Chcemy obcokrajowców

Większość Polaków opowiada się za otwarciem rynku pracy dla obcokrajowców. Brak pracowników odczuwają szczególnie małe firmy - wynika z badań Instytutu Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej.

Jak poinformował na konferencji prasowej ekspert Instytutu Piotr Białowolski, mikroprzedsiębiorstwa są największymi zwolennikami otwarcia rynku pracy. Głównymi przeciwnikami takiego rozwiązania - jak podkreślił - są osoby z wykształceniem zasadniczym lub podstawowym, posiadające małe dochody i pochodzące z małych miast lub wsi. "To oni najbardziej obawiają się konkurencji na rynku pracy ze strony obcokrajowców" - powiedział Białowolski.

Według ekspertki Instytutu Joanny Klimkowskiej, firmy najbardziej narzekają na brak pracowników budowlanych z wysokimi kwalifikacjami, choć trudności w zatrudnieniu dotyczą również pracowników z niskimi kwalifikacjami. Dodała, że przedsiębiorcy zwracają uwagę na duże obciążenia podatkowe, które stanowią barierę dla rozwoju ich firm.

Reklama

Klimkowska podkreśliła dobrą kondycję gospodarstw domowych. Przypomniała, że wskaźnik ich kondycji poprawia się od 2002 r. We wspólnym badaniu IRG SGH oraz Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych (KFP) wskazano również na dobre perspektywy dla rynku consumer finance.

Gospodarstwa domowe deklarują wysokie wykorzystanie kredytu na finansowanie zakupu sprzętu AGD, samochodu, czy budowy domu lub mieszkania. Ok. 30-35 proc. badanych finansuje zakup tych dóbr w całości z kredytu, a 29-42 proc. - tylko w części.

Ok. 5 proc. badanych gospodarstw domowych jest zadłużone na kwotę powyżej 50 tys. zł. Średnia wartość zadłużenia przypadająca na gospodarstwo domowe nie przekracza zaś 20 tys. zł. Prawie 50 proc. gospodarstw nie ma takich zobowiązań finansowych.

Ekspert Instytutu Sławomir Dudek wyjaśnił, że wśród barier w zaciąganiu kredytów Polacy wymieniają wysokie oprocentowanie i koszt kredytu oraz zbyt restrykcyjne wymagania banków co do zdolności kredytowej. Podkreślił, że rośnie jednak odsetek osób, dla których nie stanowi to bariery.

Ponad 60 proc. Polaków, decydując się na zakup usług finansowych (kredyty, jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych), stara się dokładnie poznać warunki oferty i porównać je z innymi ofertami na rynku. Ponad 11 proc. Polaków konsultuje się w tej sprawie z rodziną i znajomymi. Zdaniem ekspertów Instytutu, w przyszłości Polacy będą w większym stopniu korzystać z usług profesjonalnych doradców finansowych.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »