Czy wygląd i zachowanie handlowca ma wpływ na jego pracę?

Praca przedstawiciela handlowego opiera się na bezpośrednim kontakcie z klientem. To, jakie wrażenie zrobi na swoim rozmówcy, wpłynie na wyrobienie sobie przez niego opinii o firmie, którą dany handlowiec reprezentuje. Dlatego tak ważne jest, aby pracodawca określił dress code, czyli zbiór modowych zasad, których zatrudnieni w firmie będą musieli przestrzegać. Ale prócz tego osoby, których praca opiera się na kontakcie z ludźmi, powinno cechować poczucie estetyki, dobry gust i chęć dbania o elegancki wygląd, bo przełoży się to na ich efektywność i skuteczność.

Na co zwracamy uwagę w kontakcie z drugim człowiekiem?

Wygląd

Mówi się, że nie szata zdobi człowieka, ale na spotkaniu mimowolnie oceniamy wygląd naszego rozmówcy, szczególnie gdy widzimy się z nim po raz pierwszy. I z pewnością nie chodzi tutaj tylko o strój, ale o wszystkie szczegóły, na podstawie których zaczynamy domniemywać, jaką osobą jest dany człowiek. A to, czy dana osoba dba o swój wygląd można ocenić na podstawie stanu włosów, skóry i paznokci. Jakiekolwiek zaniedbania w tym zakresie mogą zmniejszyć zaufanie do rozmówcy, a nawet zadziałać odpychająco.Przechodząc do kwestii ubioru, ważne jest nie tylko co dana osoba na sobie, ale też w jakim stanie są poszczególne elementy garderoby. Co przez to należy rozumieć? Najważniejsze, by ubrania osoby oddelegowanej do reprezentowania firmy były czyste i schludne, buty wypastowane a koszula wyprasowana. Nawet jak nie będzie miał on na sobie ciuchów marki Gucci czy Louis Vuitton, będzie wyglądał elegancko i z klasą.

Zachowanie

Ubiór to tylko jedna ze składowych mających bezpośredni wpływ na to, jak handlowiec zostanie odebrany przez klienta. Kolejną jest sposób bycia, kultura osobista i język wypowiedzi. Bez względu na pozycję rozmówcy w społecznej hierarchii, należy okazać mu bezwzględny szacunek. Przedstawiciel handlowy musi wzbudzić zaufanie klienta i wykazać się pełnym profesjonalizmem w kontakcie z nim.

Wiedza

Przedstawiciel handlowy zajmujący się pracą w terenie musi posiadać rzetelną wiedzę, by móc odpowiedzieć na wszystkie pytania, jakie padną w jego kierunku. Mało kto lubi rozmawiać z osobą niemającą pojęcia o temacie, na który się wypowiada, a jakiekolwiek improwizacje można bardzo łatwo wyczuć. Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem warsztatu samochodowego lub rzeczoznawcą samochodowym i na samochodach oraz wszystkim co z nimi związane znasz się doskonale. Przychodzi do Ciebie niekompetentny handlowiec, próbujący przekonać Cię do zakupu np. nowej polisy na życie lub ubezpieczenia dla pojazdów służbowych Motor trade insurance. Zainteresowany ofertą próbujesz dowiedzieć się coś więcej na temat zakresu oferowanej ochrony, ale Twój rozmówca nie jest w stanie odpowiedzieć na żadne Twoje pytanie. Z każdą kolejną chwilą Twoje zainteresowanie ofertą zmniejsza się i tracisz chęć do dalszej rozmowy. Widzisz zatem, że wiedza i zorientowanie w temacie to podstawa.

Reklama


Doświadczenie

Praktyka czasem może pomóc, a innym razem przeszkodzić. Każdy człowiek jest inny, dlatego nigdy nie wiesz, czy strategia, która zadziałała wobec 5 klientów poskutkuje również przy 5 kolejnych.Postępowanie wciąż według tego samego schematu sprawi, że Twoje ruchy staną się przewidywalne i potencjalnemu klientowi łatwiej będzie Ci odmówić. Dlatego musisz zachować trzeźwość umysłu i mieć w sobie nieograniczone pokłady kreatywności, aby w każdej sytuacji umiejętnie dobrać taktykę, dzięki której zdobędziesz zaufanie klienta, zainteresujesz go produktem lub usługą i osiągniesz sprzedażowy sukces.

materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »