Zatrzymanie pracowników kluczowe dla 3/4 firm w Polsce - raport KPMG

W dwóch najbliższych latach największym wyzwaniem dla 3/4 przedsiębiorstw w Polsce jest zatrzymanie pracowników w firmie - wynika z raportu KPMG. Podkreślono, że kluczowe w zatrzymaniu ma być wynagrodzenie.

"W ciągu najbliższych dwóch lat kluczowym wyzwaniem dla 3/4 firm w Polsce jest zatrzymanie pracowników" - czytamy w komunikacie firmy doradczej KPMG, omawiającym raport Key Employer Challenges - jak firmy w Polsce budują doświadczenie pracownika? Tylko 4 proc. respondentów nie wymieniło utrzymania pracowników jako kluczowego elementu polityki personalnej w 2017 roku.
Jak czytamy w komunikacie, "wynagrodzenie zasadnicze odgrywa najważniejszą rolę w utrzymaniu pracownika (4,2 punktu w 5-stopniowej skali)". Jak wynika z badania, 81 proc. przedsiębiorstw prowadzi politykę wynagradzania zasadniczego zgodną ze specyfiką danej branży oraz lokalnego rynku. "Dalsze ich dostosowywanie jest priorytetem w obszarze narzędzi wynagradzania i znajduje się w planach co trzeciej z ankietowanych firm. Bardzo istotne są też mechanizmy utrzymywania w organizacji systemu zmiennego wynagradzania pracowników, na których stosowanie wskazało 69 proc. respondentów" - czytamy.

Reklama

Spośród wszystkich branż reprezentowanych przez uczestników badania, zatrzymanie pracowników jest tematem szczególnie istotnym dla pięciu sektorów: chemicznego, nowoczesnych technologii, przemysłu, usługowego, nieruchomości i budowlanego. Aspekt ten jest ważniejszy w firmach mniejszych oraz średnich, nie ma natomiast znaczenia charakter kapitału - firmy rodzinne czy te z kapitałem zagranicznym przypisują podobną wagę do kwestii utrzymania pracowników.

"Aż 90 proc. badanych firm potwierdziło problem niekontrolowanych odejść w ich firmie. 29 proc. z nich planuje skoncentrować się w pierwszej kolejności na opracowaniu inicjatyw oraz dedykowanych działań wokół utrzymania osób na stanowiskach kierowniczych i eksperckich. Pozostałych 30 proc. firm planuje obniżyć poziom niekontrolowanych odejść pracowników na stanowiskach produkcyjnych i specjalistycznych niższego szczebla (...)" - powiedział, cytowany w raporcie, Jan Karasek z KPMG.

Dla potrzeb raportu "Key Employer Challenges - jak firmy w Polsce budują doświadczenie pracownika?", przygotowanego przez KPMG w IV kwartale 2016 roku, przepytano zarządy 161 firm działających w Polsce.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »