Podsumowanie raportu "Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2014 roku"

Niniejszy artykuł stanowi podsumowanie raportu "Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2014 roku" wydanego przez Sedlak & Sedlak. Raport powstał w oparciu o badanie ankietowe, przeprowadzone w dniach 16.01.2014 do 14.03.2014. W badaniu wzięło udział 3266 pracowników. W końcowej wersji raportu uwzględniono odpowiedzi 3210 osób.

Oferta świadczeń dodatkowych



Aż 75,2 proc. pracowników zadeklarowało, że ich pracodawcy w 2014 roku oferują świadczenia dodatkowe (wykres 1). W porównaniu do 2012 roku jest to wzrost o ponad 9 punktów procentowych. Bez wątpienia na popularność przyznawania benefitów duży wpływ ma wielkość przedsiębiorstwa. 53,2 proc. pracowników mikroprzedsiębiorstw odpowiedziało, że w ich firmach pracownikom przyznaje się benefity. Tymczasem w wielkich organizacjach jest to już 89,7 proc. ankietowanych.

Spośród pracowników, którzy odpowiedzieli, że w ich firmach pracownikom przyznawane są benefity, aż 91 proc. jest bezpośrednim beneficjentem świadczeń dodatkowych. Najmniej respondentów otrzymujących benefity pracuje w służbie zdrowia - 79,7 proc. Z kolei najwięcej takich osób jest zatrudnionych w sektorze bankowości oraz transportu i logistyki - ponad 93 proc. ankietowanych. Warto zaznaczyć, że odsetek osób otrzymujący benefity rośnie wraz ze szczeblem zatrudnienia (tabela 1).

Reklama

Ranking benefitów

W raporcie przedstawiono najpopularniejsze świadczenia, jakie otrzymują pracownicy. W 2014 roku, podobnie jak w 2013 roku, na pierwszych trzech miejscach w rankingu znalazły się te same świadczenia dodatkowe. Najpowszechniejszym benefitem jest podstawowa opieka medyczna, na drugim miejscu znalazł się telefon służbowy do użytku prywatnego, natomiast na trzecim - zajęcia sportowe (wykres 2).


Ankietowanych zatrudnionych w firmach, które nie oferują świadczeń dodatkowych, zapytano, jakie są ich oczekiwania. Jak się okazało, zdecydowanie najbardziej pożądanym benefitem są zajęcia sportowe (33,2 proc.). Na drugim i trzecim miejscu znalazły się kolejno podstawowa (27,6 proc.) i specjalistyczna opieka medyczna (26 proc.). 

Finansowanie benefitów

Ponad 75 proc. pracowników jest skłonnych partycypować w finansowaniu świadczeń dodatkowych, gdyby oznaczało to poszerzenie pakietu benefitów. Najwięcej pracowników (58,5 proc.) skłonnych do współfinansowania świadczeń jest gotowych przeznaczyć na ten cel maksymalnie 100 zł miesięcznie. 4 proc. respondentów jest skłonnych miesięcznie dopłacać do benefitów więcej niż 400 zł.

Wartość pakietu świadczeń

Badani, którzy nie są informowani o wartości przysługujących im świadczeń dodatkowych, zostali poproszeni o oszacowanie ich wartości. Najliczniejszą grupę (28,4 proc.) stanowili pracownicy wyceniający wartość benefitów na kwotę do 200 zł. Jedna czwarta badanych oceniła wartość świadczeń na kwotę od 201 do 400 zł. Na najwyższą wartość benefitów (powyżej 800 zł) wskazało 22,9 proc. ankietowanych.

Ocena pakietu benefitów

Jak wynika z raportu, zaledwie 22,2 proc. pracowników zdeklarowało, że w firmach, w których pracują, bada się satysfakcję z benefitów. Najwyższy odsetek firm przeprowadzających takie badania jest z branży telekomunikacyjnej - 31,7 proc. Najgorzej sytuacja przedstawiała się w sektorze nauki i szkolnictwa, gdzie zaledwie 8,8 proc. firm bada zadowolenie pracowników ze świadczeń dodatkowych. Biorąc pod uwagę tak niskie wyniki, zaskakująca jest informacja, że 57 proc. pracowników jest raczej, a 15 proc. zdecydowanie zadowolonych z oferowanych świadczeń dodatkowych.

O raporcie

Raport "Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2014 roku" składa się z pięciu części. W części pierwszej przedstawiono dane dotyczące oferowanych w 2014 roku świadczeń dodatkowych. Analizy zaprezentowane w drugiej części obejmują zagadnienia związane z preferencjami pracowników odnośnie benefitów. Kolejna część poświęcona została kwestiom związanym z finansowaniem świadczeń. Omówiono tutaj problem informowania pracowników o wartości świadczeń, współfinansowania benefitów oraz stosunku wartości świadczeń pozapłacowych do wynagrodzenia całkowitego.

W czwartej części omówiono problem oceny programu świadczeń. Przedstawiono informacje na temat poziomu satysfakcji z benefitów czy oceny pakietu świadczeń dodatkowych w porównaniu do świadczeń oferowanych przez inne firmy. W ostatniej, piątej części opisano kwestie dotyczące zarządzania pakietem świadczeń dodatkowych. Raport liczy 91 stron i zawiera 66 tabel oraz 24 wykresy.

Kinga Tapa

Sedlak & Sedlak


rynekpracy.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »