Zawód - SEO/SEM specialist
Jeden z najmłodszych zawodów na rynku pracy, SEO/SEM specialist, pojawił się wraz z koniecznością zaistnienia w internecie firmowych stron www.
Przedstawiciele tej profesji dbają o uzyskanie jak najwyższych pozycji, na których wyświetlają się strony w wyszukiwarkach internetowych, w zależności od wpisanych w nie słów bądź fraz kluczowych. To ważne, ponieważ firmy starają się pozyskać tą drogą nowych klientów.
Skróty w nazwach stanowiska pochodzą od angielskich określeń optymalizacji (ang. Search Engine Optimization) oraz marketingu w wyszukiwarkach (ang. Search Engine Marketing). Obecnie mnóstwo firm poszukuje kandydatów na stanowisko pozycjonera, trudno jednak o odpowiednich specjalistów, m.in. dlatego, że żadna polska uczelnia nie kształci w tym kierunku. W pracy na pewno może pomóc wykształcenie informatyczne, jednak tak naprawdę jedynym sposobem nauki tego zawodu jest nieustanne samokształcanie.
Polskie odpowiedniki: pozycjoner stron internetowych, specjalista ds. optymalizacji stron www, specjalista ds. SEO/SEM, specjalista ds. pozycjonowania.
Przełożony: Zależnie od obranej ścieżki kariery może nim być albo manager ds. SEO (agencje) albo kierownik ds. marketingu (duże firmy).
Pracownik: Najczęściej pozycjoner, samodzielnie wykonuje wszystkie swoje obowiązki, jednak w przypadku opieki nad rozbudowanymi serwisami, korzysta z pomocy programistów, autorów tekstów lub grafików i wtedy musi nadzorować ich pracę.
Zakres obowiązków: Analiza zawartości danego serwisu internetowego, dobór najwłaściwszych słów kluczowych związanych z treścią witryny, optymalizacja treści i kodu strony, wybór odpowiednich metod pozycjonowania oraz marketingu (np. katalogowanie, pisanie tzw. "precli", wymiana/giełda linków, reklama w wyszukiwarkach itd.), monitorowanie konkurencji.
Oczekiwane kompetencje:
- wiedza informatyczna w obszarach SEO i SEM,
- umiejętności praktyczne w zakresie PHP, JavaScript, XHTML/HTML, CSS, MySQL,
- znajomość standardów sieciowych i trendów w internecie,
- orientacja w marketingu,
- znajomość budowy oraz umiejętność tworzenia stron WWW,
- wiedza o produktach Google - AdWords, AdSense,
- orientacja w tematyce mediów społecznościowych i porównywarek cenowych,
- umiejętność redagowania tekstów.
Pracę w tym zawodzie można znaleźć w agencjach SEO bądź reklamowych posiadających dział zajmujący się pozycjonowaniem. Możliwe jest także zatrudnienie w dużych firmach (zazwyczaj w działach marketingu), które mogą sobie pozwolić na utrzymanie specjalisty opiekującego się pozycją ich witryny w internetowej wyszukiwarce. Duże perspektywy rozwoju zawodowego czekają też na śmiałków, którzy założą własną firmę.
W zależności od wiedzy i doświadczenia pozycjoner stron internetowych może zarobić miesięcznie od kilku do kilkunastu tys. zł. Sporym ułatwieniem - nie tylko na początku kariery w tej profesji - jest możliwość wykonywania pracy z domu i niskie koszty prowadzenia tego typu działalności.
Autor: Katarzyna Stoczek