Powrót celnika do służby

W dniu 13 lutego 2007 roku Trybunał Konstytucyjny rozpoznał wniosek Ogólnokrajowego Związku Zawodowego Służby Celnej Rzeczpospolitej Polskiej dotyczący funkcjonariuszy celnych.

W dniu 13 lutego 2007 roku Trybunał Konstytucyjny rozpoznał wniosek Ogólnokrajowego Związku Zawodowego Służby Celnej Rzeczpospolitej Polskiej dotyczący funkcjonariuszy celnych.

Jego zadaniem było rozstrzygnięcie w sprawie zgodności art. 25 ust. 1 pkt 8a i pkt 8b ustawy z dnia 24 lipca 1999 roku o Służbie Celnej z art. 60, art. 65 ust. 1, art. 67 ust. 1 i 2 w związku z art. 31 ust. 3 i art. 30 Konstytucji oraz art. 13 Konwencji o ochronie praw człowieka  i podstawowych wolności, sporządzonej w Rzymie dnia 4 listopada 1950 roku oraz art. 61 ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 1999 roku o Służbie Celnej z art. 60, art. 65 ust. 1, art. 67 ust. 1 i 2 w związku z art. 31 ust. 3 i art. 30 Konstytucji.

Reklama

Według zakwestionowanych przepisów funkcjonariusza celnego zwalnia się ze służby, w wypadku wniesienia aktu oskarżenia o umyślne popełnienie przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego oraz tymczasowego aresztowania. Co prawda ustawodawca przewidział możliwość przywrócenia do służby w niektórych przypadkach, lecz niestety w sposób niepełny. Zwolnienie nie wymaga uprzedniego wypowiedzenia i następuje ze skutkiem natychmiastowym. W opinii wnioskodawcy kwestionowane przepisy miały na celu przeciwdziałanie sytuacjom, które mogą stwarzać możliwość nadużywania zajmowanego stanowiska. Założony cel regulacji mógłby zostać osiągnięty bez ustanowienia najbardziej drastycznego środka, który w sposób nieproporcjonalny narusza wolności i prawa, nie realizując standardów konstytucyjnych oraz międzynarodowych.

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 25 ust. 1 pkt 8a i 8b ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej jest zgodny z art. 60, art. 65 ust. 1 w związku z art. 30 i art. 31 ust. 3 Konstytucji oraz art. 61 ust. 2 powyższej ustawy jest zgodny z art. 60 i art. 65 ust. 1 w związku z art. 30 i art. 31 ust. 3 Konstytucji. Wyrok ten jest ostateczny, a jego sentencja podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.

Funkcjonariusze Służby Celnej są poddani licznym ograniczeniom z uwagi na potrzebę zapewnienia bezstronności i rzetelności wykonywania obowiązków służbowych również w zakresie korzystania z praw chronionych konstytucyjnie. Ze względu na te ograniczenia nie można stwierdzić kolizji zakwestionowanych przez wnioskodawcę przepisów z prawem dostępu do służby publicznej bądź wolnością wyboru i wykonywania zawodu oraz wyboru miejsca pracy. Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że także w odniesieniu do unormowań dotyczących przywrócenia funkcjonariusza do służby zachowują aktualność argumenty dotyczące dopuszczalności ustanawiania przez ustawodawcę ograniczeń, wolności i praw funkcjonariuszy Służby Cywilnej. Według Trybunału Konstytucyjnego obowiązujące przepisy stwarzają zainteresowanym możliwość prowadzenia sporów o roszczenia funkcjonariuszy celnych ze stosunku służbowego (rozdział 13 ustawy o Służbie Celnej). Dodatkowo stosownie do przepisów rozdziału 58 kodeksu postępowania karnego istnieje możliwość uzyskania odszkodowania za niesłuszne skazanie, tymczasowe aresztowanie lub zatrzymanie.

SerwisPrawa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »