40 proc. firm przewozowych w Polsce ma problem ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników

Czwartek, 23 sierpnia 2018 (06:00)

Aż 40 proc. właścicieli i zarządzających firmami przewozowymi w Polsce uważa, że niedobór wykwalifikowanych pracowników na rynku pracy jest jednym z największych wyzwań branży – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Busradar.pl, wyszukiwarki i porównywarki ofert przejazdów autobusowych.

Zdjęcie

40 proc. firm przewozowych w Polsce ma problem ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników /123RF/PICSEL
40 proc. firm przewozowych w Polsce ma problem ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników
/123RF/PICSEL

Największa liczba respondentów ocenia sytuację firmy jako średnią. Nie jest więc ani dobrze, ani źle. Odpowiedzi na kolejne pytania sugerują, że przewoźnicy obierają strategia na przeczekanie - niewielu respondentów chce rozwijać swoje firmy przewozowe.
- 53 proc. nie planuje uruchamiać nowych połączeń
- 62 proc. nie planuje zakupu nowych autobusów albo jeszcze nie wie, czy takich zakupów dokona (zapewne uzależniając to od poziomu awaryjności obecnej floty)
- 81 proc. firm nie prowadzi i nie zamierza uruchamiać sprzedaży w internecie.

Jak oceniasz aktualną kondycję finansową swojej firmy?

Sytuację finansową swojej firmy jako dobrą lub bardzo dobrą określa w sumie 48 proc. właścicieli firm. Jako średnią oceniło ją 43 proc. badanych. Odpowiedzi sugerują, że sytuacja na rynku firm przewozowych jest ustabilizowana - mniej niż co dziesiąty ankietowany ocenia kondycję finansową firmy jako złą lub bardzo złą (w sumie 9 proc.).

W ciągu ostatnich dwóch lat kondycja finansowa twojej firmy przewozowej

Dobra sytuacja finansowa firm zazwyczaj sprzyja inwestycjom. Czy przewoźnicy to zatem inwestujący optymiści? Mamy do czynienia ze sporym rozrzutem postaw.
Połowa badanych nie planuje ani uruchomienia nowych kierunków ani zakupu autobusów.
38 proc. właścicieli planuje zakup nowych pojazdów w najbliższym czasie. Nie jest to jednak raczej objaw dążenia do rozwoju. Wydaje się to raczej konieczne, ponieważ aż 45 proc. autobusów ma 10 lub więcej lat. (slajd 22)
Co piąty z ankietowanych planuje wprowadzenie nowych tras do swoich rozkładów.

Inne wyzwania wskazane przez respondentów

Zdaniem badanych, największym wyzwaniem dla branży są ceny paliwa (60 proc.). Dwóch na pięciu ankietowanych wskazuje, że istotnym wyzwaniem jest także niedobór wykwalifikowanych pracowników na rynku pracy. Równie ważnym wyzwaniem jest duża konkurencja (37 proc.) i niska rentowność biznesu (32 proc.). Co ciekawe, zaledwie pojedynczy respondenci wskazują dumping cenowy czy monopolizację rynku przez dużych graczy jako poważne wyzwanie dla branży.Inne wskazane przez pojedynczych badanych wyzwania to:
- awarie autobusów
- stawki; dysproporcje między zyskiem za ryzykiem
- liberalizacja przepisów; brak konieczności posiadania licencji
- biurokracja
- przepisy dot. przekraczania granic
- dumping
- koszty działalności, podatki
- zmiany w przepisach
- złe decyzje urzędników.

Kogo postrzegasz jako swoją konkurencję?

Jako główną konkurencję przewoźnicy postrzegają inne podobne firmy - 66 proc. wskazań. Co piąty wymienia samochody osobowe (19 proc.), a co dziesiąty wspólne przejazdy typu BlaBlaCar (11 proc.) 21 proc. przewoźników nie martwi się o konkurencję, ponieważ jest zdania, że w obszarze ich działalności nie działa konkurencja.

W jaki sposób twoja firma jest obecna w internecie?

Aż 73 proc. badanych firm posiada własną stronę internetową. Prawie co trzeci respondent współpracuje z internetowymi wyszukiwarkami przejazdów, takimi jak busradar.pl czy e-podróżnik. 44 proc. wykorzystuje reklamy Google, 15 proc. posiada profil na platformach społecznościowych. Tylko w 14 proc. przebadanych firm nie jest obecnych w sieci.

Czy prowadzisz sprzedaż biletów w internecie?

Mimo że prawie trzy czwarte firm przewozowych posiada stronę internetową, tylko 11 proc. prowadzi sprzedaż w sieci, a osiem proc. zamierza taką opcję wprowadzić.
Wydaje się zatem, że strony internetowe mają wyłącznie informacyjno-wizytówkowy charakter. 81 proc. firm nie zamierza uruchamiać sprzedaży w internecie.

Czy firma prowadzi politykę rabatową?

66 proc. firm oferuje rabaty swoim klientom. Zazwyczaj jest to darmowy przewóz bagażu - proponuje go co trzecia firma (34 proc). Równie często oferowane są zniżki ustawowe i zniżki przy okazji akcji promocyjnych (po 31 proc.). Ponad jedna czwarta firm ma w ofercie zniżki grupowe (27 proc.).

Wysokość zniżek

Zniżki proponowane przez przewoźników zwykle mieszczą się w przedziale 5-20 proc. Czasami - przy okazji prowadzonych akcji promocyjnych - przewoźnicy oferują nawet 90 proc. zniżki. Są to jednak wyjątki - zniżki powyżej 30 proc. zdarzają się bardzo rzadko.

W jakim regionie świadczysz usługi przewozowe?

Przewoźnicy biorący udział w badaniu stanowią bardzo zróżnicowaną grupę. 36 proc. z nich świadczy usługi w Polsce i za granicą. W skali ogólnopolskiej działa 17 proc. firm, a w rejonie kilku województw co dziesiąte przedsiębiorstwo (9 proc.). Co czwarty przewoźnik świadczy swe usługi w powiecie, a 14 proc. w województwie.
Ile osób zatrudniasz łącznie (kierowców i pracowników administracyjnych)?
Liczba osób zatrudnionych w firmach jest zróżnicowana. W badaniu udział wzięli przedstawiciele firm, zarówno tych zatrudniających 1-4 pracowników, jak i tych, które w zespole mają powyżej 30 osób. Najliczniejszą grupę stanowią firmy, które zatrudniają zaledwie 1-9 pracowników (50 proc.).

Ile pojazdów autobusowych posiadasz we flocie?

Ponad połowa firm posiada od 1 do 9 pojazdów (54 proc.). Przedstawiciele firm dysponujących ponad 20 pojazdami we flocie stanowią 18 proc. badanych.
Jaki jest średni wiek pojazdów autobusowych w posiadanym przez Państwa taborze?
Średni wiek pojazdu we flocie firm przewozowych wynosi zwykle między 5 a 9 lat (33 proc.). Łącznie pojazdów nowych (1-9 lat) jest 55%. Pozostałe autobusy to pojazdy co najmniej dziesięcioletnie, z których 2% to autobusy starsze niż 20 lat.
Najpopularniejszym udogodnieniem oferowanym przez przewoźników są pasy bezpieczeństwa. Stały się one standardem i stanowią 88 proc. wskazań.
Które z poniższych udogodnień oferujesz w swoich autobusach?
Prawie trzy czwarte przewoźników oferuje większą ilość miejsca na nogi (70 proc.), a ponad połowa przewóz roweru (56 proc.) i WiFi pokładowe (53 proc.). Prawie w połowie pojazdów znajdziemy również telewizję pokładową i WC.

Metodologia

Badanie wśród firm transportowych zostało zrealizowane z wykorzystaniem metod ilościowych w postaci techniki wywiadów telefonicznych (CATI - Computer Assisted Telephone Interviewing). Wywiady wspomagane są komputerowo. Ankieterzy posługując się telefonem, zadają pytania z kwestionariusza wywiadu i zarazem wprowadzają otrzymane odpowiedzi przy pomocy specjalistycznego oprogramowania komputerowego. Na bieżąco są kontrolowane postępy badania oraz sprawdzana praca ankieterów. Metoda umożliwia niemal natychmiastowy dostęp do wyników badania tuż po jego zakończeniu.
Badanie zostało przeprowadzono w dniach 25.06-11.07. 2018 r. wśród firm przewozowych z całej Polski. Dobór próby miał charakter losowy, co zapewniło reprezentatywność badania. Łącznie przeprowadzono 100 wywiadów. Rozmówcami byli właściciele lub zarządzający firmami.

- - - - -

O badaniu

Busradar we współpracy z firmą badawczą Biostats postanowił sprawdzić, jak właściciele i zarządzający firmami transportowymi postrzegają swoją sytuację rynkową.
Czy patrzą w przyszłość? Co postrzegają jako bezpośrednie zagrożenie dla swojej działalności? Czy przewidują zmiany na rynku przewozów osobowych? Czy wykorzystują do sprzedaży bądź promocji swojej oferty internet?
Odpowiedzi udzielili reprezentanci firmy spoza grupy największych graczy. Ich ocena sytuacji wydaje się symptomatyczna.
Z badania wyłania się obraz firm, z których mniejszość nastawiona jest na rozwój. Inwestuje we flotę, nowe połączenia, reklamę w internecie i we współpracę z agregatorami ofert. Szeroko postrzegają swoją konkurencję i potrafią się przygotować na konfrontację.
W kontraście do nich, większość firm jest nastawionych wyłącznie na przetrwanie. Nie planują - i być może nie mogą sobie pozwolić - na inwestowanie, a własną sytuacje postrzegają jako co najwyżej średnią.

Opr. KM

Artykuł pochodzi z kategorii: Kategoria główna

Więcej na temat:transport | firma przewozowa | praca
POLECANE zwiń