Blog - pasja na pełen etat

3 miliony blogerów, 17 milionów internautów, z czego ponad milion osób deklaruje czytanie blogów praktycznie codziennie. Najnowsze wyniki raportu "Blogerzy w Polsce 2013" nie pozostawiają wątpliwości. Polska blogosfera staje się potężną i wpływową przestrzenią, którą dostrzega coraz więcej reklamodawców. Bloger potrafi przyczynić się nie tylko do wzrostu sprzedaży produktów, ale również do wzrostu zaufania do marki. Tylko w jaki sposób stać się wpływowym blogerem zarabiającym wielokrotność średniej krajowej?

Jak palcem po wodzie

Ile zarabiają blogerzy? Nie wiadomo. Wiele osób, firm, sami blogerzy, szacują, podają przybliżone wartości, mniej lub bardziej trafnie. Pewne jest natomiast, że po każdym ogłoszeniu zarobków w środowisku wrze i to nie z powodu zawyżonych wartości, lecz raczej z ich zaniżenia. A zarobić na prowadzeniu blogu można.

Według różnych danych, popularni blogerzy rocznie zarabiają od 50 tys. do 400 tys. zł (nie wiadomo jednak, czy są to wartości netto czy brutto). Jak widać, rozbieżności są znaczne, jednak takich stawek mogą spodziewać się i tak tylko nieliczni. Biorąc pod uwagę zarobki znanych blogerów, można zauważyć, że najwięcej zarabiają blogerzy modowi, lifestyle’owi, kulinarni, czy prowadzący blogi o wąskim stopniu specjalizacji.   

Reklama

Reputacja vs. zysk

Niektórzy twierdzą, że zarabianie na blogu jest przejawem chciwości, przekupstwa oraz nieuczciwości. Jednak jak sami blogerzy wskazują, profesjonalne prowadzenie bloga jest zajęciem pracochłonnym, wymagającym zdyscyplinowania oraz nieustannego zgłębiania swojej wiedzy czy rozwijania pasji.

Bloger, jako ekspert oraz osoba kształtująca opinie swoich czytelników, może zwiększyć sprzedaż reklamowanego na swoim blogu produktu. Dlaczego zatem nie może zarabiać na swojej wiedzy, pracy, profesjonalizmie?

Ważne jest, by bloger sprzedawał swoją powierzchnie reklamową rozsądnie. Zamieszczane billboard’ów, pop-up’ów czy brandmark’ów sprawdzi się, kiedy będą one zgodne z koncepcją oraz treścią bloga. Z drugiej strony, artykuły sponsorowane czy banery informujące o wygraniu smartfona mogą skutecznie podważyć jego wiarygodność. Jak można zauważyć, na blogerach spoczywa odpowiedzialność za reklamowany produkt, stawiając tym samym na szali ich reputację.

Sukces tkwi w skrupulatności

Myli się ten, kto uważa, że blogowanie to zajęcie na przerwę w pracy. Możliwe jest oczywiście prowadzenie bloga w trakcie lunchu, jednak nie należy spodziewać się powszechnej popularności. Aby zdobyć uznanie jako bloger, warunkiem koniecznym jest regularne pisanie nawet kilka razy w tygodniu.

Nikt popularności nie zdobywa w ciągu paru tygodni czy miesięcy. Najbardziej znani blogerzy na swój sukces pracowali często przez lata, rezygnując nierzadko z etatów. Wszystko, by w pełni poświęcić się swojej pasji. Oczywiście nie bez znaczenia są design, urozmaicenie strony filmami, zdjęciami oraz adres bloga. Jak łatwo zauważyć, większość najpopularniejszych blogów prowadzona jest właśnie pod "własnym" adresem.

Droga do sukcesu

Zaistnieć w blogosferze można na kilka sposobów. Najłatwiejszym wydaje się komentowanie wpisów innych blogerów, udzielanie się na forach, pozostawianie linków swojej strony. Wyrażanie swojego zdania, dzielenie się opinią, a tym samym zwracanie na siebie uwagi to działania, które w pierwszej kolejności pozwolą zaistnieć w internetowej przestrzeni.

Polemika z blogerami i wymienianie się opiniami może być również pierwszym krokiem do podjęcia z nimi współpracy. Partnerstwo może zaowocować ciekawymi projektami, gościnnymi wpisami blogerów, darmową reklamą. Współpraca między blogerami może przynieść zwiększenie liczby czytelników, a tym samym wpłynąć na zainteresowanie reklamodawców. 

Nie zawsze warto jednak cierpliwie czekać, aż firmy same przyjdą z propozycją współpracy. Czasem warto samemu zgłosić się z ciekawą koncepcją akcji reklamowej dla konkretnego produktu. Istotne jest tu natomiast, by blog miał już odpowiednio wiele wpisów, pewne grono czytelników i komentarzy. Nawiązanie kontaktu z firmami jest odważnym posunięciem, jednak w tym wypadku może okazać się bardzo opłacalnym.

- Sukces blogowi zapewni przede wszystkim cierpliwość i zapał blogera. Regularne zamieszczanie wpisów, komentowanie innych blogów, ciekawy design, osobliwe teksty mogą przyczynić się do zdobycia popularności w blogosferze - uważa Michał Wąsikowski z Talentica, dostawcy usług rekrutacyjnych.

Zanim zacznie się swoją przygodę z blogowaniem, warto na początku przygotować plan, cele, wizje, które będą wyznaczały kierunek rozwoju bloga.

Doris Szafraniak

manBase
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »