Od 3 lipca nowy wykaz chorób zawodowych

Kodeks pracy, a nie rozporządzenie będzie określać uprawnienia pracownika dotyczące rozpoznania choroby zawodowej. Jednocześnie nowy wykaz chorób będzie mieć charakter zamknięty.

ZMIANA PRAWA

Ministerstwo Zdrowia przygotowało nowy projekt rozporządzenia w sprawie chorób zawodowych. Jego przygotowanie wynika z konieczności likwidacji luki w prawie spowodowanej utratą mocy poprzedniego rozporządzenia z 2002 r., spowodowanej wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. Sędziowie, odpowiadając na pytanie prawne Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, 19 czerwca 2008 r. (sygn. P 23/07, Dz.U. nr 116, poz. 740), uznali, że art. 237 par. 1 pkt 2 i 3 kodeksu pracy w zakresie, w jakim nie określa wytycznych dotyczących treści rozporządzenia, są niezgodne z konstytucją.

- Rodzi to konsekwencje także w stosunku do powiązanego z tym artykułem rozporządzenia wykonawczego do ustawy, które jako oparte na niekonstytucyjnej delegacji ustawowej jest również niezgodne z ustawą zasadniczą - wyjaśniał Zbigniew Cieślak, sędzia sprawozdawca w uzasadnieniu wyroku.

Niezgodne z konstytucją jest więc rozporządzenie Rady Ministrów z 30 lipca 2002 r. w sprawie wykazu chorób zawodowych, szczegółowych zasad postępowania w sprawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznania i stwierdzenia chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach (Dz.U. nr 132, poz. 115). Równocześnie TK odroczył utratę mocy przepisów na 12 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw. Zarówno więc przepisy k.p., jak i rozporządzenie przestaną obowiązywać 3 lipca 2009 r.

W nowym rozporządzeniu znajduje się wykaz chorób zawodowych z wymaganym okresem, w którym wystąpienie udokumentowanych objawów chorobowych upoważnia do postawienia diagnozy, że jest to choroba zawodowa. Opisana też została procedura dotycząca zgłoszenia podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzania takich chorób oraz określone też zostały podmioty, które będą je rozpoznawać. Podejrzenie choroby zawodowej będzie zgłaszane powiatowemu inspektorowi sanitarnemu i inspektorowi pracy w miejscu, gdzie była wykonywana praca lub w siedzibie pracodawcy.

Nowy wykaz będzie mieć charakter zamknięty. W praktyce więc nie będzie można uznać za chorobę zawodową przypadłości opisanej w innych przepisach. Rozporządzenie wskazuje, że do instytutu medycyny pracy pracodawca ma przesyłać zawiadomienie o skutkach choroby zawodowej. Określa też terminy jego przekazania.

3,5 tys. przypadków zachorowań na choroby zawodowe zanotował w 2008 r. Instytut Medycyny Pracy w Łodzi

Bożena Wiktorowska

Zaplanuj wakacje już teraz - tanie bilety lotnicze, promocyjne oferty turystyczne.

Gazeta Prawna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »