Typowo polskie - praca najlepiej po znajomości

Aż trzech na czterech Polaków zamierza poszukiwać pracy poprzez znajomych, podczas gdy rekrutację od rekomendacji najbliższych planuje niemal 63 proc. firm - wynika z badania przeprowadzonego przez Millward Brown na zlecenie Work Service.

Co więcej, obie grupy chętnie wykorzystują media społecznościowe - 33 proc. pracowników liczy, że w ten sposób znajdzie pracę, a co piąty pracodawca, że wyłowi wartościowego kandydata. Polacy są też optymistami, jeśli chodzi o czas znalezienia nowego miejsca zatrudnienia. Prawie połowa z nich zakłada, że zajmie im to nie więcej niż jeden miesiąc.
- Bardzo dobra kondycja polskiego rynku pracy przekłada się na zmiany postaw. Pracownicy czują się coraz pewniej i  są chętni do zmiany zatrudnienia. Co więcej planują znalezienie nowej pracy w ciągu miesiąca. Z kolei pracodawcy wyraźnie korzystają z poprawy koniunktury, bo planują częściej rekrutować. Tu zachowania wymuszą zmiany. Przede wszystkim za sprawą wykorzystania nowoczesnych technologii zarówno przy poszukiwaniu pracy jak i w procesach rekrutacyjnych uruchamianych przez pracodawców. Nadal chętnie sięgamy po sprawdzone, tradycyjne metody jak rozmowa ze znajomymi i portale z ogłoszeniami o pracę, ale coraz częściej wykorzystujemy media społecznościowe czy dbamy o zakładki "Kariera" - mówi Tomasz Hanczarek, prezes Work Service.

Reklama

Znajomości górą, ale zyskują social media

Od początku realizacji badania, pracownicy pytani o sposób poszukiwania pracy, najczęściej wskazują na znajomych. W 2014 roku 73 proc. zapytanych respondentów myślących o zmianie pracy zamierzało skorzystać z ich pomocy. Odsetek ten spadł w I kwartale 2015 roku i wyniósł 60 proc., jednak teraz znowu zdecydowana większość pracowników (72 proc.) zamierza korzystać z pomocy najbliższych. Warto podkreślić, że osoby w wieku powyżej 34 lat częściej liczą na znajomych niż ich młodsi koledzy na rynku pracy - odpowiednio 82 proc. i 63 proc.. Nieco mniej, bo 58 proc. pracowników, planuje przeglądać ogłoszenia na portalach pracy, a 54 proc. stawia na proaktywność i zamierza samodzielnie wyszukiwać ofert w zakładach "Kariera" na stronach internetowych wybranych przez siebie firm. Warto również zwrócić uwagę, że 33 proc. pytanych osób wskazało, że przy poszukiwaniu pracy wykorzystuje social media. 

- Przeglądanie portali społecznościowych podczas poszukiwania pracy to bardzo popularny w Europie Zachodniej trend, który coraz mocniej zakorzenia się również w Polsce. Już teraz nikogo nie dziwi oferta pracy opublikowana na Facebook'u czy LinkedIn. Pracownicy coraz częściej również odpowiadają na takie oferty i są bardziej proaktywni. Poza aplikowaniem, coraz częściej kandydaci szukają bezpośrednich sposobów dotarcia do wybranego pracodawcy, wspierając się znajomymi, mediami społecznościowymi, czy bezpośredni kontaktem z danym przedsiębiorstwem - mówi Krzysztof Inglot, pełnomocnik zarządu Work Service.
Polacy są wielkimi optymistami, jeśli chodzi o czas poszukiwania nowej pracy - niemal połowa zapytanych uważa, że znajdzie nowe miejsce zatrudnienia w czasie nieprzekraczającym jeden miesiąc (45 proc.). Natomiast co piąty Polak myśli, że znajdzie nową pracę w około 3 miesiące. W porównaniu do styczniowej edycji badania, Polacy są dużo większymi optymistami - wtedy 30 proc. respondentów twierdziło, że potrzebuje około 1 miesiąca na znalezienie nowej pracy.

Pracodawcy dywersyfikują sposoby poszukiwania pracowników

Większość firm, które planują rekrutacje pracowników, zamierza szukać kadry trzema drogami: przez Urzędy Pracy (64 proc.), przez znajomych (63 proc.) oraz przez serwisy internetowe (60 proc.). Popularnym narzędziem poszukiwania pracowników są także strony własne z zakładką "Kariera" (38 proc.). Co czwarta firma zamierza skorzystać z usług firm specjalizujących się w outsourcingu usług personalnych - to o prawie 9 p.p. więcej niż w I kwartale 2015 roku.
- Większość firm w Polsce, w trakcie rekrutacji pracowników, korzysta z kilku dostępnych narzędzi w celu maksymalizacji liczby oraz jakości otrzymanych aplikacji. To szczególnie istotne w obliczu coraz większych wyzwań związanych z zaspokojeniem potrzeb kadrowych firm. Brak odpowiednio wykwalifikowanych pracowników może stanowić istotną barierę dla sprawnego funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa. Pracodawcy to dostrzegają i dlatego coraz częściej decydują się na przekazanie czasochłonnych i kosztownych procesów rekrutacyjnych do realizacji przez profesjonalne agencje zatrudnienia - podsumowuje Krzysztof Inglot.

Metodologia badania:

Zaprezentowane w materiale dane pochodzą z "Barometru Rynku Pracy IV" przygotowanego i opracowanego na zlecenie Work Service S.A. przez instytut Millward Brown S.A. Badanie zostało podzielone na dwie kategorie:
1) Pracowników - Badanie zrealizowano na próbie osób pracujących (N=550) dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1000 (dobranych zgodnie ze strukturą populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia oraz klasy wielkości i województwa miejsca zamieszkania), wyniki poddano procedurze ważenia. Maksymalny błąd pomiaru dla całej próby pracujących to +/-4,4 proc.. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI w lipcu 2015 r.
2) Pracodawców - Badanie zrealizowano na próbie pracodawców (N=300) dobranych w kwotach dla wielkości zatrudnienia, po 100 wywiadów dla firm małych (10-49 pracowników), średnich (50-249 pracowników) oraz dużych (250+ pracowników), z uwzględnieniem województwa - miejsca prowadzenia działalności oraz branży firmy. Maksymalny błąd pomiaru dla całej próby to +/- 4,2 proc., a dla wyróżnionych trzech klas wielkości zatrudnienia +/- 10,2 proc.. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI w lipcu 2015 r.
Źródło: WorkService

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »