Praca: Świadectwa pracy spędzają sen z powiek

Przepisy dotyczące wydawania świadectw pracy, które weszły w życie w marcu 2011 r., miały być prostsze i łatwiejsze do zastosowania. Tymczasem jest wręcz przeciwnie.

Pracodawcy nie wiedzą, czy w razie terminowego zatrudnienia mają wydawać jedno, czy też dwa świadectwa pracy. Chodzi o przypadek, gdy w trakcie 24-miesięcznego zatrudnienia z takim wnioskiem wystąpi pracownik, którego jedna z umów o pracę ustała. Praktycy prezentują różne opinie, a Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej na swojej stronie dotąd nie zamieściło wyjaśnienia, jakie są zasady wydawania świadectw pracy według nowych przepisów - podkreśla ekspert Pracodawców RP, dr Monika Gładoch.

Reklama

Przypomnijmy, że Pracodawcy RP w 2010 r. złożyli do Komisji Sejmowej Przyjazne Państwo projekt zmiany Kodeksu pracy dotyczący wydawania świadectw pracy. Założenie było bardzo proste: w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę z pracownikiem, z którym dotychczasowy pracodawca nawiązałby kolejną umowę bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej, pracodawca byłby zobowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy tylko na jego żądanie. To miała być pewna analogia do projektu zmiany przepisów dotyczących wykonywania badań lekarskich przez pracownika.

- Przedstawiając projekt zmiany prawa byliśmy przekonani, że ułatwi on procedurę wydawania świadectw pracy. Jednak już w trakcie wstępnych prac nad projektem pojawiały się opinie, że przepis należy doprecyzować, bo pracownik po zakończeniu umowy nie może pozostać bez świadectwa pracy, nawet jeśli zawiera kolejną umowę z tym samym pracodawcą. Tak zapewne zrodził się "pomysł" wydawania nie jednego, a dwóch świadectw pracy - komentuje dr Monika Gładoch. Po raz kolejny w trakcie prac legislacyjnych zagubił się sens zmiany prawa. Zamiast jednego prostego przepisu mamy trzy, a do tego kompletnie niezrozumiałe.

Fragment z uzasadnienia projektu Pracodawców RP

Niewątpliwym ułatwieniem dla pracodawców byłaby zmiana przepisów w taki sposób, aby ustawowy obowiązek wydania świadectwa pracy nie obowiązywał w sytuacji nawiązania z pracownikiem kolejnej umowy o pracę w tym samym roku kalendarzowym, a nie jak obecnie - "bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę". Pracodawca byłby jednak zobowiązany do wydania świadectwa pracy na żądanie pracownika. W obecnym stanie prawnym pracodawca ma obowiązek wydać świadectwo pracy nawet wówczas, gdy ponownie zatrudnia pracownika po kilku dniach od ustania poprzedniej umowy o pracę. Nierzadko zdarza się, że rozwiązanie stosunku pracy przypada w piątek lub w dniu wolnym od pracy. Nawiązanie nowej umowy w kolejnym dniu roboczym sprawia, że pracodawca jest zobowiązany do wydania świadectwa pracy, ponieważ ciągłość zatrudnienia pracownika została przerwana.

INTERIA.PL/materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »