Praca: Nastała moda na fioletowe wiewiórki

W USA utrzymuje się bezrobocie, a o każde nowe miejsce pracy ubiega się średnio 4,6 osób. Przed recesją było to 1,8 Amerykanina na jedno miejsce. Według raportu Associated Press trudna sytuacja gospodarcza i oszczędności zmieniają też wymagania pracodawców.

Pracodawcy łączą stanowiska

Osoby bezrobotne muszą stawić czoło podwójnie trudnej sytuacji: miejsc pracy jest za mało, a te, które właśnie stworzono nie pasują już do ich poprzednich doświadczeń i specjalizacji.

Tnąc koszty produkcji bądź usług, firmy zaczęły łączyć stanowiska pracy, by zamiast dwóch pracowników mieć jednego, za to o wielorakich kompetencjach - wyjaśnia Associated Press.

Bezrobotni po pewnym czasie znajdują się w położeniu, w którym ich umiejętności i doświadczenie nie spełniają już oczekiwań pracodawców. Dotyczy to zarówno robotników, jak tzw. "białych kołnierzyków", czyli wykształconych profesjonalistów.

Reklama

Pracodawcy bardziej wymagający

Associated Press podsuwa przykłady: od pracowników, którzy przed kryzysem mogli - na przykład - pracować przy linii montażowej, teraz oczekuje się nie tylko umiejętności obsługi tej linii, ale też komputerów, które programują jej pracę. Od administratorów baz danych wymaga się dbania o bezpieczeństwo sieci komputerowych.

Mimo, że ilość nowoutworzonych miejsc pracy wzrosła w zeszłym roku o 37 proc. osoby bezrobotne mają trudności z dopasowaniem się do nowych oczekiwań firm.

Fioletowe wiewiórki

Specjaliści od rekrutacji utrzymują, że przedsiębiorstwa tak bardzo starają się oszczędzać tworząc "wielozadaniowe" miejsca pracy dla osób o wielorakich kompetencjach, że są bardziej skłonne szukać miesiącami idealnego pracownika, niż zatrudnić dwie osoby. Łowcy głów ukuli nawet termin na określenie rzadkich przypadków pracowników spełniających wszystkie oczekiwania: "fioletowe wiewiórki".

Nowa polityka kadrowa firm jeszcze bardziej utrudnia sytuacje na rynku pracy; tylko 49 proc. osób zwolnionych między 2007 a 2009 rokiem zdołało znaleźć pracę do stycznia 2010 roku.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »