Stabilność zawodowa jako nowy trend

Jeśli obawiasz się, czy uda ci się utrzymać pracę, postaw się na miejscu pracownika ds. podróży w kancelarii prawniczej. Teoretycznie generuje ona koszty, podczas gdy prawnicy przynoszą zyski.

- Sytuacja na rynku jest trudna, ale stabilność zawodową można zachować włączając się w jedną z kluczowych działalności - mówi doktor Laurence Shatkin, autor książki "150 najlepszych zawodów odpornych na recesję". Większą stabilność odczuwają ci, którzy wiedzą, jaka jest ich rola w wypełnianiu kluczowej misji w danej firmie, łącznie z najważniejszymi priorytetami i przedstawiają swoją wartość odpowiednim osobom - zarówno kierownikom, jak i klientom.

Historia pełna jest przestarzałych koncepcji dotyczących miejsca pracy, a ostatnio przeszła do niej idea pracy dla tej samej firmy przez 10, 15 lub 25 lat do emerytury. Najpewniejszym elementem współczesnej kariery jest mobilność - znajomość własnej wartości, wyrabianie i utrzymywanie kontaktów i portfolio oraz budowanie swojej marki.

Reklama

Na zdjęciach: 10 najbardziej bezpiecznych stanowisk

Mapa: Gdzie jest praca, a gdzie jej nie ma

Jak poradzić sobie z zawodowym stresem podczas recesji

Jak znaleźć pracę, gdy szukasz już od dłuższego czasu

Niedotknięte recesją miasta amerykańskie na emeryturę

Dodatkowo Shatkin zaleca ciągłe udoskonalanie swoich umiejętności. "Musisz zorientować się, jaka będzie kolejna technologia i rozwinąć nowe umiejętności, aby stać się niezastąpionym". Na przykład bezpieczeństwo pracy osób zatrudnionych w branży związanej z ochroną środowiska rośnie, jeśli pracodawcy skupiają się na równowadze i technologii geotermalnej. Kluczowe okazuje się tutaj zdobywanie wiedzy technicznej w zakresie systemów informacji geograficznych (GIS) i nawigacji satelitarnej (GPS). Wystarczy argumentów? Zgodnie z danymi Departamentu Pracy zawartymi w Occupational Outlook Handbook (OOH), do 2016 roku zapotrzebowanie na badaczy środowiska poskutkuje zatrudnieniem dodatkowych 25 proc. ludzi.

Popyt i podaż

Chcesz znaleźć inny sposób na stabilność zawodową? Dwa słowa: popyt i podaż. Mniejsza podaż wyszkolonych pracowników tworzy popyt na daną profesję i zapewnia bezpieczeństwo pracy. Z tej perspektywy zwycięzcami są tutaj nieliczne kobiety w branżach zdominowanych głównie przez mężczyzn.

ZOBACZ FILM: Ta praca zabija!

Barbara Creagh, dyrektor ds. rekrutacji partnerów w Deloitte pracowała na różnych stanowiskach w Wielkiej Czwórce przez 26 lat, a branża ta zawsze zatrudniała mniej kobiet. - Mimo, że firmy czyniły poważne próby zachęcenia kobiet do audytu i podatków, na stanowiskach kierowniczych płci pięknej jest niewiele, dlatego branże związane z księgowością i podatkami chcą przyciągnąć kobiety - mówi Creagh.

Według danych OOH, zatrudnienie księgowych i audytorów ma wzrosnąć o 18 proc. do 2016 roku. W dużej mierze jest to przypisywane zmieniającym się warunkom finansowym, przepisom i prawu. (średnie tygodniowe zarobki kobiet w księgowości i audycie w 2008 roku wynosiły 908 dolarów, zgodnie z danymi Bureau of Labor Statistics).

Profesja przyjazna dla matek

Zawód ten jest również bardziej przyjazny dla pracujących matek. Niektórzy księgowi decydują się skupić na podatkach lub audycie, co pozwala im na dobór klientów i sterowanie czasem pracy. Nawet duże firmy pozwalają na elastyczność. Deloitte, na przykład, oferuje program indywidualnego doboru kariery, który pozwala pracownikom na zwiększanie lub zmniejszanie zaangażowania w zależności od momentu rozwoju zawodowego, w którym się znajdują. - Jednym z ważnych elementów, w stosunku do których można dokonać wyboru jest miejsce pracy - mówi Creagh. - Jest to wsparcie dla kobiet, które pozwala im na formalne komunikowanie potrzeb - dodaje.

Posiadanie aktualnych certyfikatów jest również niezbędne, aby być pożądanym pracownikiem. Certyfikowana księgowa Trycia Arenciba z firmy KW Property Management & Consulting, mieszczącej się w Miami, często pracuje wieczorami z domu, jednocześnie zajmując się dziećmi, a ostatnio zdobyła profesjonalną licencję CAM dla kierowników stowarzyszeń społecznościowych, aby poszerzyć swoje umiejętności.

- Podtrzymuję swoją licencję CPA w ramach CPE [ciągła edukacja zawodowa], a ona wzmacnia moją pozycję jako specjalisty, stanowiąc nieocenione narzędzie.

Dzięki temu Trycia zarządza kontami pod względem księgowości i operacji.

Stwórz swoją markę

Jeśli licencje nie obowiązują w branży, w której pracujesz, zawsze możesz wyrobić sobie dobrą opinię. Nicole Bohorad, starszy kierownik ds. globalnego rozwoju w NBA w Nowym Jorku odnosi sukcesy jako specjalista ds. zintegrowanego marketingu zarówno w sali posiedzeń, jak i poza nią.

Aby rozwinąć i udoskonalić swoje umiejętności w zakresie marketingu cyfrowego i nawiązywania znajomości, Bohorad działa jako partner i dyrektor ds. marketingu portalu Parentville.com, który jest internetową poradnią dla rodziców. Bohorad wie, że jej cele wymagają umiejętności w cyfrowym świecie, a nie chce pozostać w tyle.

- Chcę być jak najlepiej przygotowanym specjalistą w mojej branży - mówi.

Według danych z OOH, pracodawcy poszukują specjalistów ds. marketingu, posiadających dobrą znajomość komputera w zakresie obsługi internetu (zgodnie z danymi BLS, średnie tygodniowe zarobki kobiet na stanowiskach kierowniczych w marketingu w 2008 roku wynosiły 1024 dolary).

Dla Bohorad doświadczenie zdobyte poza biurem przydaje się również w pracy. - Idę dwiema drogami i wykorzystuję swoje możliwości, aby szukać sprzymierzeńców na obydwu frontach, co daje podwójną wygraną.

W wolnym czasie jako dyrektor w branży mediów cyfrowych nawiązuje znajomości do portalu Parentville z mamami prowadzącymi blogi, a przy okazji może pomóc WNBA w kontakcie z nimi, aby napędzić marketing. - Nabywam nowe umiejętności, aby być ekspertem w miejscu pracy, co sprawi, że ludzie będą mnie słuchać.

Tiffani Murray, kierownik ds. technologii w zakresie zdobywania talentów w dużej firmie w Atlancie stworzyła poza miejscem pracy markę poprzez nawiązanie kontaktu z tysiącem osób na portalach Facebook, LinkedIn i Twitter, jednocześnie pisząc jako wolny strzelec. Kilka lat temu wiele osób z otoczenia Murray zostało zwolnionych. Na szczęście ona sama nie straciła pracy, ale zdała sobie sprawę z sytuacji.

Najważniejsze jak definiuję siebie

- Pozwoliło mi to na uświadomienie sobie, że to jak definiuję siebie, jest ważniejsze niż to, dla kogo pracuję - mówi. - Nie chodziło o to, kto zapewni mi pensję, ale o to, w jaki sposób mogę zagwarantować, że moja marka zawsze będzie warta jej wypłacenia. Niezależnie od tego, co dzieje się w amerykańskich firmach, znajdę sposób na to, aby związać koniec z końcem. Stabilność zawodowa ma już inne znaczenie, a jeśli nadal tkwisz w poprzedniej definicji, to zostaniesz w tyle.

Strategie zapewniania bezpieczeństwa pracy Bohorad i Murray są wyjątkowo mądre, a Tory Johnson prezes Women for Hire i autor Fired to Hired, wyjaśnia: - Obecna sytuacja gospodarki to przypomnienie dla kobiet, że powinny pracować nad tworzeniem swojej marki, zewnętrznie i wewnętrznie budować swoje zawodowe profile, nawet jeśli nie zamierzają odchodzić z pracy.

Możesz skupić się na poznawaniu mediów społecznościowych, dołączyć do rady stowarzyszenia zrzeszającego pracowników w twojej branży, wypowiadać się podczas paneli dyskusyjnych lub robić to wszystko jednocześnie - każda z tych strategii będzie dobra. - Jest wiele sposobów na wzmocnienie swojego profilu zawodowego - ostatecznie jest to najlepsza strategia zapewniania sobie stabilnej kariery - dodaje.

10 wskazówek dotyczących prezentacji od Steve'a Jobsa

Vicki Salemi

Czytaj również:

Ile waży pensja?

Z okazji ślubu... dwa dni wolnego

Praca jeszcze szuka anglistów

Forbes
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »