W Polsce 5 tys. profesjonalnych trenerów

W firmach rośnie zapotrzebowanie na coaching.

Wybór profesjonalisty oraz określenie konkretnych celów do osiągnięcia to warunki, które trzeba spełnić, by coaching w biznesie okazał się sukcesem. Na profesjonalne usługi coachów jest coraz większe zapotrzebowanie. Rośnie też liczba podmiotów i organizacji oferujących kursy i studia w tym zakresie. Według nieoficjalnych statystyk w Polsce jest ok. 4,7 tys. coachów, ale nie wszyscy pozostają aktywni.

- Profesjonalny coaching to przede wszystkim dwie rzeczy. Jedna to jest dobrze przygotowany, profesjonalny coach, który zdobył odpowiednie wykształcenie w tym kierunku i wie, jak pracować z organizacją i jak realizować projekty - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr hab. Mirosława Huflejt-Łukasik, coach, pracownik Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz właścicielka firmy CC Innovation.

Reklama

- Drugim elementem jest dobrze przygotowany projekt, w którym wskazujemy, jaki cel dzięki temu organizacja ma osiągnąć, co ma się zmienić w jej wskaźnikach ekonomicznych czy w kompetencji zespołu. Poza odpowiednimi kompetencjami z zakresu coachingu istotna jest również umiejętność budowania relacji z klientem.

- Myślę, że można to sprowadzić do dwóch rzeczy: trzeba wiedzieć, po co się pojawiamy w firmie, i trzeba wiedzieć, jak to dobrze zrealizować, żeby zadbać o interesy wszystkich stron. Zwłaszcza kiedy mamy do czynienia z jakąś delikatną materią, na przykład kiedy pracujemy nad rozwiązaniem jakiegoś konfliktu - mówi Huflejt-Łukasik. Od lipca 2014 roku coach zgodnie z rozporządzeniem MPiPS został wpisany do klasyfikacji zawodów i specjalności rynku pracy.

Według definicji Izby Coachingu coaching to metoda wspierania rozwoju realizowana w formie cyklu spotkań coacha z klientem. Przez aktywne słuchanie, zadawanie pytań, narzędzia i zadania rozwojowe trener pomaga klientowi osiągnąć dany cel. - Coaching jest bardzo uniwersalnym narzędziem. Właściwie, jeżeli pojawia się jakiś problem z zakresu pracy ludzi, ich motywacji czy współpracy, to w większości sytuacji coaching będzie bardzo pomocny. Również tam, gdzie planowane są zmiany i trzeba je odpowiednio zaplanować i wdrożyć, coaching jest naturalnym rozwiązaniem - wyjaśnia ekspertka. Eksperci wskazują, że coaching coraz lepiej adaptuje się na polskim rynku.

W ostatnich latach w wielu firmach i korporacjach stał się stałym elementem programów rozwojowych. Sięgają po niego również organizacje państwowe i pozarządowe oraz osoby prywatne. Wciąż jednak hasło coaching często nie jest właściwie interpretowane. - Pewnym standardem jest to, że pojawił się coaching indywidualny jako narzędzie rozwoju menadżerów. To w wielu organizacjach jest już oczywiste, ale też właściwie od początku właściciele małych firm sięgają po coaching jako wsparcie w zarządzaniu - mówi Huflejt-Łukasik.

- Pod hasłem coachingu w firmach realizowane są czasami inicjatywy, które nie są coachingiem, jak np. udzielanie negatywnych informacji zwrotnych pracownikom. Na pewno coachingu w firmach jest dużo, pytanie, jakiej jakości. Nie ma oficjalnych statystyk co do liczby coachów na polskim rynku. Z raportu "Szkoły coachingu 2014" (przygotowanego z inicjatywy Izby Coachingu) wynika, że zbadane szkoły wykształciły łącznie 4,7 tys. coachów.

Nie wszyscy jednak pozostają aktywni. Rośnie też liczba programów szkoleniowych. Według danych z końca 2013 roku na rynku kursów i studiów coachingowych działało 81 podmiotów. W ocenie kompetencji coachów pomóc mogą standardy akredytacji. Jeden z nich prowadzi Izba Coachingu. Akredytacji udzielają też International Coach Federation (ICF), International Institute of Coaching and Mentoring (IIC&M) oraz European Mentoring and Coaching Council (EMCC).

- Polski rynek jest kilka lat za tym, co się dzieje na Zachodzie, ale aż tak bardzo się nie różnimy. Tam jest bardziej oczywiste to, czym coaching jest, a czym nie jest. Stamtąd pochodzi też więcej pomysłów dotyczących tego, jak tworzyć pewne procedury i projekty związane z prowadzeniem coachingu. My wciąż jesteśmy na etapie doprecyzowywanie tych kwestii - mówi Mirosława Huflejt-Łukasik.

Źródło informacji

Newseria Biznes
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »