Jak dbać o siebie pracując za biurkiem?

Sobota, 5 listopada 2011 (06:00)

Moment, w którym rozpoczynamy staż lub pierwszą pracę, najczęściej zmienia nasz tryb życia na siedzący, co może prowadzić do licznych schorzeń.

Zdjęcie

Przesiadywanie w jednej pozycji przeciąża mięśnie wokół kręgosłupa /© Panthermedia
Przesiadywanie w jednej pozycji przeciąża mięśnie wokół kręgosłupa
/© Panthermedia

Kręgosłup

Przesiadywanie w jednej pozycji przeciąża mięśnie wokół kręgosłupa, prowadząc do bolesnych przykurczów szyi, barków i ramion oraz w odcinku lędźwiowo-krzyżowym.

Na czym polega profilaktyka?

Reklama

  • staraj się wybrać do siedzenia wyprofilowany fotel albo przynoś do biura poduszkę i umieszczaj ją na siedzeniu w okolicy lędźwiowej
  • regularnie rozluźniaj mięśnie karku, wykonując proste ćwiczenie rozciągające przez 10-15 sekund; zwróć uwagę, czy się nie garbisz
  • staraj się w miarę często zmieniać pozycję ciała, wykonując niektóre czynności na stojąco; wstań co godzinę i przejdź kilka kroków

Nadgarstek

Typowe powtarzalne ruchy dłoni, pisanie na klawiaturze z uniesionymi przegubami oraz częste korzystanie z myszki mogą skutkować urazami nadgarstka.

Co robić, by nasze dłonie pozostały jak najdłużej sprawne?

  • zawsze układaj przedramiona na blacie - nadgarstki nie powinny się opierać o krawędź biurka
  • zainwestuj w żelową podpórkę, która położona przed myszą odciąży twoje nadgarstki
  • nie wal w klawiaturę w trakcie pisania ani nie miażdż myszy żelaznym uściskiem
  • co godzinę ćwicz dłonie: poprzebieraj palcami, splataj je i rozplataj, potrząsaj nadgarstkami, wykonuj rękami koliste ruchy

Łokieć

Pracując na komputerze możemy mieć również problem z tzw. łokciem tenisisty - bólem zewnętrznej jego części, któremu towarzyszy osłabienie dłoni i trudności w wykonywaniu prostych czynności.

W jaki sposób się przed tym uchronić?

  • ograniczaj do minimum skrętne ruchy dłoni; parę razy dziennie wykonuj proste ćwiczenie: zaciskaj i otwieraj energicznie dłoń przez kilka sekund
  • załatw sobie w pracy podłokietnik

Nogi

Trzymanie nóg nieruchomo przez dłuższy czas zakłóca swobodny odpływ krwi. W efekcie mogą u nas wystąpić takie dolegliwości, jak mrowienie stóp, opuchnięte kostki i łydki, uczucie ciężkości, żylaki.

Jak się przed nimi ratować?

  • po przyjściu do pracy zamień buty na wysokim obcasie na lekkie i wygodne. Wystrzegaj się noszenia obcisłych ubrań oraz garderoby ze ściągaczami
  • poruszaj stopami: prostuj i zginaj je na przemian, zataczaj kółka; dobrym rozwiązaniem jest podnóżek
  • co godzinę przejdź kilka kroków, także na palcach
  • zacznij uprawiać ćwiczenia aerobowe typu: marszobiegi, pływanie, jazda na rowerze

Oczy

Niewłaściwe oświetlenie oraz ustawienie monitora mogą powodować pieczenie, łzawienie, zaczerwienie spojówek, zaburzenia widzenia i wady wzroku.

Jak im zapobiegać?

  • umocuj lampkę tak, by jej światło padało z lewej strony i nie raziło oczu
  • nie zapominaj o mruganiu, a jeśli czujesz, że masz wysuszone oczy, użyj kropli np. ze świetlikiem
  • zwiększ pole widzenia poza ekranem monitora, ustawiając go tak, by nie było za nim ściany
  • regularnie wietrz pokój i czyść ekran, ponieważ zalegające na monitorze pyłki i kurz mają właściwości uczulające

Nie przejmuj się, jeżeli koledzy zaczną dziwnie na ciebie patrzeć. Gimnastyka w biurze jest dla twojego zdrowia i dobrego samopoczucia!

Katarzyna Stoczek

Szukasz pracy? Przejrzyj oferty w serwisie Praca INTERIA.PL

Artykuł pochodzi z kategorii: Porady

Więcej na temat:praca zawodowa | kręgosłup | biurko
POLECANE zwiń