Wynagrodzenia w mediach, reklamie, wydawnictwach i PR w 2012 roku
Jak wynika z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2012, mediana zarobków w mediach, reklamie, wydawnictwach i PR wyniosła 4268 zł. W omawianej branży zdecydowanie najwyższe płace odnotowano na Mazowszu.
Według przeprowadzonego badania, mediana wynagrodzeń w 2012 roku w mediach, reklamie, wydawnictwach i PR wyniosła 4268 zł. Zdecydowanie najwyższe zarobki odnotowano na Mazowszu (5300 zł). Na kolejnych miejscach znalazły się natomiast takie regiony Polski jak Pomorze (4000 zł) oraz Małopolska (3718 zł). Wśród województw zaprezentowanych na wykresie numer 1 najniższe płace oferowano zatrudnionym w województwie lubelskim (2688 zł) oraz podkarpackim (2800 zł).
Specjaliści w organizacjach z przewaga kapitału polskiego mogli liczyć na zarobki rzędu 3700 zł. W tym samym czasie płace osób na wspomnianym szczeblu zarządzania w firmach zagranicznych ukształtowały się na poziomie 5300 zł. Jeszcze większe różnice odnotowano w przypadku kierowników oraz dyrektorów, co ilustruje wykres numer 2.
Nie bez znaczenia dla zarobków osób zatrudnionych w omawianej branży był oczywiście staż pracy - zarówno całkowity, jak i ten u konkretnego pracodawcy. Przykładowo, w przypadku osób posiadających 9-10 lat doświadczenia zawodowego mediana wynagrodzeń wyniosła 5000 zł. Była zatem blisko o 67 proc. wyższa niż ta zaobserwowana u pracowników z 2-3 letnim całkowitym stażem pracy (3000 zł). Podobne dysproporcje odnotowano w przypadku pensji zatrudnionych o różnym stażu pracy w danej firmie.
Ważnym czynnikiem różnicującym stawki płac w analizowanej branży była również wielkość firmy. W małych przedsiębiorstwach z przewagą kapitału polskiego pensje pracowników ukształtowały się na poziomie 3600 zł. Były zatem o prawie 31 proc. niższe niż te zaobserwowane w polskich organizacjach, zatrudniających 250-999 osób (5200 zł). Zdecydowanie mniejsze dysproporcje miały miejsce w przypadku podmiotów zagranicznych, co wyraźnie pokazuje wykres numer 4.
Na zakończenie warto jeszcze zwrócić uwagę na to, jak kształtowały się zarobki pracowników na stanowiskach najliczniej reprezentowanych w przeprowadzonym badaniu. Przykładowo, mediana wynagrodzeń specjalistów ds. marketingu wyniosła 3500 zł, a jedna czwarta pracowników pełniących wspomnianą funkcję otrzymywała zarobki powyżej 5000 zł.
W przypadku grafików komputerowych płace ukształtowały się na poziomie 2800 zł, a 25 proc. z nich mogło liczyć na wynagrodzenia przekraczające kwotę 4000 zł. Więcej danych na temat zarobków na ośmiu najpopularniejszych stanowiskach w badaniu ilustruje wykres numer 5.
Patrycja Grzesińska