek w zeszłym roku przez Samsung Electronics, pobił w grudniu rekordy sprzedaży - w ciągu niecałych siedmiu miesięcy sprzedano ponad milion aparatów.

Naszą lista najlepiej zarabiających sportowców na Zimowych Igrzyskach Olimpijskich stworzyliśmy w oparciu o sumy z wygranych, umów reklamowych, dochody ze sprzedaży produktów licencjonowanych oraz premie w roku kalendarzowym 2009 bez uwzględnienia podatków i wynagrodzeń dla menadżerów. Z listy wyłączono wszystkich sportowców zawodowych, którzy pobierają regularne pensje - przede wszystkim zawodników ligi NHL.

Pod względem możliwości zarobkowych White i Yu-Na to typowi sportowcy olimpijscy. Żyją przede wszystkim ze sponsorów, a nie z pieniędzy wygrywanych na zawodach w swoich dyscyplinach. Obecny kryzys gospodarczy sprawił, że trudniej jest im spieniężyć profity ze złotych medali. Nie dość, że są w gorszej sytuacji od swoich kolegów startujących w igrzyskach letnich, które są dużo bardziej popularne i dochodowe (weźmy na przykład Michaela Phelpsa lub gimnastyczkę Mary Lou Retton), to przed Igrzyskami 2010 w Vancouver wiele potencjalnych gwiazd igrzysk zimowych potraciło sponsorów. Nawet White stracił kontrakt z firmami American Express i Hewlett-Packard.

Spośród rokujących nadzieję olimpijczyków największy rozgłos zyskały zmagania amerykańskiej drużyny łyżwiarstwa szybkiego. W październiku stanęło pod znakiem zapytania to, czy zespół będzie w stanie opłacić koszty wynajmu lodowisk, ponieważ ze sponsorowania wycofał się Dutch Bank DSB, z którym drużyna miała podpisaną czteroletnią umowę na 350 tys. dolarów rocznie, w tym 50 tys. dolarów za wyniki sportowców. Koło ratunkowe rzucił nieoczekiwanie Stephen Colbert z kanału Comedy Central, który zebrał w internecie datki w wysokości 300 tys. dolarów. Jego program satyryczny stał się głównym sponsorem drużyny na igrzyskach. Kryzys finansowy, z jakim boryka się zespół, to jednak problem, który wykracza poza okres igrzysk. Na przyszły rok nie zgłosił się żaden sponsor, dalszy rozwój zespołu jest więc zagrożony.

Pięciokrotny medalista w łyżwiarstwie szybkim na krótkich torach (a także zwycięzca amerykańskiej edycji programu "Taniec z gwiazdami"), Apolo Anton Ohno, poratował się na własną rękę negocjując swoje kontrakty reklamowe. Dzięki swoim staraniom 27-latek uplasował się na piątym miejscu naszej listy. Zarobił 1,5 mln dolarów na umowach reklamowych z firmami Coca-Cola, AT&T, Alaska Airlines i Procter & Gamble. Wystąpił niedawno w kampanii reklamowej Nestle wraz z gimnastyczką Shawn Johnson, złotą medalistką z igrzysk w Pekinie w 2008.

W dołku finansowym znaleźli się także narciarze. Producent sprzętu Rossignol poprosił sportowców o zgodę na obniżenie uzgodnionych dochodów o połowę. Twierdził, że był to niezbędny krok, by firma zachowała rentowność w czasie kryzysu ekonomicznego. To skłoniło Amerykankę Lindsey Vonn, dwukrotną mistrzynię świata, do zmiany dostawcy sprzętu i podpisanie umowy do 2014 r. z firmą Head. Dochody z umów sponsorskich z firmami Red Bull, Under Armour, Procter & Gamble, a także pozyskany niedawno kontrakt w firmą Rolex Vonn przyniosły jej w ubiegłym roku 2,5 mln dolarów. Dalsze 350 tys. dolarów dały jej wygrane, co zapewniło jej trzecie miejsce na liście najlepiej zarabiających zimowych olimpijczyków.

Dalej uplasował się świetny acz kapryśny narciarz Bode Miller, który wszedł niedawno do amerykańskiej reprezentacji w narciarstwie i już po raz trzeci zakwalifikował się do igrzysk olimpijskich. W zeszłym roku zarobił 1,3 mln dolarów na umowach sponsorskich, m.in. z Nike, Head i Superfund, oraz wygranych na mistrzostwach świata, co dało mu szóstą lokatę na naszej liście. Jego sposób na brak chętnych do sponsorowania zimowych olimpijczyków? Zacząć rywalizować o pieniądze z letnimi olimpijczykami. 32-latek ogłosił ostatnio, że chce wystartować w nowym krajowym turnieju zorganizowanym niedawno przez Amerykańskie Stowarzyszenie Tenisa, gdyż ma nadzieję zdobyć miejsce na US Open w sierpniu.

10 największych gaf w historii olimpijskiej

Christina Settimi

ZOBACZ AUTORSKĄ GALERIĘ ANDRZEJA MLECZKI

Forbes
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »