Praca w IT: Walka o informatyków trwa

Nie tylko Kraków czy Warszawa, ale też kolejne miasta Polski rozbudowują swoje zaplecze IT. Coraz większe zapotrzebowanie na specjalistów z branży powoduje, że standardowe metody rekrutacji już nie wystarczają. Biorąc pod uwagę rosnące znaczenie sektora IT/ICT dla polskiej gospodarki, zatrudnienie specjalistów w tym obszarze będzie nadal wzrastać. W tym roku deficyt pracowników w tej branży sięga około 50 tysięcy osób [1].

Konkurencja na rynku pracy jest wysoka, ale tym razem dotyczy przede wszystkim zatrudniających. Firma, która okaże się bardziej atrakcyjna, przyjazna pracownikom i która zaoferuje najlepsze warunki finansowe może liczyć na najlepszych specjalistów. Trudno w tym obszarze szukać oszczędności - chcąc zatrudnić doświadczonego specjalistę, pracodawca musi liczyć się z wydatkiem rzędu od 7000 do 15 000 zł miesięcznie w zależności od stanowiska. W przypadków pracowników IT z obowiązkami menedżerskimi wynagrodzenie może być jeszcze wyższe.

- Sęk w tym, że kwestie finansowe zaczynają aktualnie odgrywać drugorzędną rolę. Coraz częściej na pierwszy plan wysuwa się atrakcyjność przedsiębiorstwa: jego lokalizacja, zakres świadczeń socjalnych czy zaangażowanie w prestiżowe projekty. Każdy z tych punktów jest analizowany przez kandydata już od początku rekrutacji, a prezentacja najmocniejszych atutów firmy należy do osoby odpowiedzialnej za zatrudnienie - mówi Bartosz Kaczmarczyk, prezes Grupy Kapitałowej Loyd, do której należy Loyd IT Solutions.

Reklama

Rywalizacja o kandydatów zaczyna dotyczyć również miast, które chcą rozwijać swoją innowacyjność w oparciu o IT. W przypadku mniejszych ośrodków o specjalistów IT jest jeszcze trudniej. Z drugiej strony, propozycja pracy poza Warszawą czy Wrocławiem może być alternatywą dla osób, które chcą zarabiać więcej, lecz niekoniecznie odnajdują się w dużych, zatłoczonych miastach. Zanim jednak rekruter przekona programistę do danej oferty, musi najpierw go znaleźć.

- Pracowników IT szukamy przede wszystkim w ich naturalnym środowisku, czyli w internecie. Coraz częściej rekruterzy korzystają z niestandardowych metod pozyskiwania kandydatów. Programiści mogą spodziewać się rekrutacji ukrytych w kodach HTML, spersonalizowanych ofert w wyszukiwarkach internetowych czy też grywalizacji, łączących rozrywkę z testem wiedzy w temacie kodowania. Nadal cennym narzędziem w rękach headhuntera są media społecznościowe, które od kilku lat skutecznie pośredniczą na linii rekruter-kandydat do pracy - dodaje Kaczmarczyk.

Jedna z ciekawszych historii w temacie niekonwencjonalnych rekrutacji informatyków dotyczy Google. Podczas gdy Max Rosett szukał interesujących go informacji na temat technik kodowania w języku Python, zamiast standardowej listy wyszukanych haseł pojawił się intrygujący komunikat: "Mówisz w naszym języku! Podejmiesz wyzwanie?"

Bohater tej historii udzielił twierdzącej odpowiedzi i został przeniesiony do dedykowanej aplikacji, która testowała jego umiejętności programistyczne. Po pokonaniu tego testu Max wpisał swój numer telefonu, a po kilku dniach dostał propozycję pracy od Google.

Wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie nie tylko globalne korporacje będą uciekać się do tak niekonwencjonalnych metod. Specjaliści IT mają wygórowane wymagania, ale to ich kompetencje należą do najbardziej pożądanych na rynku.

- W związku z malejącym bezrobociem mamy do czynienia z rosnącym w siłę rynkiem pracownika. Oznacza to, że potencjalni kandydaci mogą mieć większe wymagania względem pracodawcy i szukać bardziej spersonalizowanych ofert. Ten problem - z punktu widzenia ekspertów HR - wzrasta w obszarze zatrudnienia specjalistów IT, gdyż to właśnie oni są najbardziej pożądanym "towarem" na rynku pracy. Nic nie wskazuje na to, aby ta sytuacja się zmieniła - rynek pracy nadal będzie ich potrzebował. Sceptyczni wobec tych prognoz szybko ugną się pod ciężarem rzeczywistości - nie możemy przewidzieć, kiedy i czy w ogóle globalny rynek pracy ulegnie przesyceniu pod względem ilości specjalistów IT - podsumowuje Kaczmarczyk.

[1] Źródło: Sedlak & Sedlak


 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »