Polityka świadczeń dodatkowych w 2012 r. - podsumowanie raportu Sedlak & Sedlak

87 proc. przedsiębiorstw oferuje pracownikom benefity - wynika z raportu "Polityka świadczeń dodatkowych w 2012 roku" wydanego przez Sedlak & Sedlak. Wśród przebadanych firm jedynie 13 proc. w ogóle nie wprowadziło systemu świadczeń dodatkowych.

Do świadczeń, które najczęściej proponowane są zatrudnionym należą szkolenia i kursy zawodowe.

- Ten benefit odnotowano w ofercie 82 proc. badanych przedsiębiorstw - komentuje Renata Kucharska-Kawalec z firmy Sedlak & Sedlak. Wśród popularnych świadczeń znajdują się również: podstawowa opieka medyczna (74 proc.), udział w konferencjach branżowych (74 proc.) oraz zajęcia sportowe (66 proc.). Mniejszym powodzeniem cieszą się zapomogi w przypadkach losowych (54 proc.), jak również telefon służbowy do użytku prywatnego oraz finansowanie przez przedsiębiorstwo książek czy czasopism naukowych (kolejno 55 proc.).

Reklama

Wartość pakietu świadczeń dodatkowych

Mediana wartości pakietów świadczeń dodatkowych w badanych firmach w 2012 r. wynosi miesięcznie 200 zł na pracownika. W 10 proc. przedsiębiorstw wartość benefitów przekracza 500 zł na osobę. Wartość świadczeń różni się w zależności od wielkości przedsiębiorstw, które je oferują.

Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Mediana wartości pakietu benefitów jest najniższa w średniej wielkości firmach i wynosi 170 zł na jedną osobę w ciągu miesiąca. Najwyższa mediana wartości świadczeń występuje natomiast w największych przedsiębiorstwach (250 zł na osobę miesięcznie).

Biorąc pod uwagę profil działalności firmy, najdroższe benefity otrzymują osoby zatrudnione w sektorze handlowym. W branży tej mediana wartości pakietu świadczeń wynosi 238 zł na pracownika w ciągu miesiąca.

Wiedza o świadczeniach dodatkowych

Firmy biorące udział w badaniu zapytano, czy ich pracownicy są informowani o wartości pakietów świadczeń. Wyniki badania pokazują, że jedynie 26 proc. pracodawców przekazuje zatrudnionym tego typu informacje. Najczęściej robią to organizacje średniej wielkości - 33 proc. z nich przekazuje pracownikom dane na temat wartości benefitów. Najrzadziej takie informacje są udostępniane przez duże firmy. Tylko 16 proc. z nich komunikuje zatrudnionym wartość pakietu świadczeń.

Czy pracownicą są zadowoleni ze świadczeń dodatkowych?

Zdecydowana większość firm nie monitoruje programu świadczeń. Jedynie 34 proc. przedsiębiorstw kontroluje poziom zadowolenia pracowników z oferowanych im benefitów.

- Jeśli firma decyduje się na wprowadzenie systemu świadczeń pozapłacowych, bardzo ważne jest monitorowanie jego skuteczności. W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy pracownicy w ogóle korzystają z przysługujących im benefitów. Jeśli nie, świadczenia dodatkowe mogą okazać się niepotrzebnym kosztem - komentuje Renata Kucharska-Kawalec z Sedlak & Sedlak.

Spośród przedsiębiorstw, które monitorują poziom satysfakcji z oferowanych świadczeń, najwięcej - bo aż 74 proc. - przeprowadza tego rodzaju badanie raz do roku.

O raporcie

Raport "Polityka świadczeń dodatkowych w 2012 roku", został wydany w lipcu 2012 przez Sedlak & Sedlak. Raport zawiera informacje na temat oferty świadczeń dodatkowych, wartości pakietów świadczeń oraz dane dotyczące zarządzania systemem benefitów. W tegorocznej, a zarazem pierwszej edycji badania wzięło udział 144 przedsiębiorstw z całej Polski.

Sprawdź, ile powinieneś zarabiać! Weź udział w Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń i porównaj swoje zarobki z innymi. Wypełnij ankietę!

Magdalena Witek

Sedlak & Sedlak

wynagrodzenia.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »