Jak sprowadzić do Polski pracownika z Ukrainy?

Zatrudnianie cudzoziemców stanowi coraz powszechniejszą praktykę wielu firm i agencji pracy. Wśród osób sprowadzanych z obcych krajów, największą grupę stanowią mieszkańcy Ukrainy. Jak legalnie zatrudnić pracownika zza wschodniej granicy oraz jak sprawnie i zgodnie z prawem zorganizować jego transport do Polski?

Zatrudnianie cudzoziemców stanowi coraz powszechniejszą praktykę wielu firm i agencji pracy. Wśród osób sprowadzanych z obcych krajów, największą grupę stanowią mieszkańcy Ukrainy. Jak legalnie zatrudnić pracownika zza wschodniej granicy oraz jak sprawnie i zgodnie z prawem zorganizować jego transport do Polski?

Wzmożony napływ pracowników z Ukrainy

Liczba obywateli Ukrainy pracujących w Polsce nieustannie rośnie. Według danych Narodowego Banku Polskiego, już w 2016 r. wynosiła ona ponad 1,2 mln, a tendencja wzrostowa pozwala sądzić, że wkrótce wartość ta ulegnie znacznemu zwielokrotnieniu. Tym bardziej, że starania mieszkańców zza wschodniej granicy o zezwolenia na pobyt w Polsce nie pozostają w próżni. W ubiegłym roku powiatowe urzędy pracy zarejestrowały blisko 1,8 mln oświadczeń polskich pracodawców o zamiarze powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcom, z czego aż 95% trafiła do obywateli Ukrainy. To oznacza, że w najbliższej przyszłości co piąta firma planuje zatrudnić pracowników z tego kraju. Jak więc widać, skala zjawiska jest zauważalna, a migranci ekonomiczni z Ukrainy na stałe wpisali się już w krajobraz polskiego rynku pracy. Jak wygląda kwestia zatrudnienia cudzoziemców od strony prawnej?

Reklama

Prawne aspekty zatrudniania obywateli z Ukrainy

Obywatele Ukrainy, podobnie jak i Rosji, Armenii, Mołdawii, Białorusi i Gruzji, podlegają uproszczonym procedurom legalizacji pracy w Polsce. Sprowadzają się one do kilku kroków. Pierwszym z nich jest złożenie we właściwym miejscowo powiatowym urzędzie pracy oświadczenia o zamiarze powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcowi. Wraz z tym dokumentem przedsiębiorca zobowiązany jest przedstawić dowód dokonania wpłaty (30 zł), oświadczenie o niekaralności, dokument potwierdzający tożsamość oraz kopię wszystkich stron ważnego dokumentu podróży cudzoziemca. Po przeanalizowaniu złożonych wniosków PUP podejmuje decyzję. Jeśli jest ona pozytywna - pracodawca powinien przesłać przyszłemu pracownikowi oryginał oświadczenia, by ten mógł wyrobić sobie wizę pracowniczą. Zatrudnionego obywatela Ukrainy należy w ciągu 7 dni zgłosić do ubezpieczenia oraz zameldować w miejscu pobytu.

Transport pracowników z Ukrainy do Polski

Wypełnienie wymogów formalnych jest kluczowe, jednak nie kończy procesu zatrudnienia cudzoziemca. Ważną kwestią jest także zorganizowanie mu przejazdu do Polski. To zaś nie jest tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Początkowo branża transportowa nie była w ogóle przygotowana na tak liczny napływ obywateli z Ukrainy do Polski. W efekcie na rynku funkcjonowało zaledwie kilku przewoźników, oferujących połączenia między głównymi miastami, a dojazd do odleglejszych miejscowości wiązał się z koniecznością przesiadek. Także jakość obsługi pozostawiała wiele do życzenia, daleko odbiegając od unijnych standardów.

Jak wygląda obecnie kwestia transportu cudzoziemców? Pomimo iż proces adaptacji do norm UE wymaga czasu i sporego wysiłku, na płaszczyźnie tej można zaobserwować wyraźny postęp. Jak zauważa Mirosław Nikolin z transpomat.pl - coraz więcej linii się modernizuje. Niemal wszystkie oferują bilety online, łączność Wi-Fi staje się powoli standardem. Konkurencyjność na rynku przewoźników przekłada się na większy wybór dla pasażera lub jego pracodawcy oraz niższe ceny biletów i komfortową podróż.

Koszty sprowadzania obywateli Ukrainy do Polski

Obok komfortu i jakości połączeń, zasadniczą kwestią są koszty sprowadzenia pracowników do Polski. Zasadniczo istnieje kilka środków transportu. Najbardziej opłacalne są jednak wciąż autobusy. Bardzo łatwo widać to na przykładzie. Weźmy za przykład trasę Lwów-Katowice. Bilety autokarowe kosztują w tej chwili średnio od 68 do 80 zł. Bilet lotniczy to koszt ok. 600 zł. Bywa taniej, ale autokary zawsze wygrywają ceną. Kierowcy zatrzymują się także często w mniejszych miejscowościach, do których samolot nie dolatuje. Z lotniska zaś należy czymś dojechać do miejscowości docelowej, co generuje dodatkowe koszty biletu. Obecnie transport autobusowy wydaje się najbardziej ekonomicznym i logicznym rozwiązaniem.

Kwestia zatrudniania pracowników z Ukrainy staje się w coraz większym stopniu codziennością funkcjonowania wielu polskich firm - przystępując do tego trzeba jednak pamiętać o dopełnieniu wymogów formalnych - pozwoli to uniknąć problemów i zbędnych kosztów.

materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »