Ofert pracy coraz więcej. Sprzedawcy i handlowcy najczęściej poszukiwani

Dane zebrane przez Pracuj.pl pokazują, że branża handlowa w niewielkim, ale dostrzegalnym stopniu odczuwa konsekwencje zmian obserwowanych w ostatnich kwartałach. W pierwszym kwartale 2018 roku sprzedawcy i handlowcy stanowili 34 proc. wszystkich poszukiwanych kandydatów, a już w trzecim kwartale - 29,5 proc.

W trzecim kwartale 2018 roku na Pracuj.pl opublikowano 148 172 ofert pracy. Pracodawcy zamieścili więc aż o 10,6 proc. ogłoszeń więcej niż w tym samym okresie przed rokiem. Duże ożywienie aktywności firm przyniósł wrzesień, w którym na Pracuj.pl pojawiło się aż o 12 proc. więcej ofert pracy, niż miesiąc wcześniej.

Najczęściej poszukiwane specjalizacje

W rankingu najczęściej poszukiwanych specjalizacji prym wiodą sprzedawcy i handlowcy. Niemal co trzecie ogłoszenie na Pracuj.pl w trzecim kwartale 2018 r. dotyczyło specjalistów w tej dziedzinie (29,5 proc.). Jednocześnie jednak ich dominacja lekko osłabła w stosunku do analogicznego okresu przed rokiem czy drugim kwartałem 2018 r.

Reklama

Drugą najchętniej poszukiwaną specjalizacją na Pracuj.pl są eksperci ds. obsługi klienta (22,3 proc. wszystkich ofert). Liczba tych ogłoszeń była wyższa niż rok temu aż o 10,5 proc.

Niezmienną popularnością cieszą się oferty pracy dla specjalistów ds. IT (14,2 proc.). Oprócz tradycyjnych ogłoszeń rosnącą niszę wśród specjalistów od nowych technologii stanowią oferty związane z automatyzacją pracy.

Największe wzrosty zapotrzebowania

Analizy Pracuj.pl wykazały wyraźne ożywienie pracodawców w zakresie rekrutacji fachowców i ekspertów o specjalizacjach technicznych. W trzecim kwartale 2018 firmy zamieściły na portalu o blisko 63 proc. więcej ofert dla budowlańców niż w tym samym okresie przed rokiem.

Zdecydowanie wzrósł także popyt na pracowników produkcji (40 proc.). Firmy niezmiennie zwiększają także zainteresowanie inżynierami i logistykami (23 i 21 proc. wzrostu).

Uwagę przyciąga silny wzrost liczby ofert na Pracuj.pl dotyczących pracowników fizycznych - w trzecim kwartale 2018 było ich aż dwukrotnie więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. To obszar, w którym silnie widać efekt niedoboru kadr. Pracodawcy coraz intensywniej poszukują pracowników fizycznych gotowych do podjęcia pracy i posiadających odpowiednie kwalifikacje czy uprawnienia.

Zmiany na rynku potwierdzają dane z październikowego raportu "Na tropie dobrej pracy. Czego szukają pracownicy fizyczni?". Ta grupa pracowników wykazuje się coraz większą świadomością swojej rosnącej roli na rynku pracy. Ponad połowa z nich jest pewna, że szybko znajdą nowe miejsce pracy, tyle samo - że w ich branży brakuje pracowników. (...)

Gdzie szuka się pracowników?

Liderem pod względem liczby ofert pozostaje województwo mazowieckie. Pochodziło z niego niemal co czwarte ogłoszenie o pracę. Ten region pozostaje zagłębiem zawodowym dla wielu grup specjalistów. Zapotrzebowanie na kadry i rywalizacja o pracowników sprawia także, że województwo to przoduje w zestawieniach lokalizacji, w których zarabia się najlepiej.

Poza mazowieckim stawka regionów jest bardziej wyrównana - dwucyfrowy udział we wszystkich ofertach w kraju osiąga jeszcze tylko województwo dolnośląskie (10,4 proc.). Podium uzupełnia woj. małopolskie (9,7 proc.), za którym znalazły się śląskie i wielkopolskie.

Zapotrzebowanie na handlowców

Dane zebrane przez Pracuj.pl pokazują, że branża handlowa w niewielkim, ale dostrzegalnym stopniu odczuwa konsekwencje zmian obserwowanych w ostatnich kwartałach. Nadal postępuje konsolidacja rynku - rośnie znaczenie dużych sieci handlowych. Według danych międzynarodowego ośrodka analitycznego Bisnode, między styczniem a czerwcem tego roku w Polsce zlikwidowano 8800 sklepów - głównie małych punktów usługowych. Na rynku działa jednak nadal około 260 tys. sklepów.

Dane te mają przełożenie na liczbę ofert dla specjalistów od handlu i sprzedaży, którzy mimo wszystko wciąż są najbardziej pożądaną grupą pracowników. W pierwszym kwartale 2018 r. stanowili oni 34 proc. wszystkich kandydatów poszukiwanych na Pracuj.pl, a już w trzecim kwartale - 29,5 proc. (...)

Zarobki handlowców

Handlowcy i sprzedawcy mają na rynku do wyboru bardzo wiele specjalizacji, w których mogą się rozwijać. Wysokość wynagrodzenia sprzedawcy uzależniona jest od charakteru działalności jego pracodawcy, typu sprzedawanych produktów czy poziomu wiedzy, wymaganej do pełnienia danego stanowiska.

Na przykład, zarobki "na rękę" sprzedawców w sklepach odzieżowych czy z biżuterią sięgają przeciętnie 1900 zł - oznacza to, że 50 proc. pracowników na tym stanowisku ma wyższe, a 50 proc. - niższe wynagrodzenie. Dla porównania, przeciętna pensja sprzedawcy w salonie samochodowym, ze względu na charakter produktów i wymaganą wiedzę, jest dwukrotnie wyższa i wynosi 3900 zł. To właśnie specjalizacje związane z motoryzacją czy technologiami dają szansę na lepsze wynagrodzenie w sprzedaży.

Jeszcze większą różnicę w zarobkach widać, gdy zestawimy ze sobą zarobki najlepiej wynagradzanych sprzedawców, czyli osób ze szczytu listy w danej kategorii. W branży odzieżowej rekordziści mogą liczyć na około 2900 złotych pensji "na rękę", natomiast sprzedawcy samochodów o najwyższych pensjach otrzymują nawet do 8500 zł netto. Należy jednak pamiętać, że to zestawienia, które są odległe od przeciętnych wyników dla danych kategorii.

Na wyższe wynagrodzenia mogą liczyć handlowcy aktywni. Działają oni "w terenie" bezpośrednio z klientem, zazwyczaj prowadząc proaktywne działania sprzedażowe. Ich praca polega przede wszystkim na szukaniu klientów i często wymaga rozbudowanej siatki kontaktów zawodowych, co zazwyczaj stanowi dodatkowy atut w negocjacjach wysokości wynagrodzenia, odróżniający ich od większości handlowców "pasywnych". Potwierdzają to dane o przedstawicielach handlowych - przeciętne zarobki osób działających w obszarach IT czy farmacji wynoszą blisko 5 tys. zł "na rękę". Najlepiej wynagradzani specjaliści w grupie osób pracujących z kluczowymi klientami (Key Account Managerowie) osiągają natomiast zarobki przekraczające 14 tys. złotych "na rękę" miesięcznie.

Więcej informacji na www.pulshr.pl

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »