Pracować podróżując

Ofert pracy w turystyce przybywa, co - zdaniem ekspertów tej branży - wynika między innymi z coraz lepszej promocji Polski. Według danych z raportu "Rynek Pracy Specjalistów", przygotowanego przez portal Pracuj.pl, w I kwartale tego roku w serwisie opublikowano ponad 1600 ofert dla osób poszukujących pracy w branży turystycznej i hotelarskiej, co oznacza blisko 50-proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu 2011 roku.

Ofert pracy w turystyce przybywa, co - zdaniem ekspertów tej branży - wynika między innymi z coraz lepszej promocji Polski. Według danych z raportu "Rynek Pracy Specjalistów", przygotowanego przez portal Pracuj.pl, w I kwartale tego roku w serwisie opublikowano ponad 1600 ofert dla osób poszukujących pracy w branży turystycznej i hotelarskiej, co oznacza blisko 50-proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu 2011 roku.

Dane portalu Pracuj.pl potwierdza także branża hotelarska. Badanie przeprowadzone przez eholiday.pl, Instytut Hotelarstwa i miesięcznik "Hotelarstwo"* pokazuje, że niemal trzy czwarte (73 proc.) badanych uważa, że rok 2012 będzie dla nich dobry lub bardzo dobry. Przeciwnego zdania jest 10 proc. ankietowanych, a 17 proc. uznało, że bieżący rok będzie "taki sam jak zwykle". Również przedstawiciele branży turystycznej, w tym jeden z największych touroperatorów ITAKA, odnotowali wzrost zatrudnienia (ITAKA o 8 proc.).

Promocja Polski przynosi efekty

Zdaniem Katarzyny Domagały, specjalistki ds. HR w Qubus Hotel Management Sp. z o.o., wzrost liczby ofert pracy w branży hotelarskiej w dużej mierze wynika z dużej rotacji pracowników i konieczności zapewnienia płynności zatrudnienia. Nie jest natomiast uzależniony od wydarzeń kulturalnych czy sportowych odbywających się w miastach, w których funkcjonują obiekty sieci Qubus Hotel, nawet o takim znaczeniu jak Euro 2012. Jak jednak zauważa Aleksandra Konarska, Assistant to General Manager w Polonia Palace Hotel, wpływ na zwiększone zapotrzebowanie na pracowników w branży hotelarskiej ma też rosnąca atrakcyjność biznesowa i turystyczna polskich miast, przede wszystkim stolicy: - Promocja Warszawy za granicą przynosi efekty, a co za tym idzie więcej gości potrzebuje usług hotelarsko-konferencyjno-gastronomicznych. Dla przykładu, w czasie Euro 2012 będziemy mieć porównywalną liczbę gości w hotelu, jak zazwyczaj w sezonie wysokim - mówi Aleksandra Konarska.

Reklama

Brakuje dobrych kandydatów

Aktualnie dla branży hotelarskiej i turystycznej w portalu Pracuj.pl można znaleźć oferty zarówno na stanowiska menadżerskie takie, jak: menadżer hotelu, kierownik restauracji, banquet manager czy specjalistów ds. obsługi kluczowych klientów, jak i na stanowiska liniowe tj. kucharza, kelnera, recepcjonisty czy pracownika działu sprzątającego. Marzący o tym, by łączyć pasję podróżowania z pracą mogą skorzystać z oferty jednego z bardziej ekskluzywnych przewoźników lotniczych na świecie, który szuka stewardes. W serwisie możemy znaleźć również mniej standardowe propozycje pracy, takie, jak ambasador podróży. Głównym zadaniem takiego pracownika jest testowanie ofert turystycznych oraz wystawianie opinii na blogu lub profilu w serwisie Facebook danej firmy.

Wśród najczęściej wymienianych oczekiwań wobec kandydatów na stanowiska związane z branżą hotelarską znajdziemy: wykształcenie wyższe preferowane branżowe, doświadczenie zawodowe, dobrą znajomość minimum jednego języka obcego, umiejętność nawiązywania kontaktów z ludźmi, odpowiedzialność i zorganizowanie. Ale o takich kandydatów trudno. - Oprócz kelnerów, recepcjonistek, których najczęściej poszukujemy, najtrudniej jest nam zrekrutować kucharzy do pracy na stanowiskach średniego szczebla, jak i na stanowiskach kierowniczych takich, jak Szef Kuchni. Kandydatom brakuje wiedzy praktycznej, operacyjnej np. związanej z planowaniem, rozliczaniem, zarządzaniem, znajomością obowiązujących przepisów prawa. Likwidacja wielu szkół zawodowych oraz poziom kształcenia w obecnie funkcjonujących szkołach nie gwarantuje jakości posiadanej przez absolwentów wiedzy praktycznej - zauważa Katarzyna Domagała.

Właściciele biur podróży oczekują natomiast od kandydatów, oprócz wykształcenia kierunkowego, wiedzy ogólnej, znajomości języków, kreatywności i umiejętności pracy pod presją czasu. Również i w tej branży pracodawcy narzekają na brak odpowiednich kandydatów. - Tego, czego brakuje kandydatom na proponowane przez nas stanowiska, to przede wszystkim brak wiedzy ogólnej i widocznego, osobistego stosunku do pracy, o którą kandydat aplikuje, a także dobrej znajomości języków obcych. Na większości stanowisk w naszej firmie po prostu nie da się pracować bez osobistego zaangażowania. Aby przekonać naszych klientów o wyjątkowości oferowanych przez nas wczasów i wycieczek trzeba nie tylko samemu w to wierzyć, ale przede wszystkim stworzyć produkt, który spodoba się naszym klientom - podkreśla Piotr Henicz, wiceprezes Zarządu Nowa Itaka Sp. z o.o.

Praca na dłużej...

Pracodawcy branży hotelarskiej podkreślają, że zależy im na zatrudnianiu pracowników na dłuższy okres. - Wyszkolenie pracownika wymaga czasu, a hotel jest czynny całą dobę, wiec dobrze przeszkoleni pracownicy są potrzebni na bieżąco. Dlatego posiłkujemy się również pracownikami tymczasowymi, z którymi jednak staramy się pracować przez dłuższy czas - dodaje Aleksandra Konarska.

Również branża turystyczna jest nastawiona na długoletnią współpracę z pracownikiem. - Zdecydowanie poszukujemy pracowników na dłuższy okres. Jesteśmy firmą działającą na rynku od ponad 23 lat i wciąż pracują z nami osoby, które zatrudnialiśmy na początku działalności. Sporo inwestujemy w pracowników: zagraniczne wyjazdy szkoleniowe, udział w konferencjach, targach branżowych, nowocześnie wyposażone stanowiska pracy, atrakcyjne wczasy pracownicze na preferencyjnych warunkach to nakłady, które mogą procentować tylko w przypadku, jeżeli pracownik będzie z nami przez wiele lat. Szukamy osób, które zwiążą się z naszą firmą na stałe, poznają nasz styl pracy i poza profesjonalizmem zaoferują firmie także pełną lojalność - podkreśla Piotr Henicz.

...ale zarobki przeciętne

Jak wynika z danych Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń (OBW), przeprowadzonego przez firmę Sedlak & Sedlak, mediana całkowitego wynagrodzenia miesięcznego w 2011 roku (dla branży turystyka, hotelarstwo, sport, rekreacja i gastronomia) nie była zbyt wysoka i wyniosła 2 800 zł brutto. Na wyższe płace, w wysokości 3 700 zł brutto, mogli liczyć kierownicy recepcji, kierownicy restauracji oraz szefowie kuchni (około 3200 zł brutto), a na najniższe oferowano kelnerom - 1650 zł brutto. Warto jednak pamiętać, że wielu pracowników w tym sektorze, szczególnie w branży hotelowej, może liczyć na dodatkowe zarobki w postaci napiwków, które mogą być znaczącym dodatkiem do ich pensji.

* Badanie zostało przeprowadzone przez eholiday.pl, Instytut Hotelarstwa i miesięcznik "Hotelarstwo", w dniach 19-27 stycznia br. W badaniu wzięło udział 1048 hoteli i obiektów noclegowych znajdujących się w bazie serwisu eholiday.pl

Pracuj.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »