​Wiara ważniejsza niż sukces. Wyniki badania "Znaczenie wartości w życiu zawodowym"

Jakimi wartościami warto się kierować, aby osiągnąć sukces? Wyniki najnowszego badania Okaeri Consulting i Human Graph na temat znaczenia wartości w życiu zawodowym pokazują, że wbrew dość powszechnej opinii, w miejscu pracy i w prowadzeniu firmy warto kierować się czymś więcej niż ambicjami i zyskiem. Wyższe wartości, w tym wartości religijne są istotne, zarówno dla pracodawców jak i pracowników.

Pracowników i pracodawców (małe, średnie i duże firmy) zapytano o istotne wartości w życiu zawodowym i ich wpływ na odniesienie sukcesu. Celem badania przeprowadzonego pod koniec 2015 roku było sprawdzenie znaczenia wartości, w tym wartości religijnych, w relacjach zawodowych. Badanie wykazało ich istotne miejsce w życiu zawodowym. 

Dla pracodawców ważne uczciwe życie, dla pracowników wykształcenie i dobrobyt

W badaniu "Znaczenie wartości w życiu zawodowym" respondenci (pracownicy i pracodawcy) zostali poproszeni o wskazanie trzech wartości, które powinny przyświecać osobom pragnącym osiągnąć sukces w biznesie. Jedną z najważniejszych wartości wskazanych przez respondentów było "uczciwe życie". Odpowiedź tę wskazała połowa pracodawców (51  proc.) i 38  proc. pracowników. Z kolei pośród pracowników powszechniejszą niż u pracodawców wartością jest wykształcenie - takiej odpowiedzi udzieliło 35 proc. badanych (21 proc. wśród pracodawców).  

Reklama

- Bardzo ważnym elementem jest uczciwe prowadzenie biznesu, w tym najbardziej podstawowym znaczeniu tego słowa.  Głęboko wierzę, że droga na skróty nie istnieje, tak w życiu prywatnym jak i w życiu zawodowy. - powiedział Mirosław Józefczuk, członek zarządu jednej z największych firm budowlanych w Polsce, Warbud SA. 

25 proc. pracowników jako istotną w biznesie wartość wskazało dobrobyt i bogacenie się, jednak wśród pracodawców taki wybór był dużo rzadszy (5 proc.). Zdaniem części pracowników istotne jest również grono przyjaciół (14 proc.; 1 proc. wśród pracodawców). 

Wiara ważniejsza niż sukces zawodowy

9 proc. badanych pracowników i 6 proc. pracodawców jest zdania, że osobom, które chcą osiągnąć sukces w biznesie powinna przyświecać wiara religijna. Wyniki wykazały też związek istniejący pomiędzy taką deklaracją, a wskazaniem uczciwości w biznesie. Zarówno wśród pracowników jak i pracodawców, większość osób (67 proc.), które wskazały wiarę religijną, wskazywało także uczciwe życie. Spośród tych pracowników, którzy nie wskazali wiary religijnej, nie jest to tak istotna wartość. Uczciwość wybrało 36 proc. pracowników i połowa pracodawców. Zarówno dla jednej jak i drugiej grupy wiara okazała się być ważniejsza niż sukces i sława.  

- Musimy być spójni w tym co wyznajemy w domu i w pracy, prywatnie i publicznie, wobec bliskich i wobec obcych, wobec zwolenników i wobec konkurentów. Wtedy możemy wydać owoce w postaci takich cech jak wiarygodność, rzetelność w tym, co robimy, która jest blisko związana z jakością oraz spójność tego, co mówimy i deklarujemy z tym, co praktykujemy codziennie. - skomentował wyniki Krzysztof Jędrzejewski, przewodniczący rad nadzorczych oraz główny udziałowiec dwóch dużych grup kapitałowych - Kopex SA i Mostostal Zabrze SA.

Zdaniem 13 proc. pracowników i 17 proc. pracodawców wiara ma znaczenie w prowadzeniu firmy w ich branży. Deklarowane wartości religijne mogą mieć znaczący wpływ na wybory dokonywane zarówno przez pracowników jak i pracodawców. W oczach pracodawców, wartości wyznawane przez kandydatów na pracowników mają duże znaczenie. 63 proc. pracodawców zadeklarowało, że wartości ogółem mają wpływ na wybór dokonywany w trakcie rekrutacji.

Rozmowy o wartościach

W miejscu pracy rozmawia się na temat wyznawanych wartości. Bez względu na ich rodzaj większość badanych potwierdza, że takie rozmowy mają miejsce pomiędzy podwładnymi (72 proc.) i przełożonymi (87 proc.). Rzadziej jednak rozmawia się na temat samej religii. Ponad połowa pracowników zadeklarowała, że rozmawia na ten temat ze swoimi przełożonymi. Deklaracje takich rozmów z podwładnymi złożyło 35 proc. pracodawców. Częściej tego typu rozmowy w firmie deklarowały osoby, dla których wiara jest istotna. 

Religia budzi emocje – podsumowanie

- Zdecydowanie rozmowy na temat wartości na gruncie zawodowym pozwalają w sposób jednoznaczny, czytelny i transparentny ustalić zasady współpracy w zespołach pracowników, jak i oczekiwania oraz formę realizacji celów. Są one nieodłącznym elementem procesu ustalania celów dla organizacji czy celów indywidualnych pracowników oraz oceny osiąganych wyników. Otwarta komunikacja w obszarze wartości podnosi efektywność komunikacji w firmie i jakość współpracy, przekładając się w konsekwencji na osiągane zyski - powiedziała Bożena Chmielarczyk, prezes Eniro Polska. 

- Ciekawą obserwacją podczas badania było agresywne przerywanie wywiadów przez pracodawców w momencie w którym padało pierwsze pytanie zawierające słowo "Religia". Może to wynikać z faktu iż wiele osób religijnych oddziela aspekt zawodowy od życia duchowego, uważając ze nie należy on do sfery sacrum. Zestawiając jednak te dane z danymi iż 70 proc. naszego życia poświęcamy na pracę a z jej owoców utrzymujemy rodzinę, działamy społecznie i wspieramy społeczności religijne do których należymy - argument o życiu zawodowym jako profanum wydaje się nietrafiony. Ciekawe, więc czemu w Polsce tak emocjonalnie reagujemy na słowo religia lub rozmowę o niej? W świecie zachodnim nieraz spotykamy firmy jasno deklarujące wartości religijne; do takich organizacji należy m.in. międzynarodowa grupa hoteli Marriott czy odzieżowa firma Timberland. Przeprowadzone badanie i komentarze ekspertów zwróciły uwagę na istotne znaczenie wartości w biznesie i życiu zawodowym. Wartości, które pracownicy uważają za determinantę sukcesu nieco różnią się jednak od tych wskazywanych przez pracodawców i właścicieli firm - podsumował Michał Nowak, CEO Okaeri Consulting.

- - - - - -

Okaeri Consulting - butik consultingowy dostarczający rozwiązań w zakresie crisis management, corporate PR i wsparcia komunikacyjnego w realizacji inwestycji. Okaeri w języku japońskim oznacza "witaj w domu", co w pełni wyraża ideę przyświecającą firmie Okaeri w budowaniu uczciwych i partnerskich relacji z Klientem. Okaeri to doświadczeni konsultanci, których łączy profesjonalizm, zaangażowanie, tradycyjne - chrześcijańskie wartości i wspólna pasja. 

Human Graph - instytut badań marketingowych działający na rynku od 2002 roku. Prowadzi badania marketingowe, badanie tajemniczy klient, badania jakościowe, badania ilościowe, CATI, eye tracking, shopper tracking i inne.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »