Polityka świadczeń dodatkowych w 2012 r. - podsumowanie raportu Sedlak & Sedlak
87 proc. przedsiębiorstw oferuje pracownikom benefity - wynika z raportu "Polityka świadczeń dodatkowych w 2012 roku" wydanego przez Sedlak & Sedlak. Wśród przebadanych firm jedynie 13 proc. w ogóle nie wprowadziło systemu świadczeń dodatkowych.
Do świadczeń, które najczęściej proponowane są zatrudnionym należą szkolenia i kursy zawodowe.
- Ten benefit odnotowano w ofercie 82 proc. badanych przedsiębiorstw - komentuje Renata Kucharska-Kawalec z firmy Sedlak & Sedlak. Wśród popularnych świadczeń znajdują się również: podstawowa opieka medyczna (74 proc.), udział w konferencjach branżowych (74 proc.) oraz zajęcia sportowe (66 proc.). Mniejszym powodzeniem cieszą się zapomogi w przypadkach losowych (54 proc.), jak również telefon służbowy do użytku prywatnego oraz finansowanie przez przedsiębiorstwo książek czy czasopism naukowych (kolejno 55 proc.).
Mediana wartości pakietów świadczeń dodatkowych w badanych firmach w 2012 r. wynosi miesięcznie 200 zł na pracownika. W 10 proc. przedsiębiorstw wartość benefitów przekracza 500 zł na osobę. Wartość świadczeń różni się w zależności od wielkości przedsiębiorstw, które je oferują.
Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Mediana wartości pakietu benefitów jest najniższa w średniej wielkości firmach i wynosi 170 zł na jedną osobę w ciągu miesiąca. Najwyższa mediana wartości świadczeń występuje natomiast w największych przedsiębiorstwach (250 zł na osobę miesięcznie).
Biorąc pod uwagę profil działalności firmy, najdroższe benefity otrzymują osoby zatrudnione w sektorze handlowym. W branży tej mediana wartości pakietu świadczeń wynosi 238 zł na pracownika w ciągu miesiąca.
Firmy biorące udział w badaniu zapytano, czy ich pracownicy są informowani o wartości pakietów świadczeń. Wyniki badania pokazują, że jedynie 26 proc. pracodawców przekazuje zatrudnionym tego typu informacje. Najczęściej robią to organizacje średniej wielkości - 33 proc. z nich przekazuje pracownikom dane na temat wartości benefitów. Najrzadziej takie informacje są udostępniane przez duże firmy. Tylko 16 proc. z nich komunikuje zatrudnionym wartość pakietu świadczeń.
Zdecydowana większość firm nie monitoruje programu świadczeń. Jedynie 34 proc. przedsiębiorstw kontroluje poziom zadowolenia pracowników z oferowanych im benefitów.
- Jeśli firma decyduje się na wprowadzenie systemu świadczeń pozapłacowych, bardzo ważne jest monitorowanie jego skuteczności. W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy pracownicy w ogóle korzystają z przysługujących im benefitów. Jeśli nie, świadczenia dodatkowe mogą okazać się niepotrzebnym kosztem - komentuje Renata Kucharska-Kawalec z Sedlak & Sedlak.
Spośród przedsiębiorstw, które monitorują poziom satysfakcji z oferowanych świadczeń, najwięcej - bo aż 74 proc. - przeprowadza tego rodzaju badanie raz do roku.
O raporcie
Raport "Polityka świadczeń dodatkowych w 2012 roku", został wydany w lipcu 2012 przez Sedlak & Sedlak. Raport zawiera informacje na temat oferty świadczeń dodatkowych, wartości pakietów świadczeń oraz dane dotyczące zarządzania systemem benefitów. W tegorocznej, a zarazem pierwszej edycji badania wzięło udział 144 przedsiębiorstw z całej Polski.
Sprawdź, ile powinieneś zarabiać! Weź udział w Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń i porównaj swoje zarobki z innymi. Wypełnij ankietę!
Magdalena Witek
Sedlak & Sedlak