Jak pogodzić dwa etaty i nie stracić pracy?

Decyzja o pracy na dwóch etatach i sam fakt pracy w więcej niż jednym miejscu, to niewątpliwie nie lada wyzwanie.

Patrząc z perspektywy czasu, wielu z nas - pracujących kiedyś jednocześnie w kilku miejscach - zastanawia się, w jaki sposób dawało sobie radę z takim nawałem obowiązków. Z pewnością bardzo ważną rolę odgrywa umiejętność doskonałego zarządzania czasem i odpowiedniej hierarchizacji zadań. W takich przypadkach z pewnością działa zasada Parkinsona, mówiąca, że "każde zadanie zabiera tyle czasu, ile na nie poświęcimy".

Praca na więcej niż jednym etacie jest ciężka, wiąże się z wieloma wyrzeczeniami, najczęściej w sferze rodzinnej. Dlaczego tak robimy? Oczywistym powodem są pieniądze, na drugim miejscu stawia się własne ambicje - często okazuje się, że wielu ludzi po godzinach stara się rozkręcić własny interes.

Jeśli twój przełożony będzie wiedział, że dorabiasz dodatkowo - może mieć na ciebie oko. Być może będzie chciał sprawdzić, jak radzisz sobie z powierzanymi zadaniami. Dlatego staraj się wykonywać polecenia przełożonych z większą starannością, aby nie mogli ci nic zarzucić.

Reklama

Po drugie, zorganizuj pracę tak, aby wywiązywać się z obowiązków. Nie jest sztuką mieć "wiele na głowie", prawdziwa umiejętność to rozsądne zobowiązywanie się do wykonania zadań, z którymi z powodzeniem sobie poradzimy.

Najważniejsze jednak, to być szczerym przed samym sobą - praca w zwiększonym wymiarze wymaga naprawdę świadomego zarządzania czasem (może przydatna będzie jakaś lektura w tym zakresie albo kurs). Czasem jednak nawet najlepsze chęci i wypełnienie planu zajęć co do minuty nie pomoże. Branie na siebie zbyt wielu obowiązków może doprowadzić do tego, że żadne z powierzonych nam zadań nie zostanie przez nas zrobione dokładnie.

Kolejna rzecz - zdrowie. Rzecz często lekceważona przez młodych, która może okazać się kluczem do sukcesu. Dbaj o "ładowanie akumulatorów". To, o co szczególnie powinieneś zadbać, to umiejętność efektywnej regeneracji. Zmęczenie przechodzące z dnia na dzień nie znika. Oszczędzając na śnie i wypoczynku nie zyskujesz czasu, przeciwnie - ograniczasz swoją wydajność, co dodatkowo w przyszłości może odbić się na twojej kondycji zdrowotnej.

Kluczową rzeczą przy chęci pogodzenia kilku etatów jest troska o dobre relacje z szefem. Informacja o tym, że pracujesz dodatkowo może być dla niego niemiłym zaskoczeniem - przecież okazuje się, że nie jest twoim "tym jedynym".

Otwartość, asertywność i rzeczowość - to najbardziej pożądane cechy w tej sytuacji. Powiedz o swoich planach, koncentrując się jednak na konkretach. Uzasadnij swoją decyzję, przedstaw, jak zamierzasz planować swój czas i pokaż, że nowa praca nie będzie kolidować z obecną. Jeżeli dodatkowa praca jest tymczasowa - warto także o tym wspomnieć.

Szukasz pracy? Przejrzyj oferty w naszym serwisie

Co może zrobić twój szef? Są dwie możliwości: albo zareaguje emocjonalnie, albo mądrze. Poczeka na efekty, przyglądając się, jak radzisz sobie w nowej sytuacji. Jeżeli wcześniejsze wskazówki uznasz za słuszne i wcielisz je w życie - na pewno praca w większym wymiarze pozwoli ci rozwijać umiejętności i będzie sposobem na proaktywne stawienie czoła kryzysowi.

Katarzyna Jędruszczak

ekspert Berndson w dziedzinie rozwijania talentów

Polecamy: Praca Kraków, Praca Warszawa, Praca Wrocław

Gazeta Małych i Średnich Przedsiębiorstw
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »