Zatrudniasz? Nie zapomnij tego wpisać do umowy

Czwartek, 6 sierpnia 2015 (06:00)

Umowa o pracę to dokument, w którym muszą się znaleźć najważniejsze zapisy ustalające relację pracodawcy i zatrudnionego. Pracodawcy muszą pamiętać o obowiązkach wynikających z prawa pracy.

Zdjęcie

Umowa o pracę powinna uregulować relacje przedsiębiorcy i zatrudnionego /123RF/PICSEL
Umowa o pracę powinna uregulować relacje przedsiębiorcy i zatrudnionego
/123RF/PICSEL

Umowa jest potwierdzeniem nawiązania stosunku pracy, a także kształtuje i reguluje zasady współpracy między jej stronami. To pracodawca zatrudniający w swojej firmie pracowników odpowiedzialny jest za wszelkie kwestie formalne z nią związane. Oznacza to, że to właśnie on proponuje warunki i przedstawia je przyszłemu podwładnemu. Musi też pamiętać o tym, żeby w takim kontrakcie uwzględnić wszystkie najważniejsze zapisy. Jakie punkty należy do niego wpisać?

Pracodawco, masz obowiązki

Każdy przedsiębiorca musi zdawać sobie sprawę z powinności, które są związane z przyjmowaniem do swojej firmy nowych osób. Zatrudniający są zobowiązani przede wszystkim skierować przyszłego pracownika na badanie lekarskie zanim zostanie on dopuszczony do wykonywania swoich zadań, a także zorganizować szkolenie BHP i stanowiskowe, podczas którego zapozna się on z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w danej firmie oraz ze specyfiką konkretnego stanowiska.

Reklama

Dopiero po zakończeniu tych wszystkich procedur możliwe jest rozpoczęcie przez pracownika wykonywania swoich zawodowych obowiązków. Przełożony musi także pamiętać o tym, by zgłosić każdą nową osobę do ZUS w terminie do siedmiu dni od daty nawiązania z nią stosunku pracy, czyli podpisania kontraktu. Sporządzenie takiego dokumentu i dopełnienie formalności jest obowiązkiem zatrudniającego, wiąże się z dużą odpowiedzialnością i wymaga znajomości prawa.

Pomoże agencja

- Dla firm, które przyjmują dużą liczbę osób, ten proces może być uciążliwy. Dlatego wiele z nich korzysta na przykład z usług agencji pracy tymczasowej, które zajmują się między innymi przygotowaniem umów oraz wszelkimi kwestiami formalnymi związanymi z zatrudnianiem - mówi Rafał Dryla z agencji pracy GP People. - To spore ułatwienie dla pracodawców, ponieważ to właśnie oni mają szereg zobowiązań, które muszą spełnić przyjmując do pracy na określone stanowisko. Dzięki temu część obowiązków zatrudniającego przedsiębiorstwa zostaje przeniesiona na osoby trzecie, które są odpowiedzialne zazwyczaj również za skierowanie przyszłych pracowników na badania lekarskie i oczywiście za archiwizację akt osobowych przez pięćdziesiąt lat. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z ustawą o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, to do pracodawcy, czyli klienta agencji pracy, należy przeszkolenie nowych osób - dodaje.

Agencja może zająć się również skonstruowaniem umów. Warto to wiedzieć, ponieważ okazuje się, że to właśnie z tworzeniem tego typu dokumentów pracodawcy mają największy problem. Umieszczenie w nich określonych zapisów jest niezbędne, by były legalne i wiążące w świetle przepisów zawartych w Kodeksie pracy. Specjaliści zajmujący się zatrudnianiem pracowników lub zewnętrzny dział HR na bieżąco nadzorują zmiany, które pojawiają się w prawie, dzięki czemu przedsiębiorcy korzystający z ich usług mogą mieć pewność, że kontrakt z pracobiorcą będzie zbudowany poprawnie.

Umowa - co wpisać?

Treści umowy o pracę nie można lekceważyć, bo to właśnie ten dokument reguluje wzajemne prawa i obowiązki oraz zasady współpracy między stronami, jakimi są pracodawca i pracownik. Przedsiębiorcy powinni być też świadomi tego, że to, co zostanie wpisane do umowy, będzie wiążące.

Wszelkie późniejsze zmiany czy ustalenia będą musiały być potwierdzone na piśmie, co może powodować dodatkowe komplikacje, a przynajmniej być uciążliwe. Dlatego przed podpisaniem kontraktu z przyszłym pracownikiem powinno się przeanalizować dokładnie każdy punkt i sprawdzić, czy znalazły się w nim wszystkie ważne zapisy, żeby uniknąć jakichkolwiek nieprawidłowości.

Pracodawca musi przede wszystkim poświadczyć na piśmie rodzaj pracy oraz warunki zatrudnienia. Jest to pierwszy i najważniejszy element, a niedopilnowanie tej kwestii może skutkować zapłaceniem kary pieniężnej. W umowie powinny się także znaleźć informacje o miejscu wykonywania pracy, dokładnym terminie jej rozpoczęcia oraz wynagrodzeniu, jakie przysługuje z racji określonego wymiaru godzin zatrudnienia. Z treści tego dokumentu powinno też wynikać, jaki jest wymiar urlopu przysługującego pracobiorcy, a także jaką długość ma okres wypowiedzenia.

Większość z tych kwestii jest z pozoru oczywista, ale praktyka pokazuje, że przeoczyć je nie jest wcale trudno. Pracodawcy muszą w dodatku pamiętać, że wszelkie nieprawidłowości w treści dokumentu, które wynikają z ich pominięcia, będą rozstrzygane na korzyść podwładnego. Jeśli więc przedsiębiorca z jakiś powodów zapomni wpisać do umowy któryś z istotnych elementów, może być to dla niego niekorzystne. Bardzo ważne jest więc, by pamiętać o wszystkich punktach, które powinny się w niej znaleźć. Tylko prawidłowo skonstruowany dokument skutecznie reguluje zasady współpracy między stronami, a także gwarantuje ochronę w przypadku niewywiązania się z nich zarówno przez pracodawcę, jak i przez pracownika.

Artykuł pochodzi z kategorii: Kategoria główna

 
Więcej na temat:praca | umowa o pracę | prawo pracy
POLECANE zwiń