Nowy instrument walki z bezrobociem - profilowanie bezrobotnych

Od maja tego roku urzędy pracy mają obowiązek profilowania pomocy dla osób bezrobotnych, poprzez analizę sytuacji bezrobotnych i ich szans na rynku pracy. Na tej podstawie tworzą indywidualny plan działania z danym bezrobotnym, który może zaowocować stażem u pracodawcy lub dotacją na założenie własnej firmy.

Od maja tego roku urzędy pracy mają obowiązek profilowania pomocy dla osób bezrobotnych, poprzez analizę sytuacji bezrobotnych i ich szans na rynku pracy. Na tej podstawie tworzą indywidualny plan działania z danym bezrobotnym, który może zaowocować stażem u pracodawcy lub dotacją na założenie własnej firmy.


Skuteczność urzędów pracy według Ministerstwa

W 2013 r. 63 proc. osób bezrobotnych znalazło pracę dzięki współpracy z urzędami pracy - wynika z raportu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Na wsparcie osób bezrobotnych Ministerstwo przeznaczyło w zeszłym roku 3,3 mld zł. Największą popularnością cieszą się staże u pracodawców. Jak wynika z powołanego raportu 66% stażystów znalazło po zakończony stażu zatrudnienie. Jednak najwyższą, bo 100% skuteczność mają dotacje na założenie własnej firmy oraz na utworzenie nowego miejsca pracy, a także refundacja wyposażenia stanowiska pracy.

Reklama

Dotacje na założenie firmy lub utworzenie stanowiska pracy przynoszą korzyści nie tylko bezrobotnemu, ale też całej gospodarce. Dlatego reformując urzędy pracy jeszcze większy nacisk kładziemy na te formy pomocy - mówi minister Kosiniak-Kamysz. Dużym zainteresowaniem wśród pracodawców cieszą się również bony stażowe, szkoleniowe czy na zasiedlenie. Po nowelizacji ustawy o zatrudnieniu i instytucjach rynku pracy pojawiły się nowe instrumenty wsparcia dla osób szukających pracy, m.in. grant na telepracę i świadczenie aktywizacyjne dla pracodawców zatrudniających rodziców powracających do pracy, pożyczka na start biznesu (do 70 tys. zł) lub utworzenie stanowiska pracy (nawet 20 tys. zł), szkolenia w ramach trójstronnych umów zawieranych pomiędzy starostą, pracodawcą i instytucją szkoleniową.

Czym jest profilowanie?

Po reformie urzędów pracy wprowadzonej w maju tego roku podstawą działania urzędu pracy z bezrobotnym jest profilowanie dla niego pomocy. Przy ustalaniu profilu urząd pracy dokonuje analizy sytuacji bezrobotnego i jego szans na rynku pracy. Pod uwagę bierze się m.in. oddalenie bezrobotnego od rynku pracy i jego gotowość do wejścia lub powrotu na ten rynek. Przez oddalenie się od rynku pracy należy rozumieć czynniki utrudniające wejście lub powrót na rynek pracy. Są to w szczególności wiek, płeć, poziom wykształcenia, umiejętności, uprawnienia, doświadczenie zawodowe, czas pozostawania bez pracy, miejsce zamieszkania pod względem oddalenia od potencjalnych miejsc pracy oraz dostępność do nowoczesnych form komunikowania się z powiatowym urzędem pracy i pracodawcami. Z kolei gotowość do wejścia lub powrotu na rynek pracy określają czynniki wskazujące na potrzebę i chęć podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, w szczególności zaangażowanie w samodzielne poszukiwanie pracy, gotowość do dostosowania się do wymagań rynku pracy, dyspozycyjność, powody skłaniające do podjęcia pracy, powody rejestracji w powiatowym urzędzie pracy, a także dotychczasowa oraz aktualna gotowość do współpracy z powiatowym urzędem pracy, innymi instytucjami rynku pracy lub pracodawcami.

III profile bezrobotnych

Obecnie osoby bezrobotne wypełniają kartę rejestracyjną i to z danych w niej zawartych powiatowy urząd pracy uzyskuje informacje, które posłużą mu do stworzenia profilu bezrobotnego. Niezbędne informacje pozyskiwane są również w trakcie wywiadu prowadzonego z bezrobotnym przez pracownika urzędu pracy. Bezrobotni i poszukujący pracy zarejestrowani w urzędzie pracy będą od początku prowadzeni przez tego samego doradcę klienta. Podobnie będzie w przypadku pracodawców.

Każda osoba zgłaszająca się do urzędu zostanie przydzielona do jednego z trzech profili. W pierwszym znajdują się bezrobotni aktywni, którzy nie potrzebują specjalistycznej pomocy, a jedynie przedstawienia ofert pracy. Dla nich dostępne są takie formy pomocy, jak: szkolenia, finansowanie kosztów egzaminów i licencji, zwrot kosztów przejazdu i zakwaterowania, jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej, świadczenie aktywizacyjne, pożyczka na podjęcie działalności gospodarczej, bony.

Do drugiego profilu należą bezrobotni wymagający wsparcia, którzy będą korzystać ze wszystkich usług i instrumentów rynku pracy, jakie oferują urzędy pracy.

W trzecim profilu znajdą się bezrobotni oddaleni od rynku pracy, zarówno tacy, którzy z różnych powodów zagrożeni są wykluczeniem społecznym, jak i ci, którzy z własnego wyboru nie są zainteresowani podjęciem pracy lub uchylają się od pracy legalnej. Do nich kierowane są: Program Aktywizacja i Integracja, działania aktywizacyjne zlecone przez urząd pracy, programy specjalne skierowane do zatrudnienia wspieranego u pracodawcy lub podjęcia pracy w spółdzielni socjalnej zakładanej przez osoby prawne oraz poradnictwo zawodowe.

Indywidualny plan działania

Po ustaleniu profilu pomocy urząd pracy informuje bezrobotnego, jakimi formami pomocy może zostać on objęty w ramach ustalonego profilu. W ciągu 60 dni od dnia ustalenia profilu pomocy doradca klienta, przy udziale samego bezrobotnego, powinien przygotować dla niego indywidualny plan działania. Może być on modyfikowany stosownie do zmieniającej się sytuacji bezrobotnego lub poszukującego pracy. Indywidualny plan działania określa:
- działania możliwe do zastosowania przez urząd pracy w ramach pomocy,
- działania planowane do samodzielnej realizacji przez bezrobotnego lub poszukującego pracy w celu poszukiwania pracy,
- planowane terminy realizacji poszczególnych działań,
- formy, planowaną liczbę i terminy kontaktów z doradcą klienta lub innym pracownikiem urzędu pracy,
- termin i warunki zakończenia realizacji indywidualnego planu działania.

Indywidualny plan działania powinien być realizowany w okresie nie dłuższym niż:
- 180 dni dla profilu pomocy I,
- 540 dni dla profilu pomocy II,
- 720 dni dla profilu pomocy III.

Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie profilowania pomocy dla bezrobotnego (Dz. U. poz. 631)

autor: Marta Stefanowicz - Wasilewska
Gazeta Podatkowa nr 71 (1112) z dnia 2014-09-04

GOFIN podpowiada

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »