Pracodawcy zwalniają, ale rzadko pomagają

W trakcie redukcji zatrudnienia firmy ograniczają się do wręczenia wypowiedzeń, rzadko obejmując zwalnianych pracowników programem ochronnym. Jeśli już decydują się na outplacement, to głównie z troski o własny wizerunek - twierdzą użytkownicy serwisu rekrutacyjnego Pracuj.pl.

70 proc. uczestników ankiety, przeprowadzonej przez Pracuj.pl i wirtualne centrum doradztwa w karierze - serwis ArchitekciKariery.pl, twierdzi, że w firmach, w których pracują, lub w firmach ich znajomych, nie są prowadzone żadne działania mające na celu pomoc zwalnianym pracownikom (outplacement). 6 na 10 osób z tej grupy przyznało, że w ogóle nie słyszało o pracodawcach prowadzących takie działania. Co ciekawe, prawie 17 proc. respondentów nie wie w ogóle, na czym tego typu pomoc mogłaby polegać.

Szkolenia i coaching receptą na bezrobocie

Reklama

Zdaniem użytkowników Pracuj.pl, w przypadku ograniczenia zatrudnienia, najkorzystniejszymi działaniami ze strony pracodawcy byłyby: zapewnienie zwalnianym osobom szkoleń zawodowych (twierdzi tak ponad 65 proc. ankietowanych). Dla znacznej grupy istotne byłyby szkolenia językowe oraz pomoc w przygotowaniu dokumentów rekrutacyjnych (po 38 proc.).

Blisko 45 proc. oczekiwałoby od pracodawcy pomocy w wyszukaniu dostępnych ofert pracy. Taki sam procent liczyłby na spotkanie z trenerem - coachem kariery. Ten wniosek jest o tyle ciekawy, że coaching kariery jest nadal dość wąską i na razie jeszcze rzadko spotykaną specjalizacją.

Wśród innych działań, najczęściej wskazywanych przez respondentów, znalazła się pomoc w znalezieniu nowej pracy lub polecenie pracownika innym pracodawcom, a także zapewnienie pracownikowi odprawy pieniężnej i przygotowanie bardzo dobrych referencji. Tylko 2 proc. zadeklarowało, że nie potrzebuje żadnej pomocy ze strony pracodawcy.

Wykres 1. Jakie działania ze strony pracodawcy byłyby Twoim zdaniem najkorzystniejsze dla zwalnianego pracownika?

Pomagają, bo się boją?

Pracodawcy udzielają zwalnianym pracownikom dodatkowej pomocy przede wszystkim w trosce o wizerunek firmy - tak twierdzi blisko 67 proc. osób. Ponad połowa jest zdania, że przyczyną wprowadzania programów outplacementowych w firmach jest strach pracodawców przed negatywnymi opiniami zwalnianych pracowników.

Mniejszość ankietowanych wskazuje na pozytywne motywy wprowadzania programów ochronnych dla zwalnianych. Co trzeci pytany sądzi, że pracodawca dziękuje w ten sposób pracownikowi za dotychczasową pracę. Co piąta osoba jest przekonana, że pracodawca chce w ten sposób poprawić motywację pracowników, których ominęły zwolnienia. Interesujące jest to, że niektórzy (16,5 proc.) postrzegają outplacement jako nową modę.

Wykres 2. Jak sądzisz, dlaczego pracodawcy udzielają pracownikom dodatkowej pomocy w przypadku zwolnienia?

Wśród innych powodów najczęściej wskazywano na dwie, zupełnie odmienne przyczyny: chęć pomocy i szacunek wobec zwalnianego pracownika oraz strach przed doniesieniami do Państwowej Inspekcji Pracy lub Urzędu Skarbowego, roszczeniami pracowników i presją związków zawodowych. Niektórzy z ankietowanych wskazywali też na bardzo osobiste powody pracodawców, jak chęć uspokojenia własnego sumienia.

Komentarz do ankiety Wyniki badania Pracuj.pl pokazują, jak jeszcze wiele jest do zrobienia w naszym kraju w kwestii restrukturyzacji zatrudnienia. Odpowiedzią na sytuację, w której pracodawca musi rozstać się z pracownikiem i chce to zrobić w sposób odpowiedzialny, jest program monitorowanych zwolnień, czyli outplacement. Powinien on być skierowany zarówno do zwalnianych pracowników, jak i tych, którzy w firmie zostają, w tym do zarządu i specjalistów HR, którzy powinni przygotować się do tej trudnej sytuacji. W ramach takiego procesu firmy przeprowadzające outplacement oferują zarówno szkolenia grupowe, jak i indywidualny coaching, częściej stosowany jest w przypadku menedżerów średniego i wyższego szczebla. Konsultant grupowy pomaga pracownikom w tworzeniu dokumentów aplikacyjnych, przygotowaniu się do rozmowy rekrutacyjnej, czy też po prostu w poszukiwaniu nowej pracy. Coach może natomiast przeprowadzić audyt dotychczasowej kariery i przygotować indywidualny plan działania. Profesjonalne przeprowadzenie firmy przez proces restrukturyzacji zatrudnienia ma wiele wymiernych efektów. Przede wszystkim wpływa na wzrost wartości firmy w oczach pozostających w organizacji pracowników oraz poprawę atmosfery pracy, dzięki świadomości, że w razie zwolnienia każdy otrzyma pomoc. Outplacement to ponadto niższe koszty zwolnień i zachowanie wydajności pracy pozostałej części zespołu, bezpieczniej dzięki poczuciu bezpieczeństwa pracowników. Warto też pamiętać o wzmocnieniu pozytywnego wizerunku firmy w oczach jej kontrahentów i klientów, jak również wśród potencjalnych kandydatów, których firma będzie chciała przyjąć, gdy skończy się dla niej trudny okres związany z kryzysem gospodarczym. Beata Kapcewicz, dyrektor zarządzająca ArchitekciKariery.pl

Czytaj również:

Polak czeka, aż go wyrzucą z pracy

Bezrobocie i wzrost cen to jest problem

Bezrobotni biorą zasiłek i dodatkowo dorabiają

Młodzi na stałe na czasowym etacie

Pracuj.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »