Studenci i absolwenci o rynku pracy

Jak studenci i absolwenci oceniają uczelnie pod względem przygotowania na rynek pracy? Czy cenią staże i praktyki? Co liczy się dla nich najbardziej u pracodawców? Na te i inne pytania odpowiadamy w najnowszym raporcie Pracuj.pl "Najważniejszy egzamin: Kariera. Studenci i absolwenci na rynku pracy". Badanie towarzyszy Festiwalowi Pracy JOBICON.

Rosnący apetyt na talenty

Jacy są studenci i absolwenci - badani przez Pracuj.pl z okazji Festiwalu Pracy JOBICON? Głodni wiedzy, sceptyczni wobec uczelni, otwarci na zawodowe doświadczenia i rozwój kariery, ale jednocześnie szukający dobrej atmosfery i przestrzeni do rozwoju pasji.  To jedni z najważniejszych bohaterów naszego rynku pracy.

Studia, a realny rynek pracy

Wyraźne różnice w ocenie studiów i niepewność - to dwie cechy studentów i absolwentów badanych przez Pracuj.pl. Do niedawna na rynku powszechna była teza, zgodnie z którą bez dyplomu trudno jest o udany start życia zawodowego. Tymczasem tylko 37 proc. spośród badanych studentów i absolwentów uważa, że ukończenie studiów jest potrzebne, by znaleźć dobrą pracę. Odwrotnie twierdzi nieco mniej, bo co trzeci student i absolwent (33 proc.).

Reklama

Co interesujące, 38 proc. badanych uważa, że uczelnia nie przygotowała ich do poszukiwania pracy. Zadowolonych z przygotowania do wyzwań zawodowych przez szkołę wyższą jest mniej - 33 proc. Mimo nierównej oceny efektów nauki na uczelni, aż 76 proc. studentów ma zamiar rozwijać się zawodowo zgodnie z obranym kierunkiem studiów.
Praktyki i staże według badanych
O ile badani są podzieleni w ocenie studiów, o tyle ich wątpliwości nie budzą przeważnie praktyki i staże. Aż 82 proc. badanych przez Pracuj.pl studentów i absolwentów uważa, że warto odbywać w trakcie studiów staże i praktyki.

Respondenci oceniają własne praktyki i staże przeważnie pozytywnie. Według 61 proc. studentów i absolwentów pomogły one im praktycznie przygotować się do pracy. 63 proc. respondentów dodaje, że podczas praktyk i staży nauczyli się zasad funkcjonowania w firmie i nabyli umiejętności miękkie. 57 proc. uważa, że nabyli konkretne umiejętności twarde, np. wykorzystania oprogramowania.
Plany zawodowe i skala firm 
Jakiej pracy szukają studenci i absolwenci, badani przez Pracuj.pl? Najwięcej, bo ponad połowa (51 proc.) szuka pracy na pełen etat, a co czwarty - praktyk i staży (25 proc.). Wśród pracujących badanych 50 proc. jest zatrudnionych w branży, z którą wiążą swoją przyszłość.
Jakich pracodawców szukają badani? Blisko połowa (łącznie 44 proc.) chciałaby pracować w międzynarodowej korporacji lub dużej ogólnopolskiej organizacji. Jednocześnie co trzeci  preferowałby zatrudnienie w małej firmie liczącej do 50 osób lub start-upie (łącznie 32 proc.).

Cechy pracodawcy

Studenci i absolwenci, zapytani o najważniejsze kwestie związane z pracą, zwracają szczególną uwagę nie tylko na warunki zatrudnienia, ale w podobnym stopniu także na możliwości nabywania doświadczeń. 67 proc. badanych jako istotne w pracy wskazało na odpowiednie zarobki, jednak niewiele mniej wskazało możliwości rozwoju zawodowego (59 proc.) oraz dobrą atmosferę (58 proc.).

Aż 77 proc. studentów i absolwentów za ważny wyróżnik idealnego pracodawcy uważa dawanie pracownikom możliwości rozwoju i szkolenia się. 65 proc. badanych oczekiwałaby od niego także możliwości awansu. Co trzeci badany (34 proc.) oczekuje, że idealny pracodawca pozwoli mu na samodzielność i da przestrzeń na realizację własnych pomysłów.

Praca - raczej środek, niż cel

Czy praca jest dla studentów celem samym w sobie? Zdania respondentów są w tym zakresie podzielone. Wśród badanych przez Pracuj.pl studentów i absolwentów najwięcej jest osób, które postrzegają ją jako środek do realizacji pasji pozazawodowych - 50 proc. Jednocześnie jednak znacząca część studentów i absolwentów jest skłonna do poświęcenia części życia osobistego, by wspinać się po kolejnych szczeblach kariery. Taką postawę przyjmuje 38 proc. badanych.




Pracuj.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »