Roboty wyręczą pracowników w centrum firmy Amazon pod Wrocławiem

Polska jest pierwszym poza USA krajem, w którym uruchomiono system Amazon Robotics.

Kilkaset robotów, które automatycznie podnoszą i dowożą do pracowników całe regały z produktami do wysyłki, pracuje w centrum logistycznym amerykańskiej firmy Amazon pod Wrocławiem. Polska jest pierwszym po USA krajem, gdzie globalny koncern wprowadził ten nowatorski system.

Zastosowanie robotów ma ułatwiać pracę, oszczędzać czas i poprawić wykorzystanie powierzchni magazynów - z analiz wynika, że teraz na tej samej powierzchni można pomieścić o połowę więcej produktów.

W czwartek Amazon oficjalnie zaprezentuje w Polsce swoje nowe rozwiązanie technologiczne. Przedstawiciele firmy zapewniają, że wprowadzenie robotów nie powoduje ograniczenia zatrudnienia w centrach logistycznych; przeciwnie - przynosi nowe miejsca pracy.

- Zatrudnimy dodatkowo 170 osób o wysokich kwalifikacjach na stanowiskach technicznych i inżynieryjnych (...). Warto podkreślić, że od kiedy w 2012 r. wprowadzono robotykę do naszych amerykańskich centrów logistycznych, ponadpięciokrotnie zwiększyliśmy w nich zatrudnienie - powiedział wiceprezes ds. operacyjnych Amazon na Europę Roy Perticucci.

System Amazon Robotics był wdrażany w Polsce od września. Wiceprezes wyjaśnił, że Polskę - jako drugi po Stanach Zjednoczonych kraj wdrożenia tego rozwiązania - wybrano z powodu nowoczesności zbudowanych tu magazynów oraz wysokich kompetencji pracowników, którzy obsługują i serwisują system.

Amazon prowadzi największą na świecie sieć sprzedaży wysyłkowej. Polskie magazyny koncernu otwarto jesienią ubiegłego roku. Budując ten pod Wrocławiem, brano już pod uwagę możliwość wprowadzenia robotów, nie były więc potrzebne dodatkowe prace adaptacyjne.

Amazon Robotics to system małych robotów przypominających kwadratowy stolik. Urządzenia mają ok. 30 cm wysokości i ponad metr szerokości. Roboty eliminują czas potrzebny na wyszukiwanie przez pracowników produktów na półkach, co przyspiesza realizację zamówienia. Dotąd pracownik chodził między półkami i zbierał do koszyka odpowiednie przedmioty, kompletując zamówienie - teraz to półka przyjeżdża do pracownika.

Systemem kieruje specjalny algorytm, który "uczy się" i bezprzewodowo wydaje robotom polecenia. Z czasem roboty wypracowują sobie najkrótsze drogi dojazdu do odpowiednich punktów magazynu. Program sam układa regały tak, aby te z najbardziej pożądanymi produktami były najbliżej stanowisk obsługi.

Przy obserwacji pracujących robotów można odnieść wrażenie, że "tańczą". Pojedynczy robot podjeżdża pod piętrowy regał, którego wielkość jest dostosowana do jego rozmiaru. Robot lekko unosi półkę i może z nią jechać. Stykający się z regałem zaczep jest nieruchomy, ale jego łączenie z robotem już nie - dzięki temu robot może obrócić się wokół własnej osi i zmienić kierunek jazdy. Roboty nie wpadają na siebie, zwalniają przed punktem docelowym i przepuszczają się na wytyczonych ścieżkach. Obszar pracy robotów jest ogrodzony - człowiek nie może do niego przypadkowo wejść.

Jeden z pierwszych w USA magazynów wyposażonych w taki system znajduje się w Tracy niedaleko San Francisco. Jego kierownik Kelvin Downes powiedział, że z robotami skompletowanie zamówienia zajmuje nie godziny, a minuty. - Roboty same zwolnią i zatrzymają się, gdy w ich pole widzenia wejdzie człowiek. Same się doładowują, gdy zaczyna im brakować prądu. Oszczędzamy też miejsce w magazynie, bo nie potrzebujemy tylu przejść i korytarzy" - dodał.

Amazon Robitics jest rozwiązaniem zaadaptowanym na potrzeby koncernu na bazie rozwiązań wymyślonych przez firmę Kiva, przejętą przez Amazon w 2012 r. za 775 mln dolarów, co było jednym z największych przejęć amerykańskiego przedsiębiorstwa.

Sieć Amazon skupia 109 centrów logistycznych na całym świecie, w tym 29 w Unii Europejskiej. W USA w 13 centrach logistycznych pracują rozwiązania Amazon Robotics, czyli powstałej w 2003 r. części firmy, zajmującej się wprowadzaniem innowacji technologicznych.

W Polsce Amazon ma trzy centra logistyczne - dwa w Bielanach Wrocławskich, trzecie w Sadach pod Poznaniem. Polskie centra są zintegrowane z europejską siecią dystrybucyjną firmy; ich stała obsada liczy w sumie ponad 3,8 tys. osób. W związku ze wzmożonym popytem przed świętami Bożego Narodzenia, w sezonie zakupowym liczba pracowników wzrasta do blisko 12 tys. osób.

Od momentu rozpoczęcia działalności w Polsce Amazon zainwestował tu ponad 1,5 mld zł, m.in. w technologie, infrastrukturę oraz szkolenia pracowników. Przedstawiciele firmy zapowiadają kontynuację inwestycji również poprzez rozbudowę istniejących budynków i stawianie nowych.

Amazon to amerykańska spółka z siedzibą w Seattle, która prowadzi największą na świecie sieć sprzedaży wysyłkowej. Działa od 1994 r., należy do pionierów w sprzedaży przez internet. Na początku była księgarnią internetową, później jej asortyment poszerzył się m.in. o sprzęt komputerowy i dvd, elektronikę, meble, towary spożywcze. Oddziały Amazona działają w Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Chinach, Japonii, Włoszech, Hiszpanii i Brazylii. Od sierpnia 2013 r. Amazon jest również internetowym domem aukcyjnym.

Reklama
PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »