Polska drugą Doliną Krzemową?

Udany mariaż nauki, biznesu i warunków sprzyjających rozwojowi przedsiębiorczości - to filary sukcesu amerykańskiej Doliny Krzemowej. Czy ta sama recepta sprawdza się nad Wisłą?

Dolina Krzemowa to popularne określenie północnej części doliny Santa Clara, położonej w Kalifornii. W ciągu ostatnich czterech dekad nazwa stała się synonimem innowacyjności. Na niewielkim terenie swoje siedziby ma ponad 700 firm informatycznych, w tym najbardziej znane koncerny, takie jak Adobe, Yahoo! czy Intel.

Fenomen Doliny to efekt działania wielu czynników. Poczynając od tych całkiem przyziemnych, takich jak przyjazny klimat, a kończąc na korzystnych warunkach dla rozwoju biznesu. Firmy, uczelnie i fundusze inwestycyjne tworzą swoisty ekosystem, przyciągający do Kalifornii zdolnych ludzi z całego świata. Coraz więcej koncernów, które swoje pierwsze kroki stawiały za oceanem, otwiera swoje przedstawicielstwa w Polsce. Tworzą oddziały i laboratoria badawcze, zaszczepiając nad Wisłą model rozwoju innowacji, który zadecydował o sukcesie Doliny Krzemowej.

Reklama

Dobry klimat dla inwestycji

Co decyduje o popularności Polski wśród znanych koncernów? Duże koncerny przyciąga dynamiczny rozwój sektora IT w Polsce. Według danych Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Polska to drugi po Rosji rynek informatyczny w Europie Środkowo-Wschodniej. Polski sektor IT rozwija się znacznie szybciej niż cała gospodarka. W 2012 r. branża urosła o blisko 9 proc., podczas gdy PKB zwiększył się o 1,9 proc.

Dużą rolę w rosnącym rynku IT odgrywa popyt wewnętrzny. Wbrew doniesieniom o kryzysie, polskie firmy coraz mocniej stawiają na nowoczesne technologie - kupują oprogramowanie i sprzęt oferowany przez gigantów. Nie bez znaczenia pozostaje klimat dla reinwestycji w Polsce. Z sondażu, przeprowadzonego przez Amerykańską Izbę Handlową wynika, że koncerny zza Oceanu coraz częściej decydują się na poszerzenie swojej działalności w Polsce. Korporacje doceniają kwalifikacje polskich specjalistów i rosnący poziom kształcenia uczelni. Zaletą jest również atrakcyjna lokalizacja naszego kraju, niewygórowane koszty prowadzenia biznesu oraz wsparcie, oferowane przez państwo i władze lokalne. Podobne wnioski płyną z raportu przygotowanego przez firmę PricewaterhouseCoopers, we współpracy z ambasadą brytyjską. Nasz kraj został oceniony jako stabilny politycznie i odznaczający się stosunkowo niskimi kosztami pracy. Wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej znajdujemy się w czołówce pod względem jakości kapitału ludzkiego. Polska uzyskała wskaźnik 6,5, zajmując drugie miejsce za Słowacją (wskaźnik 6,7).

Polaka zatrudnię od zaraz

Wnioski z raportów potwierdzają doniesienia o zagranicznych inwestycjach w Polsce. We wrześniu zeszłego roku media szeroko rozpisały się o tym, że Facebook otworzył swoje biuro w Warszawie. Pracownicy zajmują się koordynacją działań społecznościowego giganta w 30 krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Czasy, kiedy znane koncerny, otwierając przedstawicielstwo w Polsce, przysyłały tu swoich pracowników, już dawno minęły. W odróżnieniu od sytuacji z lat 90., korporacje nie mogą narzekać na brak specjalistów nad Wisłą. Przykładem może być koncern IBM, działający w kilku polskich miastach. W Katowicach firma uruchamia oddział, który będzie świadczył szeroko pojęte usługi IT i szuka pracowników, którzy mogą dla niego pracować.

Kolejnym silnym ośrodkiem na mapie polskiej Doliny Krzemowej jest Kraków. W stolicy Małopolski, oprócz firmy IBM, działają m.in.: Google, Sabre, Nokia czy Samsung. Wiele z nich wciąż poszukuje pracowników. W Krakowie rekrutacje prowadzą m.in. Cisco i Motorola Solutions, która oprócz inżynierów i absolwentów kierunków technicznych poszukuje również humanistów. Warto podkreślić, że w przypadku wielu stanowisk poza wykształceniem liczą się indywidualne predyspozycje, często decydujące o roli pracownika w danym zespole.

Najbardziej cenione są osoby, które chcą się uczyć i rozwijać, również na własną rękę. Taka osoba nie tylko jest cenna dla firmy jako specjalista. Jej wewnętrzna motywacja ma przeważnie pozytywny wpływ na innych członków zespołu.

Wszystko zaczyna się na studiach

Kolejny powód, dla którego korporacje szukają pracowników w naszym kraju to kreatywność. Polacy nie tylko są dobrze wykwalifikowanymi specjalistami, ale potrafią podchodzić do zadań w sposób nieszablonowy. Takiego myślenia z pewnością wymagają konkursy programistyczne, w których polskie drużyny od lata zajmują czołowe miejsca. Sukcesy w takich turniejach, jak Imagine Cup, Code Jam czy Central European Programming Contest (CEPC) nie biorą się znikąd. Dużą rolę odgrywają uczelnie i współpraca ze znanymi firmami, obecnymi w naszym kraju.

Jednym z filarów sukcesu amerykańskiej Doliny Krzemowej jest Uniwersytet Stanforda. To spośród jego studentów i absolwentów rekrutowali się pierwsi założyciele i pracownicy firm, które teraz znane są na całym świecie. Do dziś współpraca pomiędzy szkolnictwem wyższym i biznesem jest ważnym elementem ekosystemu Doliny Krzemowej. Uczelnie są wylęgarnią pomysłów i idei, które później są realizowane dzięki wsparciu firm lub inwestorów. Ten mechanizm coraz lepiej działa na polskim gruncie.

Duże koncerny we współpracy z uczelniami organizują programy praktyk studenckich i wspierają indywidualne projekty studentów. Uczelnie zyskują dzięki temu cenną wiedzę na temat potrzeb biznesu, a studenci - doświadczenie pracy w międzynarodowych strukturach. Na Śląsku tego typu program realizuje firma IBM. Producent współpracuje m.in. z Politechniką Śląską, Uniwersytetem Śląskim (UŚ), Uniwersytetem Ekonomicznym (UE) i Górnośląską Wyższą Szkołą Handlową (GWSH). W Krakowie szeroką współpracę z uczelniami podjęła firma Motorola Solutions. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom studentów, firma umożliwia pisanie prac inżynierskich, licencjackich oraz magisterskich we współpracy ze specjalistami-praktykami. Motorola Solutions Foundation (niezależny, filantropijny oddział firmy) wspiera świat nauki poprzez granty, które są przyznawane na projekty edukacyjne z informatyki, matematyki, elektroniki oraz szeroko pojętych nowych technologii.

Współpraca nauki i biznesu

W Polsce już teraz istnieje kilka ośrodków jednoczących świat akademicki i przedsiębiorstwa. Wrocław, Poznań, Katowice, Toruń czy Kraków to tylko niektóre z miast, gdzie prężnie rozwijają się parki technologiczne, będące miejscem realnej współpracy nauki i biznesu. Coraz lepsze przygotowanie studentów, którzy wychodzą z uczelni oraz aktywność ze strony biznesu pozwala myśleć o rozwoju nowoczesnych technologii, także na terenie Polski. Nowoczesne firmy od lat wspierają w działaniach szkoły wyższe, a także inicjują programy pogłębiające współpracę pomiędzy światem nauki i gospodarką, z wymiernymi korzyściami dla obu. Przede wszystkim jednak zyskują młodzi ludzie wchodzący na rynek pracy. Dzięki podobnym inicjatywom już w czasie studiów mają szansę na rozwój kariery i zdobywanie doświadczenia w branży. To właśnie oni mogą tworzyć i tworzą nowoczesny przemysł, składnik gospodarki odpowiadającej realiom XXI wieku.

Janusz Szuba
Autor jest project managerem w Motorola Solutions

Gazeta Finansowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »