Siła tkwi w zespole

Ilu pracowników, tyle różnych oczekiwań, styli pracy i priorytetów związanych z wykonywaniem zadań. Co, gdy w zespole znajdą się pracownicy o zupełnie innej osobowości, kompetencjach i predyspozycjach zawodowych? A może różnorodność w zespole jest uzasadniona i potrzebna? Jak zbudować dobry zespół?

Zbudowanie efektywnego zespołu pracowników zależy od wielu czynników i jest bardzo istotnym elementem w realizacji wyznaczonych celów danego projektu czy też zadań działu. Źle dobrane do zespołu osoby mogą być źródłem nieporozumień i konfliktów, a tym samym niekorzystnie wpływać na funkcjonowanie współpracy w zespole, motywację poszczególnych osób i efektywność ich pracy.

Które cechy różniące poszczególnych członków grupy mogą wpływać na współpracę między nimi? Poróżnić może posiadanie bardzo odmiennych kompetencji, gdyż oczekiwania względem kolegi z zespołu mogą być inne niż zaproponowane przez niego rozwiązania. Odmienne cechy osobowości natomiast mogą spowodować konflikty, przykładowo między osobami o dużej różnicy sumienności. Kontrowersje w zespole wzbudzać mogą odmienne wartości wyznawane przez jego członków i nietolerancyjność w przypadku odmiennej rasy, orientacji seksualnej, wieku.

Różnice też potrzebne

Reklama

Można próbować znaleźć "podobnych" do siebie pod każdym względem ludzi, jednak nie ma się co oszukiwać, klony nie istnieją. Jak zatem zbudować dobrze funkcjonujący zespół różnych ludzi? Przede wszystkim nie należy bać się różnorodności w zespole. Warto wspierać indywidualizm, który nie będzie opierał się na egocentryzmie. Należy poznać struktury osobowości innych osób. Szerzyć otwarcie na odmienność w zespole. Dzięki temu tendencję do rodzenia się konfliktów można przemienić w źródło inspiracji.

W wielu przypadkach to właśnie w różnorodności tkwi potencjał. Różne osoby to różne spojrzenie na zadanie, które bardzo przydaje się przede wszystkim w niestandardowych sytuacjach. Patrzenie z odmiennych punków widzenia może dać pełen obraz możliwości i pomóc stworzyć ciekawe rozwiązania. Pozwoli też na dostrzeżenie potencjalnych zagrożeń, weryfikację pomysłów i znalezienie optymalnej drogi osiągnięcia celu.

- Odpowiedni podział zadań w zespole, uzależniony od kompetencji, predyspozycji osobowościowych i oczekiwań, pozwoli na zwiększenie efektywności pracy i zmniejszy ryzyko wystąpienia konfliktów. Ważne, by szef poznał wszystkie te cechy u swoich pracowników. Dzięki temu może również sprawiedliwie traktować pracowników i odpowiednio ich motywować - mówi Karol Fekner, prezes zarządu manBase S.A., dostawcy innowacyjnych rozwiązań rekrutacyjnych opartych na testach psychometrycznych on-line.

Co wspomaga efektywność zespołu?

Duże znaczenie w efektywnej współpracy ma zaufanie do innych osób. Jeśli go brakuje, ograniczona zostaje otwartość i szczerość, a sporo energii poświęcane jest niepotrzebnej, wzajemnej kontroli. Na pewno pomocne będą wspólnie ustalone zasady postępowania. Jeśli wypracują je wszyscy członkowie zespołu, nie odniosą wrażenia, że coś zostało im narzucone i łatwiej się do nich dostosują. Ważna jest elastyczność i otwartość na zmiany. Najtrudniejsza natomiast jest umiejętność doprowadzenia do sytuacji, w której odmienne opinie nie spowodują konfliktu, a rozpoczną konstruktywną dyskusję w wyniku której zespół znajdzie wspólne i najlepsze w opinii wszystkich rozwiązanie.

Każda jednostka zespołu, niezależnie od jego wielkości, oczekuje, że uwzględnione będą jej priorytety i wartości. Ważne, by lider potrafił stworzyć przyjazne i tolerancyjne środowisko, w którym wszyscy będą potrafili komunikować się i to właśnie na odpowiedniej komunikacji będą opierać wzajemne relacje. Taki zespół ma szansę osiągać wspólnie cele.

manBase
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »