Sezon na pracę... sezonową

Z nadejściem wiosny tradycyjnie rozpoczyna się okres prac sezonowych. Wiele firm, mając na uwadze elastyczność i redukcję kosztów, decyduje się na korzystanie z oferty pracowników tymczasowych.

Co to jest praca tymczasowa?

Z roku na rok wzrasta zainteresowanie ofertą pracy tymczasowej. W Polsce nadal bywa ona mylona z nawiązaniem stosunku pracy na czas określony. W rzeczywistości jednak rozwiązanie to polega na zatrudnianiu pracowników przez agencję pracy tymczasowej, a następnie oddelegowywaniu ich do pełnienia obowiązków pracowniczych u klienta agencji i pod jego nadzorem.

Tym samym dochodzi do zawarcia dwóch umów: o współpracy - pomiędzy agencją i klientem, a także umowy pracy tymczasowej - pomiędzy agencją i pracownikiem. Dzięki temu agencja w praktyce przejmuje na siebie rolę i obowiązki pracodawcy.

Reklama

Styczniowe zmiany w ustawie

Najważniejsze kwestie zatrudnienia pracowników tymczasowych jeszcze do niedawna regulowała Ustawa z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. Nr 166, poz. 1608 z późn. zm.). W pozostałych kwestiach, nieuregulowanych ustawowo, stosowano przepisy Kodeksu Pracy. Jednak w styczniu 2010 r. ustawa z 2003 r. została znacząco zmodyfikowana.

Obecnie agencje mogą zatrudniać pracowników na 18 miesięcy (wcześniej było to 12 miesięcy). Zniesiono także ograniczenia w zatrudnianiu pracowników tymczasowych dla przedsiębiorstw, które w ciągu minionych sześciu miesięcy przeprowadzały zwolnienia grupowe. Zmianom uległa też kwestia wystawiania świadectw pracy - obecnie agencje nie muszą już wydawać dokumentu po zakończeniu każdej umowy z pracownikiem. Mogą po prostu sumować okresy zatrudnienia i wydawać jedno świadectwo (sumowanie nie może obejmować czasu dłuższego niż dwanaście miesięcy).

Korzyści dla przedsiębiorców

Praca tymczasowa to rozwiązanie gwarantujące firmom przede wszystkim realną elastyczność zatrudnienia - liczba pracowników jest po prostu ściśle dostosowywana do liczby zamówień. Pozwala to zredukować do minimum koszty związane z godzinami nadliczbowymi i postojami, co ma szczególne znaczenie zwłaszcza dla przedsiębiorstw produkcyjnych, pracujących wedle harmonogramu sezonowego.

Wbrew pozorom praca tymczasowa jest wykorzystywana nie tylko przez firmy produkcyjne. Coraz częściej znajduje zastosowanie w przypadku projektów czasowych tzw. interimów, do których poszukiwani są wysokiej klasy specjaliści oraz managerowie.

Ogromną korzyścią dla firm jest przeniesienie roli i obowiązków pracodawcy na agencję. Dzięki temu nie trzeba już tworzyć nowych etatów i narażać się na stałe, wysokie koszty. Agencja, oprócz rekrutacji i testów manualnych dla pracowników, przejmuje zadania czysto administracyjne: prowadzenie akt personalnych, wypłatę świadczeń czy wystawianie świadectw pracy.

W przypadku pracy tymczasowej spore oszczędności pojawiają się także na poziomie zwolnień lekarskich, które są skrupulatnie kontrolowane przez agencję. Dodatkowo skróceniu ulega okres wypowiedzenia, co również redukuje koszty pracy i zwiększa elastyczność.

Dla wielu przedsiębiorstw praca tymczasowa może okazać się także dobrym sposobem na rekrutowanie stałej i sprawdzonej załogi - niektóre przedsiębiorstwa po zakończeniu danego projektu zatrudniają na stałe część najlepszych pracowników tymczasowych. Dla wielu osób świadomość ta staje się dodatkową motywacją do efektywnej pracy.

Praca tymczasowa w praktyce

Większość projektów z zakresu pracy tymczasowej realizowana jest w trzech etapach: 1. selekcja i rekrutacja; 2. testy manualne; 3. przygotowanie kandydata do pracy, poprzez przeprowadzenie szkoleń wstępnych dla pracowników, dotyczących zasad pracy na danym stanowisku pracy i specyfiki pracy u klienta.

Kluczem do sukcesu zazwyczaj jest zrozumienie potrzeb klienta i odpowiednie zaprojektowanie usługi. W procesie tym niemałą rolę odgrywa także osoba koordynatora projektu, od którego wiedzy i sprawności zależy powodzenie przedsięwzięcia. Dlatego agencje rozpoczynają realizację zadania od przygotowania szczegółowego profilu kandydata, odpowiadającego wymaganiom stawianym na danym stanowisku pracy oraz przygotowują dedykowane testy manualne, sprawdzające zdolności pracowników. Dopiero na tej podstawie przeprowadzana jest skrupulatna selekcja kandydatów, którzy następnie prezentowani są klientowi.

Kolejnym etapem (poza zebraniem niezbędnej dokumentacji, przeprowadzeniem badań lekarskich i szkoleń BHP) jest przygotowanie kandydatów do pracy. Bardzo ważne jest optymalne zaprojektowanie szkoleń, którym będę podawani przyszli pracownicy. Szkolenia takie zawierają informacje o firmie, zasady współpracy z agencją (jej prawa i obowiązki), zasady współpracy agencji z pracownikami tymczasowymi. W dalszej kolejności pojawiają się wymagania stawiane kandydatom na danym stanowisku pracy, opis pracy u danego pracodawcy użytkownika, a także szczegółowy zakres obowiązków. Na zakończenie przeprowadzany jest test weryfikujący zdobyte umiejętności i wiedzę. Coraz popularniejsze stają się także tzw. pakiety powitalne, czyli zebrany w formie pisemnej komplet informacji, zawierający m.in. warunki współpracy, regulamin zakładu pracy, informację o terminach rozpoczęcia pracy oraz kontakty telefoniczne.

Ostatnim etapem projektu jest wdrożenie pracownika do pracy. W praktyce, podczas pierwszych dni koordynator projektu jest cały czas dostępny dla pracowników tymczasowych w zakładzie klienta. Na bieżąco kontroluje jakość pracy i pomaga pracownikom w kwestiach formalnych.

Szukasz pracy? Przejrzyj oferty w naszym serwisie

Usługi dodatkowe

Coraz częściej standardowa usługa pracy tymczasowej bywa rozbudowywana o dodatkowe rozwiązania. Jedną z nich jest "onsite management", polegający na otwarciu dedykowanego biura agencji u klienta, który korzysta z większej liczby pracowników tymczasowych. Stała obecność koordynatora w zakładzie pozwala zdecydowanie podnieść wydajność pracy tymczasowej.

Inną ciekawą usługą jest połączenie pracy tymczasowej z "outplacementem", czyli szkoleniem wspierającym pracowników, którzy po sezonie kończą współpracę z klientem. Pozwala ono wyraźnie złagodzić negatywne skutki redukcji zatrudnienia zarówno po stronie załogi, jak i po stronie wizerunku pracodawcy.

Perspektywy dla pracy tymczasowej

Po niedawnym wyraźnym spadku zapotrzebowania na tę usługę na rynku doradztwa personalnego zauważalne są wyraźne symptomy poprawy. Firmy, które wcześniej zamawiały pracowników tymczasowych, zaczynają składać nowe zamówienia. Co więcej, przedsiębiorstwa, które do tej pory nie korzystały z usług pracy tymczasowej, wykazują dziś duże zainteresowanie tym rozwiązaniem. Trudno im się dziwić - elastyczność i redukcja kosztów zatrudniania, będące konsekwencją pracy tymczasowej, stały się bardzo ważnym czynnikiem przewagi konkurencyjnej dla wielu firm.

Aleksandra Tokarewicz

Sales Manager Job Impulse Polska

Gazeta Małych i Średnich Przedsiębiorstw
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »