Wynagrodzenia w działach sprzedaży w 2012 roku
4000 zł to mediana wynagrodzeń w działach sprzedaży. W porównaniu z innymi działami nie jest to ani szczególnie dużo, ani mało. Wyższe zarobki odnotowano między innymi wśród osób zajmujących się marketingiem i HR. Niższe płace otrzymywali pracownicy administracyjni, osoby związane z obsługą klienta lub też produkcją.
Istotne dla wysokości zarobków okazało się oczywiście to, co pracownicy sprzedają lub innymi słowy - w jakiej branży pracują. Na najwyższe wynagrodzenia mogli liczyć zatrudnieni w IT, przemyśle oraz ubezpieczeniach, czyli w sektorach wymagających fachowej wiedzy i specjalizacji. Zarobki w granicach 3500 zł otrzymywały osoby pracujące w szeroko pojętej branży handlowej oraz usługowej.
Na przykładzie wynagrodzeń w branżach warto również wspomnieć o znaczących różnicach w stawkach oferowanych przez przedsiębiorstwa polskie i zagraniczne. Na wykresie 2. zaprezentowano zarobki w sektorach, w których dysproporcje te są najmniejsze i największe w odniesieniu do działów sprzedaży.
Pewnym zaskoczeniem jest niewielka, wynosząca tylko 16 proc., różnica w wynagrodzeniach oferowanych w bankowości. Jest to zdecydowanie mniejsza dysproporcja niż w pozostałych sektorach - nawet tylko tych z grupy o najmniejszym zróżnicowaniu.
Gdy z kolei podzielić przedsiębiorstwa polskie i zagraniczne na podmioty różnej wielkości wtedy okazuje się, iż zdecydowanie największe różnice w stawkach zarobków dotyczą najmniejszych firm.
Jak już wspomniano, mediana wynagrodzeń w działach sprzedaży ukształtowała się na poziomie równych 4000 zł. Oczywiście przyjmowała ona jednak odmienne wartości na poszczególnych szczeblach hierarchii organizacyjnej. W przypadku pracowników szeregowych wyniosła 2400 zł, a trzech na czterech z nich zarabiało mniej niż 3500 zł. Z kolei dochody połowy dyrektorów przekroczyły 11 000 zł, a 25 proc. osób z tej grupy otrzymywało od pracodawców więcej niż 18 000 zł miesięcznie.
Nie bez znaczenia dla wysokości płac w dziale sprzedaży był również staż pracy - zarówno całkowity, jak i u aktualnego pracodawcy. Dane na ten temat zebrano na wykresie 5.
W ubiegłym roku po raz pierwszy zapytaliśmy pracowników działów sprzedaży również o charakter wykonywanej pracy. Ich odpowiedzi sugerują, iż najlepiej opłacani byli sprzedawcy mobilni oraz pracownicy odpowiedzialni za obszar wsparcia sprzedaży. Zdecydowanie niższe płace otrzymywali pracownicy obsługujący sprzedaż drogą internetową i telefoniczną oraz osoby pracujące w punktach sprzedaży.
Grzegorz Spólnik, Sedlak & Sedlak