Laptop w biurze – ergonomia stanowiska pracy

Laptopy coraz częściej wypierają stacjonarne komputery. Takie urządzenia pozwalają na pracę poza siedzibą firmy. Pracodawca musi jednak zapewnić pracownikom ergonomiczne miejsca pracy.

Zdjęcie

Laptop w biurze – ergonomia stanowiska pracy /materiały prasowe

Z danych GUS-u wynika, że 94,7% polskich przedsiębiorstw wykorzystuje komputery, a co drugi pracownik jest wyposażony w służbowy komputer. 62% z nich to laptopy. Pod tym względem nieznacznie odstajemy od średniej dla Unii Europejskiej (65%).

Zagrożenia dla osób pracujących z laptopami

Reklama

Praca z laptopem, podobnie jak z komputerem stacjonarnym, wydaje się lekka, a nawet komfortowa. Nic bardziej mylnego, szczególnie jeśli pracownik spędza przed przenośnym komputerem większość dnia. Najczęściej znajduje się on wówczas w wymuszonej pozycji, w której dochodzi do znacznego obciążenia kręgosłupa i stawów, co może prowadzić do trwałego uszkodzenia narządów ruchu.

To właśnie wtedy pojawiają się zagrożenia, które w konsekwencji wpływają na występowanie dolegliwości szkieletowo-mięśniowych. Największym problemem jest niewłaściwe ustawienie ekranu laptopa. Gdy znajduje się on za nisko lub z boku, pracownik musi wykonywać ruchy głową, które znacznie obciążają odcinek szyjny kręgosłupa.

Dużym problemem jest także niewłaściwe dopasowanie biurka i krzesła, na którym siedzi pracownik, co z kolei obciąża kręgosłup w części lędźwiowej i piersiowej, a także wpływa negatywnie na stawy łokciowe. Nieodpowiednio dobrana wysokość biurka często prowadzi do ucisku w strefie łokci, a przy takim wielogodzinnym ucisku istnieje duże zagrożenie wystąpienia zespołu rowka nerwu łokciowego (objawem jest m.in. drętwienie i mrowienie palców).

Niewłaściwe biurko może się również przyczynić do częstego ucisku w nadgarstku nerwu pośrodkowego, co z kolei zagraża zespołem cieśni kanału nadgarstka. Obydwa te schorzenia znajdują się na liście chorób zawodowych. Z kolei za wysoko ustawione krzesło może ograniczać ukrwienie kolan i powodować ucisk w jego okolicy, a stąd tylko krok do powstania żylaków.

Aby uniknąć takich zagrożeń, pozycja podczas pracy z laptopem powinna być jak najbardziej zbliżona do naturalnej. Osiągnięcie takiego celu mogą ułatwić odpowiednio dobrane meble w miejscu pracy.

Krzesło i biurko do pracy z laptopem

Pracodawca musi przygotować stanowisko pracy tak, aby przede wszystkim ekran laptopa był ustawiony prawidłowo, czyli ok. 1,5-2 przekątnych ekranu od oczu, natomiast jego górna krawędź ma być na wysokości oczu lub maksymalnie 5 cm poniżej. Należy zapewnić ustawienie ekranu laptopa bokiem do okna w odległości co najmniej 1 m od niego. W czasie pracy powinien być zachowany kąt ok. 0° pomiędzy ramieniem a tułowiem, kąt prosty w stawie łokciowym i 180° w nadgarstku. Aby zachować te wszystkie wymogi, należy wyposażyć stanowisko w odpowiednie krzesło i biurko, a czasami w dodatkowe akcesoria.

Kluczowe znaczenie dla organizacji miejsca pracy ma biurko. Oprócz tego, że jego powierzchnia powinna być gładka i równa, musi mieć również wystarczający rozmiar na pomieszczenie wszystkich narzędzi pracy. Kolor biurka powinien być jasny i matowy, tak aby nie kontrastował zbyt mocno z ekranem laptopa, co prowadzi do szybkiego zmęczenia oczu. Ważną kwestią jest dopasowanie wysokości biurka do danej osoby. Często tego typu meble są kupowane w jednym rozmiarze dla wszystkich pracowników. W rezultacie właściwe, ergonomiczne ustawienie laptopa i innych elementów potrzebnych do pracy wymaga wykorzystania urządzeń wspomagających przyjęcie właściwej pozycji ciała, np. podkładek pod nadgarstki, podstawek pod dokumenty, stacji dokującej do laptopa, wsporników.

- Takie rozwiązania są kłopotliwe, a do tego generują duże koszty. Optymalnym wyjściem jest wyposażenie stanowiska pracy z laptopem w biurko, posiadające regulowaną wysokość blatu. Coraz częściej producenci wyposażają takie meble w elektryczny mechanizm, który pozwala łatwo i precyzyjnie dostosować wysokość blatu do potrzeb pracownika - mówi Małgorzata Heleniak z firmy AJ Produkty.

Tworząc ergonomiczne stanowisko pracy z laptopem, nie można także zapomnieć o krześle. To przecież ono ma największą powierzchnię kontaktu z ciałem. Już z tego względu powinno być wygodne. Ważna jest także możliwość jego regulacji, aby można było dostosować je do konkretnego pracownika, szczególnie do jego wzrostu. Dobrej jakości, ergonomiczne krzesło ma umożliwiać regulację wysokości siedziska i podłokietników oraz kąta nachylenia oparcia.

Właściwie i zgodnie z zasadami ergonomii przygotowane miejsce do pracy z laptopem nie tylko zapewni komfort pracy zatrudnionej w firmie osobie, ale także pozwoli uniknąć wielu niebezpiecznych chorób zawodowych, co leży przecież także w interesie pracodawcy.

Artykuł pochodzi z kategorii: Porady

materiały prasowe
Więcej na temat:zasady ergonomii | ergonomia | laptop
POLECANE zwiń