Jak się nauczyć pewności siebie?

Niedziela, 20 listopada 2011 (06:00)

Pewność siebie - potrzebujemy jej na ustnym egzaminie, rozmowie kwalifikacyjnej oraz w pracy, a na skuteczny trening nigdy nie jest za późno.

Zdjęcie

Na skuteczny trening pewności siebie nigdy nie jest za późno /© Panthermedia
Na skuteczny trening pewności siebie nigdy nie jest za późno
/© Panthermedia

Pewność siebie to cecha nabyta, nad którą musimy pracować przez całe życie. Tę daleką drogę warto podzielić na kilka etapów złożonych z ćwiczeń.

  1. Kontroluj oddech. Oddychając głęboko i regularnie znacznie zmniejszysz napięcie mięśni całego ciała, a co za tym idzie, poczujesz się luźno i pewnie. 2-3 razy dziennie zrób sobie kilkuminutową przerwę i skup się tylko na tym, jak stopniowo wdychasz powietrze, a następnie powoli się rozluźniasz z każdym wydechem. Prawidłowo wykonywane ćwiczenie powinno sprawić, że poczujesz dopływ tlenu w całym organizmie.
  2. Słuchaj siebie. Szybkie tempo życia sprawia, że stajemy się więźniami nawyków, choć nie zawsze zaspokajają one nasze potrzeby. Zamiast wykonać kolejny raz tę samą czynność w sposób rutynowy, znajdź czas, by zapytać siebie, czy na pewno akurat to rozwiązanie najbardziej odpowiada twoim oczekiwaniom. Następnie zacznij powoli zmieniać niekorzystne przyzwyczajenia: wysiądź wcześniej z autobusu i przejdź się jeden przystanek, wybierz zdrowsze śniadanie...
  3. Koncentruj się na zaletach. Najlepiej wypisać sobie na kartce ok. 20 pozytywnych cech, które posiadasz, zwracając uwagę na mocne strony charakteru, umysłu oraz atrybuty fizyczne. Zastanów się i opisz krótko, co dzięki tym atutom udało ci się osiągnąć. Np.: "Jestem pracowity/a i konsekwentny/a, ponieważ zdecydowałem/łam się na 2 lata pracy na marnych warunkach, żeby za to nauczyć się nowego zawodu". Kartkę czytaj sobie co najmniej raz w tygodniu.
  4. Zaplanuj cele. Wyznaczanie sobie nawet niewielkich zadań oddziałuje na nas motywująco. Przygotuj listę prostych, realnych rzeczy, które chcesz wykonać, nie korzystaj z pomocy innych. Pisz w pierwszej osobie, np.: "Podejdę do grupy nieznajomych i rozpocznę rozmowę". Z upływem czasu zauważysz, że wykonanie kolejnych zadań staje się coraz łatwiejsze - to znak, że pora wybierać bardziej skomplikowane misje.
  5. Naucz się mówić "nie". Swoją asertywnością pokażesz innym, że dajesz sobie prawo do przeciwnego zdania lub zmiany decyzji. Zacznij od małych rzeczy, np. po namyśle zmień zamówienie w restauracji. Po pewnym czasie wprowadź do swojego terminarza regularny "dzień buntu" - rób w nim wszystko to, na co masz ochotę, a co uchodzi za dziwne, niepoważne, czego nie akceptują twoi znajomi/rodzina. Przykładowo: spędź niedzielę w piżamie przed telewizorem albo zignoruj ślub dalekiego kuzyna. Psychicznie pomoże ci to uwolnić się od ograniczeń.

Którekolwiek ćwiczenie akurat wybrałeś/łaś, przede wszystkim nie bój się pomyłek i początkowych porażek. Gdy już podbudujesz pewność siebie, nie myl jej z agresją: narzucanie własnych przekonań, niedopuszczanie do głosu, atakowanie, nieliczenie się z potrzebami innych czy ciągłe wytykanie im błędów nie mają nic wspólnego z samoświadomością. Wtedy potrzebna jest psychoterapia.

Reklama

Katarzyna Stoczek

Artykuł pochodzi z kategorii: Porady

POLECANE zwiń