Instytucje finansowe - tutaj można dobrze zarobić

Sytuacja na rynku pracy w bankowości detalicznej nie powróciła jeszcze do poziomu sprzed kryzysu finansowego, choć stale się poprawia. Na polskim rynku finansowym dobrą passę odnotowują natomiast firmy consumer finance oraz internetowe domy maklerskie forex. Pozytywne sygnały dotyczące zatrudniania nowych pracowników wiążą się tu przede wszystkim z digitalizacją usług i kontaktów z klientami, rozwojem sprzedaży i kanałów dystrybucji oraz wdrażaniem założeń Basel II i III. Najbardziej widoczne zmiany dotyczą działów zarządzania zasobami ludzkimi.

Spośród trendów panujących w bankowości detalicznej oraz na rynku firm consumer finance i kształtujących zapotrzebowanie na nowych pracowników na pierwszy plan wybija się rozprzestrzenianie nowoczesnego modelu sprzedaży bezpośredniej i obsługi klienta opartego na kanałach elektronicznych. Dostęp do usług za pośrednictwem Internetu powoli zaczyna być standardem w całym sektorze finansowym. Trend digitalizacji spowodował konieczność rozbudowy infrastruktury IT, wzmocnienia komunikacji marketingowej z klientami i adekwatnego zarządzania relacjami z nimi. Stąd zainteresowanie banków detalicznych, firm consumer finance, a także forexowych domów maklerskich: ekspertami IT, ekspertami CRM z doświadczeniem w organizacjach zarządzających w sposób nowoczesny relacjami z milionami klientów i menedżerami komunikacji marketingowej. W przypadku tego ostatniego stanowiska pracodawcom najbardziej zależy na pracownikach legitymujących się wysoką umiejętnością przekładania działań komunikacyjnych na realne wyniki sprzedaży.

Reklama

Ile można zarobić?

Według Przeglądu Wynagrodzeń w Instytucjach Finansowych 2013/2014 Michael Page, miesięczne wynagrodzenie brutto* kierownika ds. komunikacji marketingowej wynosi od 10 do 24 tys. zł, przy czym w przypadku kierownika komunikacji marketingowej online najczęściej spotykana pensja w domu maklerskim forex sięga 16 tys. zł. Na stanowisku dyrektora marketingu wynagrodzenie wzrasta do 18-42 tys. zł, przy czym w instytucjach finansowych działających przede wszystkim online najczęściej spotykane jest 25 tys. zł.

W dobrej sytuacji znajdują się także pracownicy obszarów odpowiedzialnych za stronę przychodową banków detalicznych, firm consumer finance i forexowych domów maklerskich, w szczególności związanych z rozwojem tych kanałów dystrybucji, w których dane firmy nie były jak dotąd obecne, ale także coraz większym naciskiem na budowę zewnętrznych kanałów dystrybucji i współpracę z multiagencjami. Ważnym kierunkiem rozwoju bankowości detalicznej jest obecnie współpraca z firmami telekomunikacyjnymi, które dysponują atrakcyjnymi bazami klientów i rozbudowaną siecią dystrybucji. W wyniku rozwoju kanałów dotarcia do nowych klientów pojawił się także znaczący transfer doświadczonych pracowników sprzedaży z bankowości detalicznej do firm consumer finance. Doświadczona w obszarze sprzedaży i efektywna kadra menedżerska, posiadająca doskonałą znajomość rynku oraz umiejętność generowania ponadprzeciętnych wyników może obecnie liczyć na utrzymanie zatrudnienia, awans, a także atrakcyjne wynagrodzenie. Z danych Michael Page wynika, że w przypadku dyrektora sprzedaży bankowości detalicznej najczęściej oferowane wynagrodzenie wynosi obecnie 32 tys. zł brutto miesięcznie (minimum 27 tys. zł, maksimum 55 tys. zł). W firmach consumer finanse wynagrodzenie to wynosi najczęściej 30 tys. zł.

Kolejna ważna tendencja wynika z implementacji założeń Basel II i III i skutkuje dalszym rozwojem obszarów ryzyka, compliance i aktuariatu. Pracownicy tych działów mogą w dalszym ciągu liczyć na stosunkowo szybkie znalezienie zatrudnienia i dobre wynagrodzenie wynoszące: dla aktuariuszy na stanowiskach eksperckich z doświadczeniem zawodowym do 5 lat - od 8 do 12 tys. zł, dla kierownika ryzyka - najczęściej 12 tys. zł, oraz dla dyrektora compliance - nawet do 22 tys. zł. Widoczny jest także wzrost zapotrzebowania ze strony mniejszych jak i największych giełdowych banków detalicznych, na informację zarządczą najwyższej jakości. Stymuluje to popyt na ekspertów ds. raportowania i MIS, którzy na stanowisku kierowniczym zarabiają najczęściej 15 tys. zł.

Nowe oblicze HR-u

Jakiś czas temu pojawił się jeszcze jeden, istotny trend na rynku pracy w bankowości detalicznej. Firmy z tego sektora zaczęły dostrzegać potrzebę zmiany w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi i obecnie coraz częściej odchodzą od tradycyjnej roli HR rozumianej jako realizacja zadań kadrowo-płacowo-administracyjnych podążając w kierunku HR Business Partneringu, w którym HR bierze udział w kształtowaniu strategii firmy i staje się partnerem biznesu na równi z takimi działami jak sprzedaż czy produkcja. Celem tych zmian jest oczywiście poprawa konkurencyjności organizacji, a jednym z efektów ważnych dla rynku pracy, zwiększone zapotrzebowanie na pracowników pełniących funkcje HR Business Partnerów z doświadczeniem w organizacjach międzynarodowych, najczęściej z sektora FMCG, którzy potrafiliby wdrożyć ten model w bankach. Jak wynika z raportu Michael Page płaca na stanowisku HR business partnera w instytucjach finansowych wynosi obecnie od 7 do nawet 22 tys. zł brutto miesięcznie, przy czym w bankowości najczęściej oferowane jest 10 tys. zł.

Agnieszka Kulikowska
Principal Banking & Financial Services w Michael Page

* Wszystkie kwoty w artykule to miesięczna płaca zasadnicza brutto, nie uwzględniająca premii rocznych. Poziom premii jest opisany w Przeglądzie Wynagrodzeń w Instytucjach Finansowych 2013/2014 Michael Page dostępnym bezpłatnie na stronie internetowej www.michaelpage.pl

miesięcznik KAPITAŁOWY
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »