Wierny i niemyślący potrzebny od zaraz!

Idealny pracownik według polskich przedsiębiorców to osoba lojalna - wynika z ostatnich badań Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, na które powołuje się "Dziennik Gazeta Prawna".

Właściciele małych i średnich firm przyznają, że nie jest dla nich ważne, czy pracownik zna języki obce, nie liczy się też jego mobilność czy gotowość do zmian. Wierny szefowi fachowiec, który nie musi za dużo myśleć, to najbardziej pożądany, wręcz idealny pracownik.

W Polsce dla 88 proc. przedsiębiorców liczy się pracowitość. Innowacyjność pracownika jest ważna tylko dla co trzeciego właściciela małej i średniej firmy.

Polscy przedsiębiorcy od ryzyka wolą stabilność i bezpieczeństwo. W kryzysie woleli się wycofać, niż szukać nowych rozwiązań. Dlatego spadł odsetek nawet tych, którzy cenili u swoich podwładnych samodzielność - z 71 proc. w 2009 roku do 58 proc. w kwietniu 2010 roku. Ich motto to: nie wychylać się i przetrwać złe czasy.

Reklama

Polacy gotowi na samozatrudnienie

Jak wynika z badania firmy doradczej Kelly Services, w Polsce ponad jedna trzecia przedstawicieli tzw. pokolenia X, czyli obecnych 30 - 45-latków, planuje założyć firmę. Chęcią sprawdzenia się w biznesie niewiele ustępują najbardziej przedsiębiorczemu pokoleniu Y, czyli 20 - 30-latkom, wśród których prawie czterech na dziesięciu zamierza założyć własną firmę - informuje dzisiejsza "Rzeczpospolita".

Rzadziej o starcie w biznesie mówią pracownicy 45+ (tzw. pokolenie Boomers), wśród których nieco ponad jedna czwarta ma takie plany. Za to właśnie oni wyróżniają się gotowością do zamiany etatu na bardziej elastyczną formę pracy - samozatrudnienie.

O ile 17 proc. wszystkich badanych Polaków uważa je za bardzo atrakcyjną propozycję, o tyle w grupie 45+ takie opinie wyraża już ponad jedna piąta pracowników, a w pokoleniu X - prawie co piąty. Wraz z tymi, którzy oceniają to jako całkiem dobry pomysł, prawie sześciu na dziesięciu pracowników z dłuższym stażem zaakceptowałoby zamianę etatu na niezależną współpracę.

Rynek na usługi jednoosobowych firm szczególnie szybko rozwija się w branży HR i IT. Według badań Kelly Services, już co piąty Polak pracuje jako wolny strzelec.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »