Sektor nie tylko dla absolwentów

Sobota, 4 maja 2013 (07:06)

Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce (tzw. BPO) należy do jednego z najszybciej rozwijających się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Choć oferuje coraz więcej miejsc pracy, to zmaga się z mitem, że praca w nim to tylko chwilowy przystanek w karierze zawodowej i zajęcie raczej dla ludzi młodych, bez doświadczenia zawodowego. Tymczasem, jak wynika z danych zebranych przez portal Pracuj.pl, pracodawcy z tej branży poszukują też doświadczonych specjalistów, którzy mogą liczyć na rozwój zawodowy.

Zdjęcie

Pomimo kryzysu sektor nowoczesnych usług biznesowych kwitnie i daje pracę specjalistom /© Panthermedia
Pomimo kryzysu sektor nowoczesnych usług biznesowych kwitnie i daje pracę specjalistom
/© Panthermedia

Jak wynika z danych Związku Liderów Sektora Usług Wspólnych (ABSL) na przestrzeni ostatnich sześciu lat stworzono w Polsce 375 centrów usług biznesowych, a zatrudnienie w nich znalazło ponad 100 tys. osób. Choć najwięcej jest centrów wspierających tzw. back office firm oraz obsługę klienta, gdzie nie jest wymagane doświadczenie zawodowe, to przybywa centrów badawczo-rozwojowych, świadczących zaawansowane usługi oparte na wiedzy.

Oferty pracy dla Ciebie

- Na początku branża kładła nacisk przede wszystkim na znajomość języków obcych, najpierw tych najpopularniejszych, takich jak: francuski, włoski czy angielski, a później również tych mniej popularnych, jak duński, norweski, hebrajski, a nawet chiński - mówi Katarzyna Daniek, ekspert agencji zatrudnienia ManpowerGroup.

Reklama

Obecnie jednak BPO to nie tylko sektor dla lingwistów. Wraz ze wzrostem zaawansowania przetwarzanych operacji, firmy poszukują osób z doświadczeniem w branży finansowej, HR-owej, inżynieryjnej, IT czy sprzedażowej. - Przyszłością sektora będą też procesy niszowe, przykładem jest tu Legal Process Outsourcing, który może stać się hitem najbliższych lat i być szansą na pracę w zawodzie dla absolwentów prawa, czy też pokrewnej mu administracji - podkreśla Katarzyna Daniek.

W kryzysie BPO kwitnie i daje pracę specjalistom

Branża BPO jest jedną z niewielu, na którą spowolnienie w gospodarce nie miało negatywnego wpływu, a nawet przyczyniło się do jej rozwoju. Jak przewiduje Maciej Michalewski, prezes zarządu agencji Lobo HR, w kolejnym roku przewidywany jest wzrost sektora o dalsze 20 proc., a na jego rozwój w dużej mierze ma wpływ kryzys gospodarczy, który sprawia, że firmy dążą do obniżenia kosztów operacyjnych.

Centra Usług Wspólnych dają natomiast szansę na restrukturyzację i istotne oszczędności. - Powyższy trend wygenerował już duży popyt na pracowników z branży finansowej i księgowej. Największą liczbę ofert w tym sektorze stanowią stanowiska księgowego, analityka biznesowego lub finansowego, a także kontrolera finansowego. Szczególnie trudno pozyskać specjalistów z wykształceniem wyższym kierunkowym z dwoma lub trzema biegłymi językami np. angielskim, francuskim lub włoskim - mówi Maciej Michalewski.

Te obserwacje potwierdza też Iwona Mitros z Grafton Recruitment Polska. - Wśród najbardziej poszukiwanych pracowników są księgowa/młodsza księgowa, analityk finansowy, specjalista ds. podatków, specjalista ds. administracji finansowej, a także specjalista ds. administracji personalnej - mówi Iwona Mitros. - Pracę w sektorze znajdą również programiści C/C++, Java, MS Access, administratorzy systemów, specjaliści od Business Objects czy web developerzy. Na zatrudnienie mogą też liczyć graficy, konsultanci Siebel, specjaliści Excel oraz specjaliści ds. badań marketingowych - dodaje.

Kariera od zera

Specjaliści rynku pracy jednogłośnie przyznają, że choć sektor usług biznesowych potrzebuje doświadczonych specjalistów, to nadal najczęściej zatrudnia osoby bez doświadczenia zawodowego. - BPO są wręcz doskonałym miejscem pracy dla osób bez wcześniejszej historii zatrudnienia. Często oferują wsparcie w okresie adaptacji w pracy oraz pakiet szkoleń produktowych. Trzeba jednak pamiętać, że ważne są tu kompetencje językowe pracowników. Bez nich kandydat nie ma szansy na rozpoczęcie pracy w tym sektorze - mówi Katarzyna Daniek.

Z kolei, jak podkreśla Maciej Michalewski, to obszar, które daje solidne podstawy do dalszej kariery zawodowej. - Praca dla globalnej korporacji i znanej marki to nie tylko kwestia prestiżu, ale przede wszystkim możliwość szybkiego rozwoju w dynamicznym i często międzynarodowym środowisku pracy, zdobycia unikatowych kompetencji czy poznania korporacyjnego sposobu zarządzania. Trudno zatem przecenić doświadczenie zdobywane w Centrach Usług Wspólnych.

Polska liderem outsourcingu

​W ostatnich latach w Polsce obserwujemy bardzo intensywny rozwój zagranicznych centrów usług biznesowych. Liczba zatrudnionych w branży przekroczyła już 100 tys. osób. czytaj więcej

Tu się rozwiniesz...

Co prawda osoby bez doświadczenia, rozpoczynające pracę w BPO/SSC mogą liczyć raczej na wynagrodzenie zbliżone do średniej krajowej, ale za to większość pracodawców zapewnia szereg szkoleń, wspierających rozwój pracowników. Jak pokazują wyniki badania Pracuj.pl wśród studentów i absolwentów - Campus 2012, to właśnie możliwość rozwoju i nauki jest dla nich jedną z kluczowych cech idealnego pracodawcy. Osoby, które trafią do tego sektora mogą liczyć na programy wdrożeniowe, szkolenia zawodowe, treningi kompetencji miękkich, ale także rozbudowane pakiety świadczeń pozapłacowych, współfinansowanie edukacji i programy motywacyjne.

W zależności od predyspozycji kandydata możliwy jest tu też awans, zarówno pionowy jaki i poziomy. Znane są przypadki, gdy młodszy specjalista awansował na stanowiska zarządcze średniego, a nawet wyższego szczebla. - Typowym przykładem ścieżki kariery jest awans ze stanowiska młodszego księgowego na zastępcę kierownika w dziale należności, a następnie objęcie funkcji dyrektora ds. operacji - mówi ekspert Lobo HR.

Na inną formę awansu wskazuje zaś Katarzyna Daniek. - Choć pracownicy BPO, świadcząc usługi dla klientów zewnętrznych, z założenia mają ograniczone możliwości rozwoju pionowego w ramach strategicznych obszarów firmy, to dojrzałe organizacje wypracowały już metody zatrzymania najlepszych z nich. Przykładem może być promowanie pracownika z doskonałą znajomością procesów i organizacji, ale nieposiadającego potencjału menedżerskiego, na globalnego audytora procesu. Dzięki temu taki pracownik ma szansę szkolić swoich kolegów od Stanów Zjednoczonych po Australię - wyjaśnia Daniek.

...i zarobisz

Praca w Centrach Usług Wspólnych, choć kojarzona głównie z call center, może być ciekawym rozwiązaniem nie tylko dla absolwentów szukających możliwości zdobycia pierwszego doświadczenia, ale również specjalistów z kilkuletnim doświadczeniem. Zdobywając umiejętność pracy w międzynarodowym środowisku, zgodnie z globalnymi standardami, a także poznając specyfikę pracy z klientami z rożnych obszarów, dostają oni solidne podstawy do rozwoju kariery w innych sektorach, zarówno w kraju, jak i za granicą.

Starsi specjaliści oraz kierownicy zespołów mogą też liczyć na dużo wyższe wynagrodzenie, od 6000 do nawet 12 000 zł brutto, a z obserwacji Jadwigi Naduk z Hays Poland wynika, że managerowie odpowiadający za poszczególne linie biznesu mogą otrzymać pensję nawet w wysokości do 22 000 zł brutto, zwłaszcza w sektorze opartym na wiedzy.

Informacje o badaniach:

Badanie Campus 2012 zostało zrealizowane na zlecenie Pracuj.pl przez instytut MillwardBrown SMG/KRC w dniach 29.02 - 09.04. 2012 na próbie 8067 osób.

Ankieta internetowa wypełniana samodzielnie przez respondentów - studentów/absolwentów posiadających konto na portalu Pracuj.pl oraz do użytkowników serwisu Profeo.

Artykuł pochodzi z kategorii: Kategoria główna

POLECANE zwiń