Zagubieni kandydaci - nie wiedzą jak dziś szukać pracy?

Co piąty Polak planuje w najbliższych miesiącach zmienić miejsce swojego zatrudnienia. Jednak 1 na 7 pracowników nie wie, w jaki sposób je znaleźć - wynika z badania Millward Brown dla Work Service SA. Nadal najchętniej szukamy pracy przez znajomych i internet, ale te metody zaczynają tracić na popularności. Dla niemal 60 proc. badanych główną motywacją do zmiany pracodawcy jest uzyskanie wyższego wynagrodzenia.

W warunkach rekordowo niskiej stopy bezrobocia i rosnących poziomów zatrudnienia w gospodarce nie powinno dziwić, że 22 proc. pracujących Polaków planuje poszukiwać nowego miejsca zatrudnienia.

- Kandydaci w nowych warunkach rynkowych wydają się zagubieni. Z naszych badań wynika, że wszystkie kluczowe kanały poszukiwania pracy przeżywają kryzys zaufania. Od początku roku spadało zainteresowanie szukaniem pracy przez znajomych, a także za pośrednictwem kanałów on-line. Nadal w tyle są urzędy i targi pracy. Co ciekawe 14,5 proc. badanych zapytanych o metody szukania nowego zatrudnienia udzieliło odpowiedzi "nie wiem" i było to jedyne wskazanie z wyraźnym wzrostem wskazań - komentuje Krzysztof Inglot, pełnomocnik zarządu Work Service SA.

Reklama

Podobnie jak w ubiegłym roku pracownicy pytani o sposób poszukiwania pracy najczęściej wskazują na znajomych.

Wówczas było to 72,4 proc. respondentów, a obecnie ten odsetek wynosi 52,7 proc. Spadki odnotowano również na poziomie innych metod szukania nowego zatrudnienia.

Najbardziej straciły popularne w ostatnich latach portale z ogłoszeniami pracy (spadek od początku roku o 14,1 pp.).

Mniejsze zainteresowanie znalazło również samodzielne poszukiwanie ofert w zakładkach "Kariera" na stronach wybranych przedsiębiorstw. Taką metodę wybiera obecnie ponad 41 proc. badanych. Niemal 1/3 respondentów deklarowała poszukiwanie pracy za pomocą mediów społecznościowych.

Wyższe wynagrodzenie jak magnes

Pracownicy zapytani o kluczowe powody zmiany pracy w pierwszej kolejności wskazują zbyt niskie zarobki u obecnego pracodawcy. Takiej odpowiedzi udzieliło 59,1 proc. respondentów i stanowiło to wynik o 10 pp. wyższy w stosunku do badania z początku roku. Na drugim miejscu znalazły się ograniczone możliwości awansu (38,9 proc.) a na trzecim chęć samorealizacji (33,8 proc.).

- W warunkach umacniającego się rynku kandydata, coraz więcej pracowników chce zmieniać pracę, aby poprawiać swoją pozycję zawodową. Rosnąca presja płacowa powoduje, że wielu dotychczasowych pracodawców nie jest stanie spełnić oczekiwań pracowniczych, przez co muszą się liczyć z odpływem części załogi. Wyniki badania pokazują, że samo wskazanie możliwości rozwoju ścieżki kariery nadal jest istotne, ale to czynniki płacowe odgrywają dziś kluczową rolę na rynku pracy - podsumowuje Inglot.

Work Service

Metodologia badania:

Dane zostały przygotowane i opracowane na zlecenie Work Service SA przez instytut Millward Brown SA. Badanie zostało zrealizowane na próbie osób pracujących (N=498) dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1000 (dobranych zgodnie ze strukturą populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia oraz klasy wielkości i województwa miejsca zamieszkania), wyniki poddano procedurze ważenia. Maksymalny błąd pomiaru dla całej próby pracujących to +/-4,4%. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI w czerwcu i lipcu 2016 roku


 

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »