Polacy coraz bardziej doceniają work-life balance, ale są pewne wyjątki

Polacy wykazują coraz większą świadomość na temat work-life balance, czyli równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym.

W pierwszym kwartale br. 32 proc. respondentów oceniło, że ich sytuacji w tym obszarze ulegnie poprawie. Oznacza to wzrost o 5 pp. w stosunku do analogicznego okresu 2016 roku oraz 2 pp. zwyżki w porównaniu z ostatnim kwartałem minionego roku. Przytoczone wyniki pochodzą z badania Confidence Index, które przeprowadziła firma rekrutacyjna Michael Page.

Polacy najbardziej zapracowani w Europie

Pomimo poprawiających się z roku na roku wyników, względem równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, Polacy na tle pozostałych krajów europejskich nadal są jednym z najbardziej zapracowanych narodów. Spośród wszystkich 12 krajów biorących udział w badaniu, Polska znalazła się na ostatnim miejscu. Najwyższy wskaźnik work-life balance w Europie mają mieszkańcy Turcji - 61 proc. Następni w kolejności są obywatele Hiszpanii (44 proc.) oraz Portugalii (43 proc.). Co ciekawe, największy spadek tego indeksu - o 10 pp. - między pierwszymi kwartałami 2017 i 2016 roku zanotowano w Austrii (z 44 proc. do 34 proc.). Najwyższy wzrost nastąpił z kolei w Holandii, z 30 proc. w 2016 do 38 proc. w 2017 roku.

Reklama

Równowagę doceniamy wraz z wiekiem, choć nie zawsze

35 proc. ankietowanych poniżej 30. roku życia w pierwszym kwartale br. zwraca uwagę na work-life balance. Względem analogicznego okresu z ub.r. zauważalna jest niewielka różnica (34 proc.). W czwartym kwartale 2016 roku ankietowani zwracali najbardziej (37 proc.) uwagę na równowagę życiową. Wahanie tego wskaźnika wśród osób w tej grupie wiekowej potwierdza, że ich odpowiedź w badaniu uzależniona jest od ich aktualnej sytuacji zawodowej i finansowej. Oznacza to, że są to główne powody, które determinują ich podejście do pracy. Dlatego też, kosztem życia prywatnego osoby te chcą teraz zapracować na komfort w pracy, aby w przyszłości móc skupić się na osiągnięciu równowagi pomiędzy nią a czasem wolnym.

Wśród respondentów w wieku 30-49 lat, przebadanych na początku 2017 roku, 33 proc. z nich wskazało na zainteresowanie obszarem work-life balance. Jest to o 8 pp. więcej w stosunku do pierwszy trzech miesięcy 2016 roku oraz 6 pp. więcej względem ostatniego kwartału minionego roku (27 proc.). Co ciekawe, wśród ankietowanych powyżej 50. roku życia, podobnie jak u osób poniżej 30. roku życia, widać wahanie w obszarze równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym - 24 proc. w pierwszym kwartale br., do 31 proc. w czwartym oraz 25 proc. w pierwszym kwartale 2016 roku. Może to więc świadczyć, że niepewna sytuacja pod kątem wysokości przyszłej emerytury skłania Polaków do intensywniejszej pracy.

Patrząc na wyniki badania Confidence Index pod kątem różnych grup wiekowych należy zauważyć, że Polacy nadal są tzw. "społeczeństwem na dorobku", które cały czas uczy się work-life balance. Przy czym osiągnięcie poziomu krajów Europy Zachodniej zależy u nas także od aktualnego stanu gospodarki, której kondycja przekłada się na rynek pracy.

O badaniu Confidence Index

Confidence Index to cykliczny sondaż przeprowadzany przez Michael Page w Europie kontynentalnej, który bada nastroje wśród osób poszukujących pracy w Polsce, Szwajcarii, Niemczech, Francji, Włoszech, Austrii, Hiszpanii, Portugalii, Turcji, Holandii, Szwecji i Belgii. Badanie mierzy poziom optymizmu kandydatów na stanowiskach specjalistycznych i managerskich w odniesieniu do szans na znalezienie nowej pracy, przewidywanego czasu trwania poszukiwań, oczekiwań wobec własnej sytuacji zawodowej i sytuacji gospodarczej kraju oraz powodów, które skłoniły ich do zmiany miejsca zatrudnienia. Badanie jest prowadzone online wśród kandydatów, którzy aplikowali na ofertę pracy za pośrednictwem strony Michael Page.

Opr. KM

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »