Rejestracja w PUP bez kolejek? Wniosek o wpis bezrobotny złoży online

Chcąc uzyskać wpis w rejestrze bezrobotnych lub poszukujących pracy, będzie można wypełnić wniosek za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stronie internetowej - tak przewiduje nowy projekt rozporządzenia MPiPS w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy.

Informatyzacja danych z duchem czasu

Projektowane rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy ma zastąpić aktualnie obowiązujące rozporządzenie, którego postanowienia straciły na aktualności w dobie postępu i nowych rozwiązań w zakresie możliwości elektronicznego przepływu danych, które zaistniały po wydaniu obecnego rozporządzenia.

Poprzez przyspieszenie przekazania danych i, co najważniejsze, rezygnacji z formularza papierowego, miałyby również usprawnić proces rejestracji przez powiatowe urzędy pracy. Twórcy rozporządzenia chcieliby uznać, że taki rejestr stanowiłby pełny, elektroniczny zbiór danych o bezrobotnych i poszukujących pracy.

Reklama

Wizyta w urzędzie nadal konieczna

Rozporządzenie wprowadza zatem możliwość przekazania wniosku o wpis drogą elektroniczną (oczywiście poprzednia forma zgłoszenia pozostałaby nadal aktualna). We wniosku trzeba będzie podać dane niezbędne w trakcie rejestracji. Znacznie to przyspieszy i usprawni późniejszą rejestrację z uwagi na fakt, że urzędnik zyska możliwość wykorzystania tych danych w elektronicznej karcie. Konieczne jednak jest ich potwierdzenie.

Z tego powodu osobie ubiegającej się o zarejestrowanie będzie wyznaczony termin stawiennictwa w powiatowym urzędzie pracy, nie dłuższy jednak niż 3 dni robocze od dnia przekazania danych drogą elektroniczną, w celu dostarczenia przez nią wymaganych na potrzeby rejestracji dokumentów i ostatecznie sfinalizowania rejestracji. Dokumentami wymaganymi będą natomiast np. dowód osobisty lub inny dokument tożsamości, dokumenty potwierdzające wykształcenie, świadectwa pracy, dokumenty stwierdzające przeciwwskazania do wykonywania określonych prac itp.

Szukasz pracy? Przejrzyj oferty w serwisie Praca INTERIA.PL

Oczywiście elektroniczna rejestracja nie wykluczy utrwalania niektórych danych oraz składania oświadczeń w formie papierowej, np. oświadczenia o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

Pełna elektroniczna rejestracja nie będzie łatwa

Powyższe nowoczesne rozwiązania mają tym bardziej poparcie, że do ich wykorzystania wystarczy jedynie dostęp do internetu. Jednak w celu skorzystania z pełnej elektronicznej rejestracji konieczne będzie posiadanie bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej albo chociażby podpisu osobistego weryfikowanego za pomocą ważnego certyfikatu podpisu osobistego.

Teraz wiadomości gospodarcze przeczytasz jeszcze szybciej. Dołącz do Biznes INTERIA.PL na Facebooku

Sami twórcy rozporządzenia zdają więc sobie sprawę, że przynajmniej w początkowym okresie funkcjonowania nowych przepisów zakres wykorzystania pełnej elektronicznej rejestracji będzie ograniczony i stosunkowo rzadko wykorzystywany.

Anna Kopyść

Źródło:

Projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 13 marca 2012 r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy - obecnie na etapie konsultacji społecznych

Ekspert kadrowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »