Podstawowe kroki do zbilansowania pracy i życia prywatnego

Teraz osoby pragnące pogodzić pracę zawodową z życiem prywatnym stoją przed trudnym zadaniem. Oto kilka sposobów, które pozwolą to zadanie wykonać.

Do codziennych obowiązków przeciętnego profesjonalisty należą: realizacja zadań zawodowych; pomaganie dzieciom w odrabianiu lekcji; odwożenie pociech do szkoły i z powrotem; spędzanie cennego czasu ze swoją partnerką lub partnerem; opiekowanie się rodzicami; prace w gospodarstwie domowym. Warto też starać się znaleźć kilka minut na podtrzymanie kontaktów towarzyskich.

Życie może wyglądać jak nieustanne zmaganie między aktywnością zawodową i osobistą, zwłaszcza teraz, gdy kłopoty gospodarcze sprawiają, że w wielu dziedzinach musimy stawiać czoła licznym wyzwaniom. Zanim zaczniesz ganić siebie za niemożność zrobienia wszystkiego naraz, przeczytaj nasze wskazówki jak w tym roku lepiej zrównoważyć pracę i pozostałe aspekty życia.

Reklama

Po pierwsze, ustal priorytety. - Jeśli dążysz do równowagi -- a nie każdy do niej dąży - musisz zdobyć się na edycję swoich zajęć zawodowych i prywatnych - mówi Jody Miller, założycielka firmy rekrutującej kadrę kierowniczą, Business Talent Group.

Na zdjęciach: 10 kroków do zbilansowania pracy i życia prywatnego

Na zdjęciach: Siedem e-sposobów na oszczędzanie czasu w pracy

Na zdjęciach: Sześć kroków do pracy zdalnej

Na zdjęciach: Jak nie zwariować pracując z domu

Na zdjęciach: Jak stworzyć udaną politykę elastycznych godzin pracy

Przypomnij sobie wszystkie rzeczy zajmujące twój czas i zdecyduj co zostaje, a z czego musisz zrezygnować. Może jesteś na przykład w zakładowym komitecie organizującym imprezy pracownicze. W przyszłym roku możesz sobie darować tę funkcję. Czy musisz należeć aż do trzech organizacji non-profit? Wybierz jedną, która znaczy dla ciebie najwięcej i skoncentruj się na niej, zamiast rozpraszać swoją uwagę na wszystkie trzy.

Nie trać czasu

- Skup się na rzeczach ważnych i nie trać czasu na dodatkowe zajęcia - mówi Miller. - Większość z nas nie ma naturalnych skłonności do takiej dyscypliny.

Czasem wygospodarowanie kilku godzin w ciągu dnia czyni ogromną różnicę. Dowiedz się, czy twoja firma ma programy umożliwiające pracę zdalną lub w nienormowanych godzinach. W obecnej sytuacji gospodarczej trudno wyobrazić sobie wniosek o dodatkowe przywileje socjalne, jednak pomyśl ile więcej można zrobić jeśli jeden dzień w tygodniu pracuje się w domu. Wyeliminowanie dojazdu i przygotowań do pracy może przynieść dodatkowe trzy godziny.

Podczas rozmowy z szefem podejdź do sprawy z pozycji siły. Możesz powiedzieć: - Lubię swoją pracę i czuję, że przydaję się firmie. Widzę tu dla siebie miejsce w przyszłości. Chciałbym pomówić o tym jak mogę zmaksymalizować swoją wydajność. Nie tylko ja muszę dbać o starzejących się rodziców (lub odnieś się do swojej konkretnej sytuacji), a pracując raz lub dwa razy w tygodniu z domu mógłbym zyskać tak potrzebny czas. Wierzę, że będę pracować lepiej, gdyż nie będę się tak rozpraszać.

Może ze zdziwieniem stwierdzisz, że twój szef wykaże zrozumienie, zwłaszcza, jeśli jesteś liderem w swoim dziale. Szef lub szefowa może być w podobnej sytuacji rodzinnej. W obecnym klimacie ekonomicznym, gdy pracodawcy nie mogą dawać podwyżek, mogą chcieć oferować inne zachęty. Będą zdecydowani dobrze traktować swoich pracowników, aby w momencie powrotu koniunktury nie odeszli do innej firmy.

Nie wszyscy o tym wiedzą

Jeśli już mowa o dbaniu o starszych krewnych, 57 proc. osób zajmujących się rodzicami podało ten fakt jako powód spóźniania się do pracy i wcześniejszego wychodzenia do domu; 4 proc. musiało z tego powodu odrzucić awans; 10 proc. musiało przejść z pracy na pełnym etacie na pracę na pół etatu, według danych AARP. - Opieka nad seniorami to mało znany aspekt codziennych zmagań z czasem - mówi Elinor Ginzler, starsza wiceprezes w AARP i współautorka Caring for Your Parents.

Pamiętaj, że technologia ma ułatwiać ci życie a nie nim rządzić. Określ porę dnia, na przykład obiad, gdy dom ma być wolny od technologii. Podczas godziny lub dwóch nikt nie może odbierać e-maili, sms-ów i rozmawiać przez telefon. Wspomnij o takim postanowieniu swojemu menedżerowi i współpracownikom i uzyskaj zgodę szefa. - Ustal własne zasady i przestrzegaj ich - mówi Barbara Wankoff, dyrektor działu rozwiązań biurowych w firmie KPMG świadczącej usługi dla przedsiębiorstw. - Bądź przykładem dla swojej rodziny.

Loretta Penn, prezes firmy rekrutacyjnej Spherion, idzie o jeden krok dalej: - Nie musisz odpowiadać na każdy e-mail lub wiadomość głosową od razu, gdy je otrzymasz. To, że ktoś uważa coś za bardzo ważne nie znaczy, że musi to być również twój priorytet.

Wankoff zaleca też utworzenie systemu wsparcia z przyjaciół, rodziny, sąsiadów i współpracowników, którzy będą chętnie służyć pomocą w nagłych przypadkach. Pamiętaj, aby czasem też im pomagać.

Znajdź mentora

Jeśli wszystko to wydaje się zbyt trudne, znajdź mentora z dziedziny bilansowania pracy z życiem prywatnym - kogoś, kto już osiągnął w swoim życiu właściwą równowagę. Poproś o wskazówki i spytaj jak udało mu się odnieść sukces. Nie licz też, że wszystko zmieni się z dnia na dzień. Wyznaczaj sobie małe cele na drodze do zmiany trybu życia. Na przykład wybierz jedną rzecz, która ma zniknąć z twojego grafiku i spróbuj pozbyć się jej w miesiąc.

- Pamiętaj, że żadna z tych zmian nie umniejsza twojej wartości - mówi Barbara Wankoff. - Masz ustalone priorytety i nadal wypełniasz swoje zadania. Różnica polega na tym, że nie starasz się podążać w kilku kierunkach na raz.

Na zdjęciach: Skończyły szkołę i przeszkadzają?

Tara Weiss

Forbes
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »